2 441 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
glappande dagvattenrör läcker in vatten i krypgrunden
en taskigt ersatt rasskyddsplatta sköts upp av tjälen (antar jag). jord och sten under dagvattenröret föll undan och nu har röret böjts så att det läker från en fog. det droppar in i krypgrunden, efter ett tag så blir det en liten pöl.
Jag använder en borrmaskinsdriven vattenpump för att pumpa bort vattnet, det handlar om ca 2 liter som jag tog bort.
nu till det riktiga problemet: det är skitmycket snö och tjäle i backen med andra ord är det inte gjort i en handvändning att gräva upp långsidan på huset och fixa detta. Om jag går ner typ 1 gång i veckan och undersöker/pumpar bort vatten kan det vara så tills det tinat nog mycket för att jag ska kunna börja gräva?
anticimex har plastat och satt in en krypgrundsavfuktare. svindyrt var det så jag tänker att den kanske kan hålla avdunstningen stången tills vi kan åtgärda det i vår?
brasklapp: jag är heeelt novis på detta med byggande eller hantverkande överlag, så om det kommer in någon fackterm... tänk 2-åring när ni förklarar.
jag upptäckte detta när jag kröp ner för att kolla om jag kunde hitta var en mus som vi fångat hade tagit sig in, antar att jag ska tacka musen för annars hade jag väl aldrig märkt det.
tack på förhand!
edit: jag letar även efter någon form av guide i hur man byter rasskydd. någon som sitter på en?
Jag använder en borrmaskinsdriven vattenpump för att pumpa bort vattnet, det handlar om ca 2 liter som jag tog bort.
nu till det riktiga problemet: det är skitmycket snö och tjäle i backen med andra ord är det inte gjort i en handvändning att gräva upp långsidan på huset och fixa detta. Om jag går ner typ 1 gång i veckan och undersöker/pumpar bort vatten kan det vara så tills det tinat nog mycket för att jag ska kunna börja gräva?
anticimex har plastat och satt in en krypgrundsavfuktare. svindyrt var det så jag tänker att den kanske kan hålla avdunstningen stången tills vi kan åtgärda det i vår?
brasklapp: jag är heeelt novis på detta med byggande eller hantverkande överlag, så om det kommer in någon fackterm... tänk 2-åring när ni förklarar.
jag upptäckte detta när jag kröp ner för att kolla om jag kunde hitta var en mus som vi fångat hade tagit sig in, antar att jag ska tacka musen för annars hade jag väl aldrig märkt det.
tack på förhand!
edit: jag letar även efter någon form av guide i hur man byter rasskydd. någon som sitter på en?
Redigerat:
två liter vatten i en krypgrund kommer inte att skada huset fram till våren, så du kan vara lugn.J jonny mikaelsson skrev:en taskigt ersatt rasskyddsplatta sköts upp av tjälen (antar jag). jord och sten under dagvattenröret föll undan och nu har röret böjts så att det läker från en fog. det droppar in i krypgrunden, efter ett tag så blir det en liten pöl.
Jag använder en borrmaskinsdriven vattenpump för att pumpa bort vattnet, det handlar om ca 2 liter som jag tog bort.
nu till det riktiga problemet: det är skitmycket snö och tjäle i backen med andra ord är det inte gjort i en handvändning att gräva upp långsidan på huset och fixa detta. Om jag går ner typ 1 gång i veckan och undersöker/pumpar bort vatten kan det vara så tills det tinat nog mycket för att jag ska kunna börja gräva?
anticimex har plastat och satt in en krypgrundsavfuktare. svindyrt var det så jag tänker att den kanske kan hålla avdunstningen stången tills vi kan åtgärda det i vår?
brasklapp: jag är heeelt novis på detta med byggande eller hantverkande överlag, så om det kommer in någon fackterm... tänk 2-åring när ni förklarar.
jag upptäckte detta när jag kröp ner för att kolla om jag kunde hitta var en mus som vi fångat hade tagit sig in, antar att jag ska tacka musen för annars hade jag väl aldrig märkt det.
tack på förhand!
edit: jag letar även efter någon form av guide i hur man byter rasskydd. någon som sitter på en?
Klicka här för att svara