Har rivit ut gamla badrummet inför en renovering men har en fråga. Mellan plattan och ytterväggen satt en gipsskiva. Tänkte sätta spånskiva på väggarna nu innanför våtrumsgipset. Ska spånskivan ner i glappet eller kan jag bara fylla ut med flytspackel?
 
  • Glapp mellan betongplatta och vägg i demolering av badrum, hand pekar på öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du 15 mm plywood avsedd för badrum enligt Säker vatten, istället för spånskiva kanske?
 
Patfa85 Patfa85 skrev:
Har rivit ut gamla badrummet inför en renovering men har en fråga. Mellan plattan och ytterväggen satt en gipsskiva. Tänkte sätta spånskiva på väggarna nu innanför våtrumsgipset. Ska spånskivan ner i glappet eller kan jag bara fylla ut med flytspackel?
Hej,

Det finns ju såklart en risk att spacklet rinner in i väggen och du får fylla på mkt mer än nödvändigt så du skulle tex kunna köpa en tub fogskum och dra längs springan. Låt det stelna och skär bort det som är överflödigt.
 
Hillpinch Hillpinch skrev:
Menar du 15 mm plywood avsedd för badrum enligt Säker vatten, istället för spånskiva kanske?
så långt var jag inte med, tänkte att spånskiva bakom våtrumsgips, tätskikt och kakel räckte. Tack för input, har inte riktigt satt igång med byggandet än men ska ha säkra vatten som en bibel att läsa innan varje steg.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Hej,

Det finns ju såklart en risk att spacklet rinner in i väggen och du får fylla på mkt mer än nödvändigt så du skulle tex kunna köpa en tub fogskum och dra längs springan. Låt det stelna och skär bort det som är överflödigt.
tack, bara tänkte att det kanske skulle va nån luftspalt imellan eller så. Men skum låter som en bra lösning.
 
Patfa85 Patfa85 skrev:
tack, bara tänkte att det kanske skulle va nån luftspalt imellan eller så. Men skum låter som en bra lösning.
Patfa85 Patfa85 skrev:
tack, bara tänkte att det kanske skulle va nån luftspalt imellan eller så. Men skum låter som en bra lösning.
Hej,

tror inte att ngn luftspalt behövs för om du lämnar det kommer ändå spacklet att fylla upp det utrymme du lämnar och luftspalten försvinner.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.