Äntligen!
I min mening finns ingen onödig citering, lite som att blinka höger efter en omkörning, inte nödvändigt men det skapar inga problem att vara tydlig.

Att konsekvent vägra citering när man tror att det inte behövs skapar däremot mer förvirring än nytta.
Citeringen finns ju redan i databasen så med rätt relationer så är det inte heller något som tar något större utrymme i lagringen.

Alla 109 svar som däremot dyker upp när någon vägrar citering tar dock utrymme så nettoeffekten borde bli positiv lagringsmässigt.

Glad påsk redaktionen!

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Lagringen är en ickefråga. Text tar extremt lite plats. Det är snarare utrymmet på skärmen när man läser som det handlar om.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lagringen är en ickefråga. Text tar extremt lite plats. Det är snarare utrymmet på skärmen när man läser som det handlar om.
Precis!
Alla frågor om "Vem svarar du nu" o s v tar en massa plats på min lilla skärm.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Gnäll på dem som postar dem då. I allmänhet är det personer som jobbar på att inte förstå.

Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Gnäll på dem som postar dem då. I allmänhet är det personer som jobbar på att inte förstå.
Jag kan faktiskt förstå ditt synsätt att svarar man direkt efter ett inlägg så räcker det ofta utan att citera. Problemet är ju när det kommer in en massa inlägg emellan och deg kan man räkna med att det gör i vissa trådar med stor aktivitet.
Att skylla på forumet etc kan man ju göra, men det blir lite som när Björn skyller på bilen, på pappa och på körskolan när han körde för fort på uppkörningen, något eget ansvar finns inte.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eller på folk som vägrar förstå att citering förenklar och som saknar förståelse för andra människor.

Du har postat fler ursäkter om "Jag visste inte att det skrivits en kommentar under tiden" än dina avsaknaden av citering har sparat både skärm och data.

Men nu kan du ju börja citera, du bryter inte mot några regler, nu kan du bli som alla andra.

Hur känns det? 😉

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan faktiskt förstå ditt synsätt att svarar man direkt efter ett inlägg så räcker det ofta utan att citera. Problemet är ju när det kommer in en massa inlägg emellan och deg kan man räkna med att det gör i vissa trådar med stor aktivitet.
Att skylla på forumet etc kan man ju göra, men det blir lite som när Björn skyller på bilen, på pappa och på körskolan när han körde för fort på uppkörningen, något eget ansvar finns inte.
Om man vägrar anpassa sig till hur det egentligen ligger till och i stället följer sin egna teoretiska övertygelse om hur det egentligen är så är man ju ganska korkad, övermodig, självgod... Det finns nog fler epitet men idag är min fantasi ganska låg, sitter i solen med en drink och känner mig slö.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
För oss som inte förstår, varför är detta en så viktig fråga?

Eller diskuteras något annat egentligen?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Det är någon som konsekvent vägrar att citera det inlägg hen svarar på, i de flesta fall funkar det då inlägget kommer direkt efter det kommenterade inlägget men allt som oftast hinner någon lägga ett inlägg mellan och då blir det förvirring.

Det är ju ganska enkelt att bara att ta för vana att citera det man svarar på för att slippa denna förvirring men så är det någon som konsekvent vägrar detta med hänvisning till reglerna om onödig citering.

Det har skapat en och annan förvirring emellanåt.

Jag brukar driva med vederbörande om detta ibland och har frågat om citat, liksom många andra också har gjort men hen är ganska envis.

Allt detta med glimten i ögat såklart men även en del sarkasm...

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Regeländringen måste firas med en masscitering

Redaktionen Redaktionen skrev:
Det är skärtorsdag och hög tid att börja fira påsk på allvar. Jag bestämde mig för att ge alla forumister en liten påskpresent.

Du kan läsa blogginlägget här: Glad Påsk! Här får ni en avskaffad regel i påskpresent
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattade ingenting när jag läste rubriken ... Avskaffar man verkligen en regel? Alltså jag trodde det handlade om rivning eller nåt....🤔
F fribygg skrev:
Glad påsk @Daniel 109!
D Daniel 109 skrev:
Okej, så nu ska vi ägna oss åt onödig citering för att folk inte förstod regeln?

Det finns ju vissa brister i forumet, som tex att raderade inlägg inte lämnar något spår alls och att man inte får veta att det kommit inlägg mellan det man svarar på och svaret.
S Strontus skrev:
Passa på och njut, nästa vecka blir det obligatoriskt! 😀
F fribygg skrev:
Nä, det onödig citering behöver vi inte ägna oss åt, men att citera den vi svarar även om det råkat komma några inlägg imellan kan ju vara klokt.
P Prodigys skrev:
Jag får ofta upp en liten ljusgul ruta om att det kommit fler inlägg under tiden jag skrivit svar.
FredrikR FredrikR skrev:
Finns absolut brister bland användarna, bra initiativ.
D Daniel 109 skrev:
Vilket gränssnitt använder du?
P Prodigys skrev:
Hemsidan via mobilen.
D datja skrev:
Alltså, vem svarar du på här?
Alfredo Alfredo skrev:
I detta forum???
P Prodigys skrev:
Japp
Alfredo Alfredo skrev:
När du skriver "hemsidan via mobilen" tolkar jag det som via en webbläsare och inte med appen. Har jag rätt? Om så, vilken webbläsare?
P Prodigys skrev:
Chrome
G gaidin skrev:
Äntligen!
I min mening finns ingen onödig citering, lite som att blinka höger efter en omkörning, inte nödvändigt men det skapar inga problem att vara tydlig.

Att konsekvent vägra citering när man tror att det inte behövs skapar däremot mer förvirring än nytta.
Citeringen finns ju redan i databasen så med rätt relationer så är det inte heller något som tar något större utrymme i lagringen.

Alla 109 svar som däremot dyker upp när någon vägrar citering tar dock utrymme så nettoeffekten borde bli positiv lagringsmässigt.

Glad påsk redaktionen!
D Daniel 109 skrev:
G gaidin skrev:
Precis!
Alla frågor om "Vem svarar du nu" o s v tar en massa plats på min lilla skärm.
D Daniel 109 skrev:
Fairlane Fairlane skrev:
G gaidin skrev:
Eller på folk som vägrar förstå att citering förenklar och som saknar förståelse för andra människor.

Du har postat fler ursäkter om "Jag visste inte att det skrivits en kommentar under tiden" än dina avsaknaden av citering har sparat både skärm och data.

Men nu kan du ju börja citera, du bryter inte mot några regler, nu kan du bli som alla andra.

Hur känns det? 😉
G gaidin skrev:
Om man vägrar anpassa sig till hur det egentligen ligger till och i stället följer sin egna teoretiska övertygelse om hur det egentligen är så är man ju ganska korkad, övermodig, självgod... Det finns nog fler epitet men idag är min fantasi ganska låg, sitter i solen med en drink och känner mig slö.

G gaidin skrev:
Det är någon som konsekvent vägrar att citera det inlägg hen svarar på, i de flesta fall funkar det då inlägget kommer direkt efter det kommenterade inlägget men allt som oftast hinner någon lägga ett inlägg mellan och då blir det förvirring.

Det är ju ganska enkelt att bara att ta för vana att citera det man svarar på för att slippa denna förvirring men så är det någon som konsekvent vägrar detta med hänvisning till reglerna om onödig citering.

Det har skapat en och annan förvirring emellanåt.

Jag brukar driva med vederbörande om detta ibland och har frågat om citat, liksom många andra också har gjort men hen är ganska envis.

Allt detta med glimten i ögat såklart men även en del sarkasm...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
kashieda och 7 till
  • Laddar…
ClasseClas
G gaidin skrev:
Precis, det handlar om en basal social kompetens i att förstå hur människor samverkar. Detta forum är ingen one man show med kryptiska oförklarade oneliners.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lev och låt leva säger jag!

Visst kan @Daniel 109 med sina kärnfulla korta inlägg som oftast handlar om att man har fel väcka min irritation ibland. Det är inte kul att bli felförklarad. Men alla skribenter har sin stil och han har ofta(st) rätt.

Jag uppskattar din närvaro här @Daniel 109 fastän du irriterar mig emellanåt!

(Väldigt vad det är lättretligt på forumet den här påskhelgen, tror inte jag har fått höra vilken idiot jag är så många gånger på så kort tid som denna helg. Jag häpnar, är det lågtrycket?)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
  • Älska
Stefan Bengtsson och 8 till
  • Laddar…
ClasseClas
D Daniel 109 skrev:
Det är snarare utrymmet på skärmen när man läser som det handlar om.
Ja, det är tufft för en medelålders man utan glasögon att läsa på en lastgammal Iphone med en pytteskärm. Kanske Marlen kan utverka dispens för dessa Individer? Gäller även dom som surfar på BH på sin VT100-terminal.

Eller är det möjligtvis någon annan anledning än en skärmstorlek som borttaget av forumregeln handlar om?
Tänk till ordentligt! Nu har du chansen att reflektera.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Väldigt vad det är lättretligt på forumet den här påskhelgen, tror inte jag har fått höra vilken idiot jag är så många gånger på så kort tid som denna helg. Jag häpnar, är det lågtrycket?)
Jopp, värmen försvann både ute i verkligheten och här inne 😳

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
ClasseClas
Jag häpnar, är det lågtrycket?)
Du har fel. Det är fullmånen!
😎🙃

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.