27 409 läst ·
44 svar
27k läst
44 svar
Gjutnät hur funkar det.?
Provade idag att gjuta en omgång. Bara för att se hur det bli innan man kör på riktigt.
Va enklare än vad jag trodde.
Dock Jam o fix mall. Sprack på tre ställen när jag provade en omgång..
Inte bra kvalité kan jag säga tyvärr. Men annars vart jag riktigt nöjd med resultatet.
Va enklare än vad jag trodde.
Dock Jam o fix mall. Sprack på tre ställen när jag provade en omgång..
Inte bra kvalité kan jag säga tyvärr. Men annars vart jag riktigt nöjd med resultatet.
J jonaslatt skrev:
Hur gick formen sönder?
Jag hade inga verktyg . Utan la formen på gruset. Hällde i cement..sen tog jag en trä pinne och vispa runt lite och knacka på formen. Sen när jag lyfta upp den va den av på tre ställen.
Jag hade väntat tills nästa helg. Vet inte vart du bor, men här i Göteborgstrakten har vi haft minusgrader på nätterna det senaste. Onödigt att riskera att det fryser sönder innan betongen hinner komma igång. Men gångbart bör det vara efter 3-4 timmar från det att du gjuter. Är det soligt och blåser lite, så snabbare än så.J jonaslatt skrev:
Lägg på några timmar till så kan du nyttja gången utan problem, utan att vara försiktig.
Börja idag ta upp mina gamla stenar. Ska passa på att bredda lite.. Där är gräs nu. Måste jag hyra padda och platta till eller räcker det att rulla över jorden några vändor med sån tung rulle man dra framför sig. Kommer inte på namnet nu. Äldre modell.
Hej tänkte återkoppla lite.
Är i helhet jätte nöjd. Gick åt lite mer cement än vad jag trodde. Men förutom detta så är jag jätte nöjd.
Där det blev dumma vinklar så hällde jag ut cement utan formen. Sen när det börja stelna så tog jag en pinne och formade själv stenar av det.
Fogsanden blev verkligen pricken över iet.
Formarna köptes på Jam o fix. Använda två formar hela tiden. Tyvärr super dålig kvalité första sprack direkt men löste det med silver tejp.. Andra ramen va spräckt på tre ställen när jag öppna lådan. Men även här gick använda tejp
Är i helhet jätte nöjd. Gick åt lite mer cement än vad jag trodde. Men förutom detta så är jag jätte nöjd.
Där det blev dumma vinklar så hällde jag ut cement utan formen. Sen när det börja stelna så tog jag en pinne och formade själv stenar av det.
Formarna köptes på Jam o fix. Använda två formar hela tiden. Tyvärr super dålig kvalité första sprack direkt men löste det med silver tejp.. Andra ramen va spräckt på tre ställen när jag öppna lådan. Men även här gick använda tejp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommer det upp ogräs i fogarna sen? 
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Blev så bra !! Ska själv prova,hur mkt cement blev de till sist? Vad la du mellan stenarna ? Håller de stabilt ?
J jonaslatt skrev:Hej tänkte återkoppla lite.
[bild] [bild] [bild]
J jonaslatt skrev:Hej tänkte återkoppla lite.
[bild] [bild] [bild]
A Argahusbyggaren skrev:
skulle också vilja veta åtgången av cementJ jonaslatt skrev:Hej tänkte återkoppla lite.
[bild] [bild] [bild]
Ska själv ge mig på detta snart
Kan tyvärr inte svara på hur många säckar som gick åt.
I somras börja det tyvärr komma ogräs mellan plattorna. (som alltid) tyvärr.
Jag köpte sand att ha mellan plattorna. Kan ha hetat fog sand på byggmax. Nästa år ska jag prova tvätta av allt en sväng så blir säkert en eller två säckar ny fog sand igen då.
Men plattorna håller jätte bra.
Jag fick ta upp några plattor för att flytta robot slingan lite men det gick bra att lägga tillbaka plattorna igen.
Sen kan man tänka på att roboten fick lite svårare att åka över de ojämna plattorna. Ibland stannar den för den tror någon lyfte upp den för det e lite ojämn yta. Mellan sten och fog.
I somras börja det tyvärr komma ogräs mellan plattorna. (som alltid) tyvärr.
Jag köpte sand att ha mellan plattorna. Kan ha hetat fog sand på byggmax. Nästa år ska jag prova tvätta av allt en sväng så blir säkert en eller två säckar ny fog sand igen då.
Men plattorna håller jätte bra.
Jag fick ta upp några plattor för att flytta robot slingan lite men det gick bra att lägga tillbaka plattorna igen.
Sen kan man tänka på att roboten fick lite svårare att åka över de ojämna plattorna. Ibland stannar den för den tror någon lyfte upp den för det e lite ojämn yta. Mellan sten och fog.
Att pudra med lite cement i botten innan det gjuts , gör att det blir som torrcement och hårt , mera cement och ogräs har svårt att rota sig genom att gå ner mellan då det är som betong nedför skarven. Klart så fäster det som gjuts mot botten och kan blt svårt att ta upp en enskild bit. Bara att välja själv.