Hej,
Antlitade en hantverkare för brunnbyte för en tid sedan och upptäckte nu att all gjutmassa som hantverkaren lagt in inte har vidhäftat till resten av betongkonstruktionen. Den går att vicka på med en mejsel om man vill. Känns inte helt bra och undrar om det är normalt? Det jag kan tänka mig är att det hade behövts en primer innan gjutningen som hantverkaren slarvat med vilket lett till detta. Nu är frågan om jag vågar spackla igen detta eller om det kommer innebära problem i framtiden då konstruktionen inte är helt stabil?
Tack på förhand för svar.
Mvh F
Antlitade en hantverkare för brunnbyte för en tid sedan och upptäckte nu att all gjutmassa som hantverkaren lagt in inte har vidhäftat till resten av betongkonstruktionen. Den går att vicka på med en mejsel om man vill. Känns inte helt bra och undrar om det är normalt? Det jag kan tänka mig är att det hade behövts en primer innan gjutningen som hantverkaren slarvat med vilket lett till detta. Nu är frågan om jag vågar spackla igen detta eller om det kommer innebära problem i framtiden då konstruktionen inte är helt stabil?
Mvh F
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Mer information tack!Kapustin skrev:
Hej,
Mvh F
Är du mitt i en byggprocess, där det ska flytspacklas och läggas tätskikt/ytskikt ovanpå? Generellt så kan man ju säga att det alltid är enklare att lösa problem så tidigt som möjligt, innan de uppstått.
Dan_Johansson skrev:
Hej,
Exakt. Vi är mitt i renoveringen vilket innebär att det ska på flytspackel, tätskikt och ytskikt i form av klinker ovanpå. Har kontaktat hantverkaren men inte fått svar ännu. Har själv ingen erfarenhet av gjutning och dylikt så vet inte om det är accepterat att det "glappar" och inte sitter fast i resten av konstruktionen, vilket är anledningen till att jag sökte mig hit. Självklart måste det åtgärdas om det inte är ordentligt gjort.
Bifogar bilder på där gjutmassan möter betongen.
Mvh F
För torra ytor på den gamla betongen , då ansluter den inte till befintlig betong ( in i alla smågropar ) ny betong fäster inte på gammal , inget nytt , blir bara en anläggning mot den .
Betong krymper när vattnet går ur , sen om det ska flytas kommer den nog att fylla i sprickorna
så den biten ligger still
Det som kan göras är att hacka ur den nya och gamla så det blir som ett större V i sprickan och flyten går ner och fäster upp allt
I övrigt så är det inte bra med detta men fungerar , vad gör man för att inte behöva hacka upp alt
Betong krymper när vattnet går ur , sen om det ska flytas kommer den nog att fylla i sprickorna
så den biten ligger still
Det som kan göras är att hacka ur den nya och gamla så det blir som ett större V i sprickan och flyten går ner och fäster upp allt
I övrigt så är det inte bra med detta men fungerar , vad gör man för att inte behöva hacka upp alt
Hantverkaren kom och tittade och tyckte inte att det var något att oroa sig för. Eftersom han godkände det så blir det på deras försäkring om någonting händer. Jag fyllde i med flytspackel i springorna och därefter flytade jag som vanligt.
Klicka här för att svara