I slutet av veckan eller början på nästa så ska vi gjuta plattan.

Min sambo och jag är överens om att vi vill ha en oborstad råå look på golvet på entréplan. Matt betonggolv i en ljusgrå nyans.

Vår markentreprenör verkar inte riktigt förstå looken, han pratar om slipat betonggolv med diverse olika finishar. Vi vill alltså ha det så matt man bara kan få det, och helst undvika att slipa.

Måste golvet slipas och behandlas med något på ytan? Vi bryr oss inte om små fläckar, vatten och annat tänker jag väl ändå torkar upp med golvvärmen.

Finns det något man ska komma ihåg att be om i samband med själva gjutningen?
Att glätta betongen - det görs per automatik va när man beställer en gjuten platta? Antar att den kan göras med bättre eller sämre resultat också.

Tacksam för input!

Åsa Lund
Tror ni pratar om varandra
Gissar att entreprenören pratar om att slipa/ ytbehandla den färska betongen innan den härdar. Det är ingenting som ingår per automatik.
Snacka ihop er och kom ihåg att golvet ska bli städbart till slut

Ni måste slipa golvet, att gå på en oslipad platta barfota är nog inte vidare skönt, sen behöver ni försegla golvet på ett eller annat sätt annars kommer plattan suga åt sig allt som spills på den vilket resulterar i fula fläckar. Det finns ju 100olika lacker och granulat som man kan blanda i betongen för å få en viss look vilket jag antar är det eran byggare undrar över, som jag förstår det vill ni dock bara ha en helt mattgrå yta. Att visa bilder på förväntat resultat för den som skall göra jobbet är alltid bra :)

Tack för era svar. Vi fick lite tillsatser i för att minska risken för sprickor och trots att vi gjöt mitt i den varma sommaren så har vi undvikit sprickor(!!). Det var dock ett heltidsjobb att vattna under plasten som vi rullade ut. Betongarn glättade ytan och den är len att gå på. Innan vi flyttar in ska vi se över en ytbehandling, någon form av vax eller vattenglas lutar det mot.

H HusISkogen skrev:
Tack för era svar. Vi fick lite tillsatser i för att minska risken för sprickor och trots att vi gjöt mitt i den varma sommaren så har vi undvikit sprickor(!!). Det var dock ett heltidsjobb att vattna under plasten som vi rullade ut. Betongarn glättade ytan och den är len att gå på. Innan vi flyttar in ska vi se över en ytbehandling, någon form av vax eller vattenglas lutar det mot.
Hej,

vad valde ni tillslut? Blev det bra? Har själv ett betonggolv som är rått (fint och glättat) men som nu skall få rätt ytfinish.

Tacksam för svar

Hej! Vi valde inget vattenglas. Köpte en Sten- och betongtvätt på bauhaus som vi skurade med lite i början och så några gånger med vattenglas. Nu tvättar vi bara med vanlig såpa. Vårt golv har lite skiftningar eftersom det bara är glättat men det är lent att gå på. Hunden älskar att det är svalt på sommaren.
Visar bild nedanför spisen, det har inte blivit några fettfläckar från stekning som vi initialt var rädda för.
Lycka till med ert val!

• Glättat betonggolv med skiftningar och en hundsäng, inga synliga fettfläckar från spisen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glättat betonggolv i kök med skiftningar, matta framför vit köksinredning, inga fettfläckar synliga.
    Skapa konto
  • Glättat betonggolv med skiftningar vid köket, intill spis och träinredning, inga fettfläckar synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Perdeluxe och 1 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Hej! Vi valde inget vattenglas. Köpte en Sten- och betongtvätt på bauhaus som vi skurade med lite i början och så några gånger med vattenglas. Nu tvättar vi bara med vanlig såpa. Vårt golv har lite skiftningar eftersom det bara är glättat men det är lent att gå på. Hunden älskar att det är svalt på sommaren.
Visar bild nedanför spisen, det har inte blivit några fettfläckar från stekning som vi initialt var rädda för.
Lycka till med ert val!
Tackar för svaret, resultat ser mycket fint ut!

Jens

J JAJJ skrev:
Tackar för svaret, resultat ser mycket fint ut!

Jens
Jag menar såklart vi valde inget annat än vattenglas :)

H HusISkogen skrev:
Jag menar såklart vi valde inget annat än vattenglas :)
Tack för förtydligandet! Undrade lite över skrivningen, men tänkte att ni använde vattenglas för att behandla :)

Vad kostade det? Jag är väldigt nyfiken på om det blir dyrare eller billigare än parkett.

För oss kostade det inget ytterligare än vad en platta med golvvärme skulle kostat annars. Så ca 2500m2 priset var det nog, när vi gjöt- vår 2019 i Stockholm. Att glätta betongen ingick i det priset, att skura har vi gjort själv. Sen vet jag att vi fick en lite bättre betong för vi skulle ha synligt golv, en som skulle krympa mindre så vi slapp sprickor. Men prisjusteringen uteblev.
Så… det är nog ändå inget man gör för ekonomin, man måste ju gilla uttrycket. Vi har ekparkett på ovanvåningen som kostade ungefär detsamma på totalen skulle jag tro.

Jag tycker det är ursnyggt men inte till vilket pris som helst. Det är lätt att kostnaderna springer iväg. Tack för ett väldigt snabbt svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.