Hej!
Har en suterränghus. Rummets innevägg är fuktig och väggen behövs isolera och dränera. Detta är ingen problem. Problemet är att fuktproblem ligger under gjuten betongtrappan utanför. Tror inte att det funkar att gräva mig under trappan och isolera då, måste riva trappan.
Nu kommer frågan, gjuta igen eller bygga upp med granitblock? Har hört att block kan börja röra sig tack för nordiska vädret. Trappan är mellan huset och muren, 14 steg. Eller finns det någon annan lösningen hur man ska isolera väggen och bli fri av fukten?

• Utomhustrappa av betong med 14 steg, mellan husets vägg och en mur, delvis täckt av mossa och växtlighet vid sidan av trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om blocken rör sig har du gjort ett dåligt underarbete.
I det här fallet kommer ju underarbetet i praktiken vara din dränering, så det känns som att du får anstränga dig för att få tjälskjutning där..

Jag funderar mer på vad som händer med muren när du tar bort trappen. Hur mycket jordtryck är det?
Kommer den stå kvar när du gräver om för dräneringen?
Och är den gjuten tillsammans med trappan? Dvs kommer det vara något kvar av den när du tagit bort trappan?

Om muren är"tveksam" skulle jag rekommendera dig att ta ett helhetsgrepp om den sidan på huset och fundera på hur du vill ha den framöver innan du börjar välja material.

• Gilla
slugger
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om blocken rör sig har du gjort ett dåligt underarbete.
I det här fallet kommer ju underarbetet i praktiken vara din dränering, så det känns som att du får anstränga dig för att få tjälskjutning där..

Jag funderar mer på vad som händer med muren när du tar bort trappen. Hur mycket jordtryck är det?
Kommer den stå kvar när du gräver om för dräneringen?
Och är den gjuten tillsammans med trappan? Dvs kommer det vara något kvar av den när du tagit bort trappan?

Om muren är"tveksam" skulle jag rekommendera dig att ta ett helhetsgrepp om den sidan på huset och fundera på hur du vill ha den framöver innan du börjar välja material.
Tack!
Det är inte mycket bakom muren, kanske halv meter och då direkt är bärjet av granit eller något sånt. så att jordtryck troligtvis är minimalt. Det finns lite jord där bakom, men minimalt.
Hoppas att den kommer att stå kvar även om jag tar bort trappan. Krossar fingrar. Men om den ramlar ner eller går sönder, då tänkte jag att om jag gjuter trappan då efter gjutningen lägga någon mur av murstenar.
Men funderar, vad är bättre och håller längre och är lättare att göra, gjuta eller lägga granitblockar 🤔

Har inte gjutit någon trappa själv, men det finns ju gott om betongare som har instruerat folk här på forumet att gjuta snygga trappor tidigare!
Om det är enklare eller inte är nog subjektivt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.