Jag har en stenbänk som står på två stycken gamla stenpelare där toppen är konisk och där jag skulle behöva få den slät. Ett alternativ är att kapa den, men jag skulle behöva höjden som är eller t om lite högre, så jag funderar om det går att gjuta betong ovanpå den eller kommer inte det att hålla?

Jag tänkte isåfall bara bygga en enkel ram runt och borra ner några mindre armeringsnät i stenen för att få något att fästa i.

Är det bara bortkastad tid eller kan det fungera tror ni?

Stenbänk placerad på två kvadratiska stenpelare i en trädgård med buskar och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal stenpelare med slät yta omgiven av gräs och jord, del av diskussion om gjutning av betong ovanpå för byggprojekt.
Skapa konto

T
Det fungerar.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Varför inte skruva fast en stolpsko i stenen och fästa med ankarmassa i betongpelaren?

Stolpsko av metall med fyrkantig platta och lång ribbad stång, lämplig för infästning i betong och sten, diskuterad i byggforum.

Följdfråga.

Jag kommer att vara där i helgen och har tid att gjuta då, men däremot hinner jag inte få dit en borrhammare för att göra hålen så jag undrar om det kommer hålla att bara gjuta en plan yta direkt på stenen eller kommer det inte fästa bra utan att ha borrat ner armeringsjärn i stenpelaren?

Jag tänker att jag lägger en eller två armeringsstänger där det sluttar och får så armering i betongen men som inte förankras i stenpelaren pga avsaknad av borr. Eller är det dömt att misslyckas?

Sett ovanifrån den något spetsiga/koniska stenpelaren hade jag tänkt lägga två rader med armering som jag ritat med röda streck på bilden nedanför.

Betongsten sedd ovanifrån med två röda streck ritade på ytan, omgiven av jord och gräs.
Skapa konto

Det kommer inte att gå, med att bara gjuta mot stenen. Betong fäster inte mot berg,ligger bara löst. Det blir som du säger att armera, samt borra en massa hål 5,5 mm med kanske 5 cm mellan. Och plugga med rostfria skruv i. Naja armeringjärnet under skruvskallarna är ett måste för att betongen ska ligga kvar. Ävensom att översidan på stolpen ska primas minst 2 gånger och torka mellan, bra är då att blanda i finsand i primern , så ytan blir skrovlig så betongen har något att fästa/bita i.

J jonaserik skrev:
Det kommer inte att gå, med att bara gjuta mot stenen. Betong fäster inte mot berg,ligger bara löst. Det blir som du säger att armera, samt borra en massa hål 5,5 mm med kanske 5 cm mellan. Och plugga med rostfria skruv i. Naja armeringjärnet under skruvskallarna är ett måste för att betongen ska ligga kvar. Ävensom att översidan på stolpen ska primas minst 2 gånger och torka mellan, bra är då att blanda i finsand i primern , så ytan blir skrovlig så betongen har något att fästa/bita i.
Tack för det utförliga svaret. Då får det vänta till nästa gång helt enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.