6 315 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Inspiration till gräns mellan gräsmatta och altan / plank
Min gräsmatta går kant i kant med både altan och plank som omgärdar huset, vilket gör det svårt för robotgräsklipparen att klippa hela vägen (jag får gå med trimmer längs hela kanten).
Jag vill lägga någon form av gräns, typ stenplattor eller singel / dekorsten eller något ungefär 20 cm brett längs med utkanten där det inte ska kunna växa något gräs.
Men jag kan verkligen inte se framför mig någon snygg lösning 😅
Så jag ber ödmjukast om inspirations-bilder av andra medlemmar som gjort detta, och som orkar / vill dela med sig av sina lösningar för att ge mig inspiration till en lösning.
OCH som bonus-fråga, om man lägger singel / dekorsten eller något, så har jag sett videos på amerikaner som sen sprayar sina stenar med något som "limmar" fast dem i position så de inte sparkas upp när man går / kör på dem. Finns sådana lösningar i Sverige?
Jag vill lägga någon form av gräns, typ stenplattor eller singel / dekorsten eller något ungefär 20 cm brett längs med utkanten där det inte ska kunna växa något gräs.
Så jag ber ödmjukast om inspirations-bilder av andra medlemmar som gjort detta, och som orkar / vill dela med sig av sina lösningar för att ge mig inspiration till en lösning.
OCH som bonus-fråga, om man lägger singel / dekorsten eller något, så har jag sett videos på amerikaner som sen sprayar sina stenar med något som "limmar" fast dem i position så de inte sparkas upp när man går / kör på dem. Finns sådana lösningar i Sverige?
Jag använde vanliga betongplattor runt trädäcket för att slippa gå med trimmer. Enkelt och hyfsat billigt.
Likaså vid en liten mur bredvid farstutrappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Likaså vid en liten mur bredvid farstutrappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan lägga tryckimpregnerade brädor/trall om man tycker det är bra/snyggare.A Andy1000 skrev:
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Markduk, grus och stenmjöl under plattorna och stenmjöl i skarvarna, det kanske hjälper till att hålla det gröna borta från det gråa?O skrev:
Har inte fått något ogräs än runt trädäcket men när det kommer så är det ju bara att rycka eller peta bort med morakniv, som jag gör på trädgårdsgångarna, nån gång varje sommar. Lite underhåll får man räkna med.
Toppstenarna är egentligen nån kantsten, lite bredare än lecablocken som muren gjordes avA Andy1000 skrev:
Gräsmattan är inte problemet. Det är klipparen som är problemet. Du kan ju alltid lägga betong istället.A Andy1000 skrev:Min gräsmatta går kant i kant med både altan och plank som omgärdar huset, vilket gör det svårt för robotgräsklipparen att klippa hela vägen (jag får gå med trimmer längs hela kanten).
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Det är min erfarenhet också, särskilt så där med bara en stenrad mot gräs. Gräset kryper in i fogar och ovanpå, kräver jobbig rensning som är minst lika jobbigt som att köra trimmer längs kanten.T Thomas_Blekinge skrev:
Finns det inte någon fog som hindrar det?
Denna produkt fördröjer säkert några år men frågan är hur länge? Det är ju inte huvudsyftet med produkten men borde hjälpa delvis.T Tomost skrev:
https://www.benders.se/sortiment/mark/kant-block-plint/kantsakring/
Fast är det så jobbigt att rensa oönskat gräs från en plattrad runt ett trädäck? Man får ju gå oftare med trimmern för att ta gräset intill ett trädäck utan plattrad som roboten inte kommer åt, än att hålla efter mellan stenplattorna runt det. Det är i alla fall min erfarenhet.T Tomost skrev:
Om det finns någon fog som effektivt hindrar växtlighet mellan stenplattor vet jag inte, cement kanske? Det jag har lärt mig är att det inte går att vänta i flera år på att rensa ogräs. Då blir det jobbigt 😀
Farsan brukar blanda i lite cement i sanden närmast plattorna.Keiller skrev:
Markduk, grus och stenmjöl under plattorna och stenmjöl i skarvarna, det kanske hjälper till att hålla det gröna borta från det gråa?
Har inte fått något ogräs än runt trädäcket men när det kommer så är det ju bara att rycka eller peta bort med morakniv, som jag gör på trädgårdsgångarna, nån gång varje sommar. Lite underhåll får man räkna med.