Min gräsmatta går kant i kant med både altan och plank som omgärdar huset, vilket gör det svårt för robotgräsklipparen att klippa hela vägen (jag får gå med trimmer längs hela kanten).

Jag vill lägga någon form av gräns, typ stenplattor eller singel / dekorsten eller något ungefär 20 cm brett längs med utkanten där det inte ska kunna växa något gräs.

Men jag kan verkligen inte se framför mig någon snygg lösning 😅

Så jag ber ödmjukast om inspirations-bilder av andra medlemmar som gjort detta, och som orkar / vill dela med sig av sina lösningar för att ge mig inspiration till en lösning.

OCH som bonus-fråga, om man lägger singel / dekorsten eller något, så har jag sett videos på amerikaner som sen sprayar sina stenar med något som "limmar" fast dem i position så de inte sparkas upp när man går / kör på dem. Finns sådana lösningar i Sverige?

• kant-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kant-2.jpg
    Skapa konto
Jag använde vanliga betongplattor runt trädäcket för att slippa gå med trimmer. Enkelt och hyfsat billigt.

IMG_20260512_210707651.jpg
Skapa konto

Likaså vid en liten mur bredvid farstutrappan.
IMG_20250727_133016980.jpg
Skapa konto

• Gilla
RolfoHelena och 10 till
  • Laddar…
A Andy1000 skrev:
Jag vill lägga någon form av gräns, typ stenplattor eller singel / dekorsten eller något ungefär 20 cm brett längs med utkanten där det inte ska kunna växa något gräs.

Man kan lägga tryckimpregnerade brädor/trall om man tycker det är bra/snyggare.

Keiller Keiller skrev:
Jag använde vanliga betongplattor runt trädäcket för att slippa gå med trimmer. Enkelt och hyfsat billigt.
Absolut. Men hur fick du bort eller hindrade ogräset som växer i skarvarna?

• Gilla
hansan
  • Laddar…
O O skrev:
Absolut. Men hur fick du bort eller hindrade ogräset som växer i skarvarna?
Markduk, grus och stenmjöl under plattorna och stenmjöl i skarvarna, det kanske hjälper till att hålla det gröna borta från det gråa?

Har inte fått något ogräs än runt trädäcket men när det kommer så är det ju bara att rycka eller peta bort med morakniv, som jag gör på trädgårdsgångarna, nån gång varje sommar. Lite underhåll får man räkna med.

Snyggt! Vad är det för toppsten du har på muren? Den var också läcker 😀

Jag har faktiskt också varit inne på att lägga tryckt trall, men jag tror inte den kommer att förbli rak när den ligger nerbäddad i marken

A Andy1000 skrev:
Snyggt! Vad är det för toppsten du har på muren? Den var också läcker 😀

Jag har faktiskt också varit inne på att lägga tryckt trall, men jag tror inte den kommer att förbli rak när den ligger nerbäddad i marken
Toppstenarna är egentligen nån kantsten, lite bredare än lecablocken som muren gjordes av

A Andy1000 skrev:
Min gräsmatta går kant i kant med både altan och plank som omgärdar huset, vilket gör det svårt för robotgräsklipparen att klippa hela vägen (jag får gå med trimmer längs hela kanten).

Så jag ber ödmjukast om inspirations-bilder av andra medlemmar som gjort detta, och som orkar / vill dela med sig av sina lösningar för att ge mig inspiration till en lösning.

OCH som bonus-fråga, om man lägger singel / dekorsten eller något, så har jag sett videos på amerikaner som sen sprayar sina stenar med något som "limmar" fast dem i position så de inte sparkas upp när man går / kör på dem. Finns sådana lösningar i Sverige?
Gräsmattan är inte problemet. Det är klipparen som är problemet. Du kan ju alltid lägga betong istället.

S SaltaBiten skrev:
Gräsmattan är inte problemet. Det är klipparen som är problemet. Du kan ju alltid lägga betong istället.
Markbetong som du mönstrar och färgar? Vi har det som uppfart och det växer inget i den.

Keiller Keiller skrev:
Markduk, grus och stenmjöl under plattorna och stenmjöl i skarvarna, det kanske hjälper till att hålla det gröna borta från det gråa?
Det hjälper bara kort tid. Det blir luftburna ogräsfrön som gillar fogarna.

• Gilla
Tomost
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det hjälper bara kort tid. Det blir luftburna ogräsfrön som gillar fogarna.
Det är min erfarenhet också, särskilt så där med bara en stenrad mot gräs. Gräset kryper in i fogar och ovanpå, kräver jobbig rensning som är minst lika jobbigt som att köra trimmer längs kanten.

Finns det inte någon fog som hindrar det?

T Tomost skrev:
Det är min erfarenhet också, särskilt så där med bara en stenrad mot gräs. Gräset kryper in i fogar och ovanpå, kräver jobbig rensning som är minst lika jobbigt som att köra trimmer längs kanten.

Denna produkt fördröjer säkert några år men frågan är hur länge? Det är ju inte huvudsyftet med produkten men borde hjälpa delvis.
https://www.benders.se/sortiment/mark/kant-block-plint/kantsakring/

TRJBerg
När jag har ogräs som växer på ett svåråtkomligt ställe använder jag kaustiksoda. (Förutsätter typ sten/grus, inte trä).
Håller ogräset borta i 1-2 år.

• Gilla
Jockeeh
  • Laddar…
T Tomost skrev:

Fast är det så jobbigt att rensa oönskat gräs från en plattrad runt ett trädäck? Man får ju gå oftare med trimmern för att ta gräset intill ett trädäck utan plattrad som roboten inte kommer åt, än att hålla efter mellan stenplattorna runt det. Det är i alla fall min erfarenhet.

Om det finns någon fog som effektivt hindrar växtlighet mellan stenplattor vet jag inte, cement kanske? Det jag har lärt mig är att det inte går att vänta i flera år på att rensa ogräs. Då blir det jobbigt 😀

Keiller Keiller skrev:

Har inte fått något ogräs än runt trädäcket men när det kommer så är det ju bara att rycka eller peta bort med morakniv, som jag gör på trädgårdsgångarna, nån gång varje sommar. Lite underhåll får man räkna med.
Farsan brukar blanda i lite cement i sanden närmast plattorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.