2 062 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Gjuta platta i marknivå?
Ska bygga ett cykelförråd/redskapsbod mot en vägg, uppfarten är stenlagd med betongplattor och kommer att ansluta direkt till bodens framsida.
Uppfarten ligger i samma liv som gräsmattan som kommer att hamna bredvid och bakom boden, så plattan kommer att hamna ganska lågt så jag får ingen sockel.
Någon som har tips på hur jag enklast löser detta?
Uppfarten ligger i samma liv som gräsmattan som kommer att hamna bredvid och bakom boden, så plattan kommer att hamna ganska lågt så jag får ingen sockel.
Någon som har tips på hur jag enklast löser detta?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Formsätt, armera och gjut.
Vad är problemet?
Protte
Vad är problemet?
Protte
Problemet är att jag är en bekväm amatör som på sin höjd kan bygga en slät formprototypen skrev:
Kan man bygga en ny form efter man byggt en slät platta och få betongen att fästa i plattan om man gjuter in armering till en sarg från början?
Alltså gjuta i två omgångar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Måste du ha en sockel?
Mura dit lecablock eller betonghålsten men visst kan du sticka i armering i blöta betongen och dagen efter fortsätta och gjuta en gång till.
Men jag undrar vad makadammen gör för nytta, gräv inte ur för mycket, orörd mark är redan packad.
Protte
Mura dit lecablock eller betonghålsten men visst kan du sticka i armering i blöta betongen och dagen efter fortsätta och gjuta en gång till.
Men jag undrar vad makadammen gör för nytta, gräv inte ur för mycket, orörd mark är redan packad.
Protte
Varför inte mura en sarg med lecablock på plattan?V vic viper skrev:
Nja, det är ju lite det som är frågan, ska ha liggande panel som beklädnad och den nedersta brädan kommer då att ligga i höjd med syllen och gräset.prototypen skrev:
Man kanske kunde bygga ut en liten stenkista längs med fasaden för att göra det enkelt för sig.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Gjuta en kantbalk först behöver inte vara så avancerat. Borde till och med gå att använda dig av virket du skall ha till reglar om du skyddar det väl. Då kan du gjuta först kantbalken ena dagen och sedan plattan innanför dagen efter. Eller är det så stort så du tänker dig ta in en betongbil?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
I stället för panel längst ner har du plåt som inte ruttnar.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Eller så kan man ha stenisockelskiva.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden