Ska bygga ett cykelförråd/redskapsbod mot en vägg, uppfarten är stenlagd med betongplattor och kommer att ansluta direkt till bodens framsida.
Uppfarten ligger i samma liv som gräsmattan som kommer att hamna bredvid och bakom boden, så plattan kommer att hamna ganska lågt så jag får ingen sockel.

Någon som har tips på hur jag enklast löser detta?

Formsätt, armera och gjut.
Vad är problemet?

Protte

prototypen prototypen skrev:
Formsätt, armera och gjut.
Vad är problemet?

Protte
Problemet är att jag är en bekväm amatör som på sin höjd kan bygga en slät form
Kan man bygga en ny form efter man byggt en slät platta och få betongen att fästa i plattan om man gjuter in armering till en sarg från början?
Alltså gjuta i två omgångar

K
Gräv ut, makadam, packa med padda. Sen form, armering, blanda betong, häll i, vattna under plast i några dagar. Klart

Måste du ha en sockel?
Mura dit lecablock eller betonghålsten men visst kan du sticka i armering i blöta betongen och dagen efter fortsätta och gjuta en gång till.

Men jag undrar vad makadammen gör för nytta, gräv inte ur för mycket, orörd mark är redan packad.

Protte

V vic viper skrev:
Problemet är att jag är en bekväm amatör som på sin höjd kan bygga en slät form
Kan man bygga en ny form efter man byggt en slät platta och få betongen att fästa i plattan om man gjuter in armering till en sarg från början?
Alltså gjuta i två omgångar
Varför inte mura en sarg med lecablock på plattan?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Måste du ha en sockel?
Mura dit lecablock eller betonghålsten men visst kan du sticka i armering i blöta betongen och dagen efter fortsätta och gjuta en gång till.

Men jag undrar vad makadammen gör för nytta, gräv inte ur för mycket, orörd mark är redan packad.

Protte
Nja, det är ju lite det som är frågan, ska ha liggande panel som beklädnad och den nedersta brädan kommer då att ligga i höjd med syllen och gräset.
Man kanske kunde bygga ut en liten stenkista längs med fasaden för att göra det enkelt för sig.

Gjuta en kantbalk först behöver inte vara så avancerat. Borde till och med gå att använda dig av virket du skall ha till reglar om du skyddar det väl. Då kan du gjuta först kantbalken ena dagen och sedan plattan innanför dagen efter. Eller är det så stort så du tänker dig ta in en betongbil?

En variant är ju att klä nederkant på regelstommen med en slätlpåt ca3 dm bred och låta plåten gå utanpå plattan och upp under ytterpanelen som med fördel kan sättas ett par dm ovan mark.

F fribygg skrev:
En variant är ju att klä nederkant på regelstommen med en slätlpåt ca3 dm bred och låta plåten gå utanpå plattan och upp under ytterpanelen som med fördel kan sättas ett par dm ovan mark.
Under ytterpanel?
Du menar att plåten skyddar panelen underifrån?

I stället för panel längst ner har du plåt som inte ruttnar.
Protte

Eller så kan man ha stenisockelskiva.
Protte

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.