Hej
Vi håller på att renovera vår källare på totalt ca 36m2
Kommer att ta in en betongbil+en man som gjuter men tänker att göra underarbetet själva.
Har en hel del kunnande om bygge och har renoverat halva kåken själv men är novis när det gäller gjutning dock. Tänkte därför ventilera min plan och se om ni tycker att det låter bra.
Vi har i dagsläget bilat bort gamla plattan och grävt ur 30cm jord/lera och så här tänkte jag bygga upp det: (med markduken i botten.....)
- Gjuta in detta med 10cm betong (betongbil)
- Golvvärmerör (vattenburen) provtryckt och fastnärjlad på armeringsnätet
- Armeringsnät överskarvat 20cm på distansklossar ca 4 cm från cellplasten
- Plastfolie åldersbeständig
- 20 cm cellplast (2 st 10 cm skivor S80 EPS, med skarvarna förskjutna
- 10 cm 16/32 makadam (Paddat)
- Markduk
Låter detta som en bra plan? Behövs mer isolering? (Bor i stockholmstrakten)
Har på ett forum läst att man satte 5cm cellplast på väggen innan man gjöt och avslutade med att skära av dessa jämns med betongen. vilket gör att betongplattan inte sitter fast i befintlig vägg, gör man så? och i så fall varför?
Vet att detta säkert finns någon stanspå Forumet men ville ända spalta upp min tanke och testa den med er. (Behövs bara ett kort svara om go, eller gör om gör rätt...)
Tack på förhand
Andy
Vi håller på att renovera vår källare på totalt ca 36m2
Kommer att ta in en betongbil+en man som gjuter men tänker att göra underarbetet själva.
Har en hel del kunnande om bygge och har renoverat halva kåken själv men är novis när det gäller gjutning dock. Tänkte därför ventilera min plan och se om ni tycker att det låter bra.
Vi har i dagsläget bilat bort gamla plattan och grävt ur 30cm jord/lera och så här tänkte jag bygga upp det: (med markduken i botten.....)
- Gjuta in detta med 10cm betong (betongbil)
- Golvvärmerör (vattenburen) provtryckt och fastnärjlad på armeringsnätet
- Armeringsnät överskarvat 20cm på distansklossar ca 4 cm från cellplasten
- Plastfolie åldersbeständig
- 20 cm cellplast (2 st 10 cm skivor S80 EPS, med skarvarna förskjutna
- 10 cm 16/32 makadam (Paddat)
- Markduk
Låter detta som en bra plan? Behövs mer isolering? (Bor i stockholmstrakten)
Har på ett forum läst att man satte 5cm cellplast på väggen innan man gjöt och avslutade med att skära av dessa jämns med betongen. vilket gör att betongplattan inte sitter fast i befintlig vägg, gör man så? och i så fall varför?
Vet att detta säkert finns någon stanspå Forumet men ville ända spalta upp min tanke och testa den med er. (Behövs bara ett kort svara om go, eller gör om gör rätt...)
Tack på förhand
Andy
Redigerat:
En bra anledning till det är att bryta köldbryggan mellan ditt värmegolv och väggen. Sedan vet jag inte om 5cm är lagom.Andy_fix skrev:
Här kan du ju läsa om hur jag gjorde : https://www.byggahus.se/forum/grund...a-platta-ar-detta-ratt-ordning-pa-lagren.html
Har kollat era projekt och fått grymt mycket bra info. Vi kommer att göra all uppbyggnad innan och så kommer en bil+person som gjuter golvet. Några korta frågor.b8q skrev:
Ett av rummen kommer att ha 2 st golvbrunnar och ett antal uppstick till ex toalett, avlopp/handfat. Vill ju att allt ska vara ok till gjutarn kommer.
1. Stod att ni förgjöt dessa?
2. Vilken höjd i förhållande till färdigt golv skall man sätta golvbrunnarna på?
Andy
1. Ja, så här, så att det inte skulle riskera att brunn och avloppsrör flöt upp vid gjutningen:
2. Eftersom jag inte skulle flytspackla efteråt (bara finutjämna på några små skavanker) så gjöt jag så att det blev ett fall till brunnen direkt, och alltså så att betongen gick i höjd med brunnens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Eftersom jag inte skulle flytspackla efteråt (bara finutjämna på några små skavanker) så gjöt jag så att det blev ett fall till brunnen direkt, och alltså så att betongen gick i höjd med brunnens kant.
Tack för snabbt svar.
1. Toppen, då har jag koll.
2. Enligt betongbilen så ska de också kunna fixa fallet vid gjutningen, men även om man behöver finjustera fallet med flytspackel så är det väl ok att lägga i kant med betongen. Allt flytspackel som läggs på skapar ju då fall mot brunnen... eller tänker jag fel?
1. Toppen, då har jag koll.
2. Enligt betongbilen så ska de också kunna fixa fallet vid gjutningen, men även om man behöver finjustera fallet med flytspackel så är det väl ok att lägga i kant med betongen. Allt flytspackel som läggs på skapar ju då fall mot brunnen... eller tänker jag fel?
En variant är att lägga pex röret i vändfixturer och armeringsnätet uppepå.Andy_fix skrev:
Inte bara för att spara energi (köldbrygga) utan för minska horisontell fuktvandring mot yttervägg.Andy_fix skrev:
Och, Som b8q skrev innan. Gör fast allting så att det inte flyter upp!
Redigerat:
Jag håller på med liknande projekt hos mig. Nedre plan i sutteränghus från 1947. 80 m2.
Jag grävde ur ca 30 cm. På vissa ställen var det bara jord, men på många andra ställen var det berg att ta bort. Jag har tagit ut ca 10 ton berg ur huset, och totalt ca 60 ton massor.
Jag har lagt nerifrån och upp.
-Markduk.
-Makdam 8-16, 50 mm.
-Markduk.
-Pordrän P25, 100 mm.
-EPS S80, 50 mm.
-Plastfolie. (för att betongen inte ska kunna rinna mellan plattorna)
-LK golvväre 16mm PEX med "rörhållarskenor"
-6150 armeringsnät på 50mm distanser.
-Betong 100 mm.
Mot väggarna har jag satt 10mm cellplast för att plattan ska vara en flytande konstruktion.
Jag har alltså bara 150 mm isolering, hade gärna lagt 200 mm men då hade jag behövt ta ut 10 ton berg till. Jag tror dock att det kommer räcka till. Anledningen till att jag valt Pordrän istället för EPS i botten är för att jag har haft lite problem med vatten som tagit sig in under gamla plattan via lutningen på berget när det regnat mycket. Jag har dock dränerat runt huset och hoppas att det ska vara underkontroll, men valde ändå Pordrän för att det kändes tryggare.
Angående golvbrunnarna så satte jag dom 10-15 mm under plattans nivå, enligt inrådan från betongfirman som kommer nästa vecka för att göra gjutningen.
Jag grävde ur ca 30 cm. På vissa ställen var det bara jord, men på många andra ställen var det berg att ta bort. Jag har tagit ut ca 10 ton berg ur huset, och totalt ca 60 ton massor.
Jag har lagt nerifrån och upp.
-Markduk.
-Makdam 8-16, 50 mm.
-Markduk.
-Pordrän P25, 100 mm.
-EPS S80, 50 mm.
-Plastfolie. (för att betongen inte ska kunna rinna mellan plattorna)
-LK golvväre 16mm PEX med "rörhållarskenor"
-6150 armeringsnät på 50mm distanser.
-Betong 100 mm.
Mot väggarna har jag satt 10mm cellplast för att plattan ska vara en flytande konstruktion.
Jag har alltså bara 150 mm isolering, hade gärna lagt 200 mm men då hade jag behövt ta ut 10 ton berg till. Jag tror dock att det kommer räcka till. Anledningen till att jag valt Pordrän istället för EPS i botten är för att jag har haft lite problem med vatten som tagit sig in under gamla plattan via lutningen på berget när det regnat mycket. Jag har dock dränerat runt huset och hoppas att det ska vara underkontroll, men valde ändå Pordrän för att det kändes tryggare.
Angående golvbrunnarna så satte jag dom 10-15 mm under plattans nivå, enligt inrådan från betongfirman som kommer nästa vecka för att göra gjutningen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta platta 22 kvadrat själv - har du tips?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gjuta liten platta, hur mycket?
Grund & Markarbeten -
Gjuta platta i befintlig plintgrund
Grund & Markarbeten -
Gjuta en klack på en liten platta. Tips behöves!
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta betongplatta i källaren??
Grund & Markarbeten