Jag ska gjuta en liten platta 1.2x2m och ca 10cm.
Hur många säckar går åt? Tänkte köra finbetong c20/25 20kg combimix. Ska vara till en platta för soptunnor.
 
Kommer gå åt 240 liter och en säck är ca 13liter (25kilos) 10liter på 20 kilos. Köp några extra påsar eller ha makadam 8-16 att dryga ut betongen lite med.

Kör istället på grovbetong och glöm inte armeringen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Kommer gå åt 240 liter och en säck är ca 13liter (25kilos) 10liter på 20 kilos. Köp några extra påsar eller ha makadam 8-16 att dryga ut betongen lite med.

Kör istället på grovbetong och glöm inte armeringen
A atomlab skrev:
Kommer gå åt 240 liter och en säck är ca 13liter (25kilos) 10liter på 20 kilos. Köp några extra påsar eller ha makadam 8-16 att dryga ut betongen lite med.

Kör istället på grovbetong och glöm inte armeringen.
Det är här jag tänkte gjuta en liten platta. Tänkte jag skulle lägga en duk sedan har jag massa stenkross 0-16 hemma som ska på över för sist en gjuten platta.
Jag hittade finbetong för 40kr påsen det skulle gå till ett skikt mellan 50-100mm står det på påsen.
Skulle det inte funka med finbetong med armeringsnät? Och behöver plattan vara 100mm? Det är som sagt till en platta där soptunnor ska stå.
Klarar man sig kanske på 15st 20kg påsar?
 
  • Grusad yta med trästaket runt, där en betongplatta ska gjutas för soptunnor, omgiven av stensättning och buskage i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finbetong har man till att gjuta bänkskivor och mindre saker där man vill ha bra täckning i formen. Skillnaden mellan grov och fin betong är ballasten i påsen. Har du lite stenkross att kasta i när du blandar betongen så går det lika bra.

Beror på vad u kastar i soptunnan. Fyller du den med bly så är 10cm att rekommendera. Skulle hålla mig runt 7cm och ha armeringen i mitten. Då har du ett bra skydd mot korrosion runt armeringen.
 
  • Gilla
hedstrom och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Finbetong har man till att gjuta bänkskivor och mindre saker där man vill ha bra täckning i formen. Skillnaden mellan grov och fin betong är ballasten i påsen. Har du lite stenkross att kasta i när du blandar betongen så går det lika bra.

Beror på vad u kastar i soptunnan. Fyller du den med bly så är 10cm att rekommendera. Skulle hålla mig runt 7cm och ha armeringen i mitten. Då har du ett bra skydd mot korrosion runt armeringen.
Jag kör på 15st 20kg grovbetong med armeringsnät i mitten så får jag hoppas det håller 👍
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.