Har läst andra trådar i ämnet men har inte riktigt fått svar på de frågor som jag har så here it is

Har dedikerat ett rum i tillbyggnaden att bli en tvättstuga / pannrum . rivit ut allt och nu ser det ut såhär
Träsyllen är helt okej, inga tecken på röta eller liknande. betongplattan är platta på mark, ca 8 cm tjock och nu har jag även bilat upp en remsa för avlopp. Upptäckte samtidigt att under plattan ligger det tunnt lager plast.

Rum under renovering med exponerad betongplatta, reglar längs väggarna, ventilationsrör, elledningar samt en pall med verktyg och lösa metallrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att jag ska gjuta upp golvet till samma höjd där syllen slutar , sedan flytspacka med golvvärme i, tätskikt på golvet och väggarna och sedan lägga klinkers
Men är oense med mig själv om hur jag ska gjuta upp golvet. Hittade en tråd jag såklart inte hittar nu där förslagen var att limma XPS cellplast på den gamla betongplattan med hål genom här och var för att skapa "fötter" för nya betongen,
skydda syllarna med åldersbeständig plats och sedan gjuta som vanligt.

Annat förslag var att fylla upp allt med EPS men EPS är svindyr och för det rummet lär det kosta uppemot 10k vilket jag inte är beredd att lägga.
Också vill helst undvika uppreglat golv

Såhär tänker jag att det ska bli,

Diagram över golvkonstruktion där ny betong och flytspackel läggs ovanpå gammal betongplatta med syllar på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga egentligen är om det är lämpligt att göra så, dvs xps cellplast 5cm och sedan finbetong på det upp till syllen

Alla tips mottages tacksamt

Skumt, trodde att det det skulle komma en drös med svar redan, men är det verkligen en sådan fråga som ingen har lösning på 😮😥

Jag skulle bytt "ny betong" mot lättklinker/Leca sedan bundit ihop klinkern med en betongslurry för att sedan gjutit en platta/flytspacklat.

min fundering skulle vara hur jag skyddar syllen mot fuktvandring underifrån/sidan iochförsig kanske plasten fortfarande gör sitt jobb.

/ATW

• Gilla
Diman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.