Jag använde ankarmassa till vertikal armeringen i mina väggar till poolen. Satt som berget.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Du kan använda kemankare eller slagankare med gängstång.
Det räcker nog med några betongskruvar delvis iskruvade då det inte är någon konstruktiv belastning

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan använda kemankare eller slagankare med gängstång.
Det räcker nog med några betongskruvar delvis iskruvade då det inte är någon konstruktiv belastning
Tack för svar. Jag kan egentligen inget om armering och förstår inte riktigt allternativen du nämner.

Finns det någon anledning att inte fästa armeringen direkt i befintlig betong med kemankare?

Nä det finns ingen förutom att du måste köpa massan. Skruv kanske du redan har

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Är det bara jag som inte förstår vad offerkroppen skall ha för funktion?

Och.. Vart är bilderna på den avformade baljan?

Det vanligaste när man monterar vertikalarmering i efterhand på en pool är att man borrar och sedan använder ankarmassa eller expanderbetong.

I mer utsatta lägen, tex en brant slänt där man inte vill åka pool-pulka 200m utför, gjuter man in vertikalarmeringen i bottenplattan.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det vanligaste när man monterar vertikalarmering i efterhand på en pool är att man borrar och sedan använder ankarmassa eller expanderbetong.

I mer utsatta lägen, tex en brant slänt där man inte vill åka pool-pulka 200m utför, gjuter man in vertikalarmeringen i bottenplattan.
Vertikalarmeringen i väggarna göts in när jag gjöt plattan. Det som återstår nu är att gjuta en bänk längst en sida. Det lutar åt ankarmassa.

N nybyggarn3 skrev:
Vertikalarmeringen i väggarna göts in när jag gjöt plattan. Det som återstår nu är att gjuta en bänk längst en sida. Det lutar åt ankarmassa.
Ok, ja det kan du ju göra hur du vill, den lär inte flytta på sig frivilligt oavsett metod.

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja det kan du ju göra hur du vill, den lär inte flytta på sig frivilligt oavsett metod.
Det tror inte jag heller. Men jag vill gärna ha det så tätt som möjligt.

Ska du helgjuta eller delgjuta, det första blir med hängform och det andra, måste du ha en edm-gummilist som gjutes in i plattan och senare gjutes in i väggarna, för att få tätt, mellan vägg och platta.
Kommer inte håg nu vad den heter.men kanske andra vet.

J jonaserik skrev:
Ska du helgjuta eller delgjuta, det första blir med hängform och det andra, måste du ha en edm-gummilist som gjutes in i plattan och senare gjutes in i väggarna, för att få tätt, mellan vägg och platta.
Kommer inte håg nu vad den heter.men kanske andra vet.
Jag ska gjuta en bänk. Kika längre upp i tråden så framgår det hur golv och väggar kom till

N nybyggarn3 skrev:
Jag ska gjuta en bänk. Kika längre upp i tråden så framgår det hur golv och väggar kom till
OK läste inte allt, se bara till att det blir tätt mellan bänk och vägg. Frysrik annars om du tömmer poolen till hälften på vintern.

• Gilla
MissCia
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK läste inte allt, se bara till att det blir tätt mellan bänk och vägg. Frysrik annars om du tömmer poolen till hälften på vintern.
Hej,
Det är det jag är otroligt för. Jag har kvar fogband från förra gjutningen som jag tänkte använda. Dom går både att sätta i våt betong (som jag gjorde sist) eller på brunnen betong med primer.

Nu har jag börjat fundera lite på armeringen till trappen. Jag är inne på en fyllnadskropp av cellplast och två lager med 10 mm järn, med ett fogband i mellan.

Byggd struktur med armeringsjärn och vit cellplastfyllnad i rektangulär form inom betongram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir två varianter av vinklade järn (kanvara b-järn det heter?) och en variant av raka järn.

Armering för trappa med vinklade och raka järn, cellplastkropp, och bitumen fogband mot grå betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som infästning mot brunnen betong tänker jag borra och använda ankarmassa. Som jag föreställer mig det går det bra med hela järn som man böjer för att få in i hålen i båda änderna. Men det har jag inte testat.

Fogband av typen bitumen har jag kvar samt tillhörande primer för att montera på brunnen betong.

Någon som har några synpunkter eller tips kring detta?

• Gilla
Seb15
  • Laddar…
Ingen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.