89 784 läst ·
318 svar
90k läst
318 svar
Gjuta mindre pool i vattentät betong
Tack för de uppmuntrade orden. Tycker faktiskt att det känns lite tråkigt självWorkingclasshero skrev:
Har bara gjort betongprojekt några gånger tidigare och då på platten. Så om detta går vägen så kan i stort sett vem som helst som är lite tjurig göra samma sak. Största utmaningen har varit att få tag på information. Skulle behöva göra några pooler till förför att få avkastning på alla timmar det tagit att lista ut hur man ska göra.
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Hej.
Spännande projekt!
Jag arkitekt och planerar också att göra en pool utan tätskickt i betong för mig själva.
Dock har så jag tänkt att göra den helt utan genomföringar och med overflow för utgående vatten.
Har utvecklat några fram idéer för hur få in vattnet utan genomföringar, ofta är det kring just hål som poolerna läcker.
Vilken betonkvalitet gick du på, när du körde på vättentät betong?
Jag funderar på att köra rostfri armering också för att säkra upp hållbarheten i väggen långsiktigt.
Då jag inte vill köra men någon epoxi på betongen men jag bet vad klor gör med armering om det når den i väggen.
Kul och följa, kommer göra en egen byggtråd när jag bygga också.
Spännande projekt!
Jag arkitekt och planerar också att göra en pool utan tätskickt i betong för mig själva.
Dock har så jag tänkt att göra den helt utan genomföringar och med overflow för utgående vatten.
Har utvecklat några fram idéer för hur få in vattnet utan genomföringar, ofta är det kring just hål som poolerna läcker.
Jag funderar på att köra rostfri armering också för att säkra upp hållbarheten i väggen långsiktigt.
Då jag inte vill köra men någon epoxi på betongen men jag bet vad klor gör med armering om det når den i väggen.
Den formen kommer hålla! Om man jämför med mitt hemmabygge till form för 1,3 meter höga stödmurar så kommer denna variant hålla för 4 meter betong
Mängen armering funderar jag på, det ser enormt överdimensionerat ut?
Mängen armering funderar jag på, det ser enormt överdimensionerat ut?
Hej,Markokoistinen skrev:
Hej.
Spännande projekt!
Då ska du nog gjuta allt i ett svep också, med hängform. Och enligt de tipps jag fått så är du rätt ute med Rostfri armering. Jag har använt över 1000 kg armering till min lilla balja, så det lär bli dyrt.
Hej,G gusvo085 skrev:
Armeringen är inte överdimensionerad expert jag haft kontakt med. Snarare tvärt om. Då handlar det om att minimera sprickors storlek.
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Det är tanken är att gjuta med hängform.N nybyggarn3 skrev:
Hur tät armerade du botten?
Ha du nät både i nedre och överkant för att minimera sprickor?
Yess rostfri armering kostar skjortan, men om man slipper allt med tätskikt genomföringar och plattsättning etc, så får man troligen ändå igen det i slutet.
Jag planerar även att bygga rätt litet typ 2x5 meter.
Hej,Markokoistinen skrev:
Det är tanken är att gjuta med hängform.
Hur tät armerade du botten?
Ha du nät både i nedre och överkant för att minimera sprickor?
Yess rostfri armering kostar skjortan, men om man slipper allt med tätskikt genomföringar och plattsättning etc, så får man troligen ändå igen det i slutet.
Jag planerar även att bygga rätt litet typ 2x5 meter.
Jag har 8150 nät i botten av plattan och lösa järn 12mm cc150 i övre lagret. Nät i övre vara bara bökigt med b-järnen som sticket upp, som står på undre nätet.
Jag har som sagt kört hem en bit över 1000 kg armering. Köpte bockat och klippt efter ritning och betalade 15/17 kr kilot plus moms för endast klippt/bockat. Så ca 20 tkr + moms. Vad kostar rostfri armering? Tio gånger upp?
Angående inlopp så tätade jag mina med samma fogband som jag använde i gjutskarven, plus primer. Det tror jag blir tätt. Hör av dig om du behöver en bit till det då jag har över och det är 26m i en kartong.
Jag blir så jävla imponerande när jag hittar såna här trådar. Vilket gediget jobb du har gjort.
Önskar jag har tid, ork och pengar för något liknande i framtiden. Hoppas det blir ett bra resultat med tanke på hur mycket tid du har lagt ner!
Önskar jag har tid, ork och pengar för något liknande i framtiden. Hoppas det blir ett bra resultat med tanke på hur mycket tid du har lagt ner!
Tack för de värmande orden. Tanken var från början att inte behöva lägga ner så mycket energi. Det eftersom jag hade en pensionerad betongare som skulle hjälpa till. Dock hoppade han av lagom till att markarbete var färdigt, så då var det bara att kavla upp ärmarna.M MatsBengtsson89 skrev:
Eller rättare sagt start webbläsaren och börja googla. Det har gått betydligt mer energi, och troligen ungefär lika mycket tid, till att lista ut hur jag ska göra som att faktiskt göra det. Så förhoppningsvis kanske denna tråd kan hjälpa någon åtminstone lite grann i framtiden