Har ett bygge på gång där jag behöver få upp en entréplattform. Slutresultatet är tänkt som nedan men jag har en del funderingar på bästa sättet att angripa detta.
Huset står direkt på berg och är byggt på krypgrund. Entréplattformen kommer också stå direkt på berg.
Min plan är att:
Steg 1:
Bygg gjutform i två nivåer för att sedan gjuta en platta direkt på berget
Steg 2:
Mura med lecablock på gjuten platta enligt bild
Steg 3:
Fäst samverkansplåt ovanpå muren av lecablock. Bygger sedan en ram för att gjuta 10cm platta ovanpå muren
Slutresultat:
Skulle gärna ta in feedback på upplägget men även om det finns andra smidigare lösningar?
Har funderat på plintar och Leca-balkar för att slippa gjuta platta men kanske blir ännu krångligare (se exempelbild)
Huset står direkt på berg och är byggt på krypgrund. Entréplattformen kommer också stå direkt på berg.
Min plan är att:
- Bygga en gjutform i två nivåer p.g.a. nivåskillnaderna i berget
- Gjuta en 10cm platta enligt bildens gjutform
- Mura med lecablock
- Använda samverkansplåt typ Plannja Combideck 45 https://www.plannja.se/konsument/produkter/tak-och-fasad/tak-och-fasad-detaljer/plannja-combideck-45_950 som jag fäster på lecamuren
- Gjuta en 10cm platta på plåten
- Putsa och fylla upp med jord/grus runtomkring.
Steg 1:
Bygg gjutform i två nivåer för att sedan gjuta en platta direkt på berget
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg 2:
Mura med lecablock på gjuten platta enligt bild
Logga in
Skapa konto
Steg 3:
Fäst samverkansplåt ovanpå muren av lecablock. Bygger sedan en ram för att gjuta 10cm platta ovanpå muren
Logga in
Skapa konto
Slutresultat:
Logga in
Skapa konto
Skulle gärna ta in feedback på upplägget men även om det finns andra smidigare lösningar?
Har funderat på plintar och Leca-balkar för att slippa gjuta platta men kanske blir ännu krångligare (se exempelbild)
En annan variant jag funderat på är att gjuta plintar och sedan använda lecabalkar för att bygga upp en ram. Men risken är nog att det inte blir stabilt plus mycket jobb, fördelen skulle vara att den är öppen mot berget och vatten kan rinna fritt.
Logga in
Skapa konto
Ser väl bra ut utifrån teckningarna, kolla så allt bli bra med avrinning av vatten bara så det inte börjar trycka vatten mot huset eller bildas pölar bara.
Gör betongsulan så låg som möjligt, man överraskas lätt av hur ohygligt mycket betong det går åt även för små plattor.
Gör betongsulan så låg som möjligt, man överraskas lätt av hur ohygligt mycket betong det går åt även för små plattor.
Tack för svar, ja det är som du säger att det blir väldigt mycket betong, berget lutar och har en del gropar som fylls med vatten.
Det kan skilja 20-30cm på sina ställen så funderar på om det är bättre att gjuta en klack/grundmur istället?
Om man ändå ska gå på platta, funkar det att fylla på med grus och större stenar för att fylla ut där det är stora differenser eller kommer detta röra på sig med tiden?
Det kan skilja 20-30cm på sina ställen så funderar på om det är bättre att gjuta en klack/grundmur istället?
Om man ändå ska gå på platta, funkar det att fylla på med grus och större stenar för att fylla ut där det är stora differenser eller kommer detta röra på sig med tiden?
Man kan fylla med Lecakulor istället om man inte vill ha tex. Bergskross, men det är bra att ha dränering ur dina boxar så dem inte blir bassänger..
En detalj jag ser att om du kör med combideck så fungerar dessa oftast som underkantsarmering, så du behöver armera din tilltänkta gjutning.
Men väldigt seriösa förslag och trappsatser som du har😉
En detalj jag ser att om du kör med combideck så fungerar dessa oftast som underkantsarmering, så du behöver armera din tilltänkta gjutning.
Men väldigt seriösa förslag och trappsatser som du har😉
Klicka här för att svara