Någon klok som vet om man kan/bör gjuta in vita 32mm rör
i ett betong golv.

(Anslutning från spygatt ca 3 m, med 45 graders böj in i golvbrunn
med spygattsansl)

Är det ok med skarvar ?
Finns det kanske olika kvalitet ?

Hittade inga vettiga svar här, ej heller hos tillverkarna.

/Mats

Vet inte om 32 rören är godkända för ingjutning (tror knappast det), men det är inte att rekommendera hur som. Risken för stopp i ett 32 rör är stor, och det är bökigt att rensa. Jag skulle aldrig gjuta in mindre än 50mm, och då bara om det inte funkar med ett 75 rör.

Tompa

Men hur tänker leverantörerna av golvbrunnar då ??
Ut från spygattet går 32mm och in i golvbrunnen går 32.
Visserligen kan man gå över till 50mm med muff, men
in i golvbrunnen får man ju då en "tratt" som borde vara värre
ur stopphänsende.

Men tack för tanken på att det lätt blir stopp, det hade jag missat.
Jag ska nog ta bort kröken och enbart ha raka rör.

/Mats

Har inte använt spygatt. De är väll till mer som ett översvämningsskydd, eller avledning av små vattenmängder från bastu mm. Kanske anses risken för stopp mindre då användningen inte är sådan att det blir så mycket hår och konstigheter som det kan bli från en vanlig brunn eller handfat? Jag vet inte, men är skeptisk till att dra tunna rör. Men om nu inloppet till brunnen det skall dras till bara är 32mm så ökar man nog risken för stopp om man först ökar diametern för att sedan krympa den igen.

Du får nog vänta och se vad andra svarar.

Tompa

Mikael_L
Har du en bild på ALLT ???? ;D ;D ;D

Japp ;D
Nja, inte på allt men på mycket (~2000 bilder totalt). När man bygger själv är det viktigt med dokumentationen, jobbar ju som testledare normalt så man är ju skeptisk av naturen ;)

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/

Mikael_L
Aha, där har vi hela bildarkivet ;D

eller inte, det var inte 2000 bilder där iaf, om jag bygger blir det säkert nå liknande. Ägandes 3 digitalkameror så kan det inte misslyckas... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.