J justusandersson skrev:
Jag skulle nog vilja veta mer om hur syllen ser ut och hur golvbjälkarna är infästa i den. Har du frigjort detta någonstans så du kan ta ett foto? Det är inte säkert att en betongplatta är bästa lösningen. Det går att kombinera isolering av grunden med ett nytt träbjälklag.
Här kommer några bilder.
Gammal träbjälklag och murad stenvägg med synliga skador och sprickor i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett gammalt och dammigt hörn i ett hus med synliga sten- och trästrukturer samt sprickor i fogarna.
Skapa konto

Mörkt kryputrymme under en byggnad med synliga träbjälkar och tegelstenar, tecken på slitage och förfall.
Skapa konto

Är bilderna tagna inifrån krypgrunden?

Microkatten
I boken "Så renoveras torp och gårdar" står det bl.a. så här om grundbjälklaget i gamla hus:

"För att komma tillrätta med golvkyla, drag och fukt [...] schakta undan ett äldre jordlager och bygg upp en luftad konstruktion som innehåller bjälklag och blindbotten.Bjälkarna kan också läggas i en bädd av lekagrus [...] eller motsvarande material. Gjut inte ett betonggolv utan mycket tvingande skäl - de ger ofta upphov till rötskador."

Så här såg det ut på en del av en av mina korsvirkesfasader där man hade "renoverat" fasaden med cementbruk och -puts samt tilläggs-isolerat på insidan. Korsvirket, som hade stått i 150 år, var 13 år efter "renoveringen" helt ruttet och hela fasaden fick bytas:
Skadat korsvirke på en fasad med rottent trä omgivet av spruckna vita och röda ytor av cementbruk och -puts.
Skapa konto

Med tanke på att ditt hus redan verkar ha fått ett inre tillägg av tegel - frågan är hur det har gjorts - innanför korsvirket så skulle jag dels undersöka nuvarande skick på korsvirket, och dels vara mycket försiktig med att föra in ytterligare cement.

Det lilla man ser av dina bilder så verkar virket vara ok? Men ligger golvbalken löst? Och den extra tegelmuren hänger i luften? Svårt att få grepp från bilderna.

Jag rekommenderar verkligen att huset besiktigas på plats, det är ytterst svårt att få en helhetsbild annars.

J justusandersson skrev:
Är bilderna tagna inifrån krypgrunden?
Japp, sågat upp ett hål i golvet vid en yttervägg och stoppat ner kameran

Jag kan väl ärligt säga att det såg inte ut som jag trodde... Grundläggningen är ganska gammal, samtidigt som virket verkar friskt. Jag tror man skall vara försiktig med att byta ut mot betong. Gräva ur lite och fylla upp med lecakulor och inte för mycket isolering i bjälklaget, tror jag mer på.

Microkatten Microkatten skrev:
I boken "Så renoveras torp och gårdar" står det bl.a. så här om grundbjälklaget i gamla hus:

"För att komma tillrätta med golvkyla, drag och fukt [...] schakta undan ett äldre jordlager och bygg upp en luftad konstruktion som innehåller bjälklag och blindbotten.Bjälkarna kan också läggas i en bädd av lekagrus [...] eller motsvarande material. Gjut inte ett betonggolv utan mycket tvingande skäl - de ger ofta upphov till rötskador."

Så här såg det ut på en del av en av mina korsvirkesfasader där man hade "renoverat" fasaden med cementbruk och -puts samt tilläggs-isolerat på insidan. Korsvirket, som hade stått i 150 år, var 13 år efter "renoveringen" helt ruttet och hela fasaden fick bytas:
[bild]

Med tanke på att ditt hus redan verkar ha fått ett inre tillägg av tegel - frågan är hur det har gjorts - innanför korsvirket så skulle jag dels undersöka nuvarande skick på korsvirket, och dels vara mycket försiktig med att föra in ytterligare cement.

Det lilla man ser av dina bilder så verkar virket vara ok? Men ligger golvbalken löst? Och den extra tegelmuren hänger i luften? Svårt att få grepp från bilderna.

Jag rekommenderar verkligen att huset besiktigas på plats, det är ytterst svårt att få en helhetsbild annars.
Microkatten Microkatten skrev:

[bild]

Hur kommer det sig att så många gjuter igen sina torpargrunder?
Är det så mycket okunskap? Eller pratar vi extremfall?
Just vid den väggen var det lite panel kvar att byta förra sommarn och då var det utifrån. Panel luftspalt 90 mineralull och där bakom puts som släppt en hel del, där såg jag att det tidigare varit korsvirke. Träet såg friskt ut just där iaf.
Känns som tegelväggen bör vara från orginal konstruktionen?
Nej golv bjälken är jackad och ligger på syllen. Och en bit av ”den inre” twgelväggen har stöd på golvbjälkarna och hänger fritt emellan.
Ska absolut ta och tänka på dina rekomendationer

Problemet med torpargrunder är att de inte är kompatibla med dagens energistandard. Lägg till vurmen för golvvärme, så har du två drivkrafter.

J justusandersson skrev:
Problemet med torpargrunder är att de inte är kompatibla med dagens energistandard. Lägg till vurmen för golvvärme, så har du två drivkrafter.
Utveckla gärna. Vad menar du med drivkrafter?

Ett sätt att bli av med fuktproblemen i krypgrunder är att fylla upp dem med något isoleringsmaterial, så att man blir oberoende av uteluften för att ventilera. Många väljer då betong överst så att de kan lägga värmeslingor i betongen. Det märks tydligt här på Byggahus hur ofattbart populärt det är med golvvärme.

J justusandersson skrev:
Ett sätt att bli av med fuktproblemen i krypgrunder är att fylla upp dem med något isoleringsmaterial, så att man blir oberoende av uteluften för att ventilera. Många väljer då betong överst så att de kan lägga värmeslingor i betongen. Det märks tydligt här på Byggahus hur ofattbart populärt det är med golvvärme.
Men ni påpekar ju att det finns risk för fukt i ytterväggar vid den typ av ingrepp?

Fukttransport i en yttervägg genom kapillärsugning, är inget problem när man bygger nytt. Då kan man isolera med syllpapp. Går man tillbaka till 1850-talet fanns inget sådant. Man använde gärna ek eller kärnfur, som tål mycket fukt, men som inte stoppar fukrvandringen. Svårigheterna uppstår när man har ett hus som är byggt i omgånger med början på tidigt 1800-tal.

J justusandersson skrev:
Fukttransport i en yttervägg genom kapillärsugning, är inget problem när man bygger nytt. Då kan man isolera med syllpapp. Går man tillbaka till 1850-talet fanns inget sådant. Man använde gärna ek eller kärnfur, som tål mycket fukt, men som inte stoppar fukrvandringen. Svårigheterna uppstår när man har ett hus som är byggt i omgånger med början på tidigt 1800-tal.
Okey då är jag med

Tror ni det skulle kunna vara ett alternativ om man väljer isodrän skivor istället för cellplast?

Isodränskivor är definitivt bättre än cellplast, eftersom de är dränerande. Cellplasten kräver ett dränerat underlag i form av makadam eller liknande. Däremot tycker jag att det med hänsyn till hur grundens insida ser ut skulle fungera bättre med lecakulor än med skivbaserat material.

Isodrän finns även som kross vilket underlättar när man ska fylla igen ett oregelbundet utrymme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.