Hej!
Har ett gammalt timrat härbre på gården om ca 60m2. Detta är uppdelat i tre lika stora stora utrymmen. I två av dessa är det tänkt att det ska bli två boxar samt stallgång/sadelkammare, medan det sista utrymmet ska få nytt isolerat golv.
Härbret står idag på hörnstenar på gammeldags vis.
Min tanke är alltså att försöka lyfta hela byggnade på något vis, gjuta en platta på ca 40m2 för de två utrymmena som skall bli stall, och gjuta nya plintar i den ände som skall ha trägolv.
Behöver även öka takhöjden något så jag tänker mig att mura en grund av leca som jag sedan ställer ner hela byggnaden på.
Tänkte köpa några 30tons domkrafter för att jacka upp byggnaden.
Någon som gjort något liknande, eller som har en bra idé om hur man ska lyckas med detta?
Funderar även på vad jag när jag lyft huset ska låta det vila på för att kunna mura lecablocken innan jag ställer ner det igen?

Tacksam för förslag och åsikter!!

//David

Tyresö
Betongplattan bygger 20 cm (10 cm 8-16 krossbädd på markduk och 10 cm betong) Du kan gräva ur botten om det behövs. Det är viktigt att du förklarar för betongstationen att du behöver en betongsort som står emot frätning från djurens urin och då kommer dom rekomendera dej en betongsort med högt K-värde och lågt VCT-värde. Rekomenderar dom inte att du ska ha luftpormedel i betongen, så ska du välja det ändå, som ett extra skydd för betongen (extrakostnad ca: 70 kr/m3)

Att gjuta in en åskledarkabel som sitter fastskruvad i armeringsmattan i ett så litet stall kanske är en onödigt svindyr kostnad - men jag tycker ändå att du ska kolla upp om det är värt den utgiften.

Hahaha, åk annars ut till ett ensligt industriområde en sen natt, där pundare sitter och skalar grova elkablar - där kan du nog förhandla till dej ett bra meterpris på den grova kopparkabeln - dom har säkert även ett snyggt gammalt kyrktak i kopparplåt, som du miljövänligt kan återanvända till ditt stalltak.

Betongytan får inte glättas pga då halkar hov/klövdjur omkull - riv betongytan med en piasavakvast så den blir halksäker.

Gör träfundament, motsvarande som man gör för att palla upp arbetsbodar - spika kvadrater 50 x 50 cm med 45x95-reglar, som du löst travar på varandra, tills du har den höjden du vill ha.

Behöver jag inte isolera plattan med cellplast då? Jag tänker för att undvika kälsprängning.
Ska plattan vara flytande gentemot grunden eller ska man dra ihop allting med armering?
Eller är det så att om jag gjuter plattan flytande så behövs ingen isolering men om jag gjuter fast den i grunden så måste jag isolera? Fördelar, nackdelar med isolering? Det kommer ju i normalfallet inte vara någon uppvärmning i stallet...

Armeringen skall ju jordas i ett stall någon som vet hur man gör? Dimensioner på kabel?

Är det möjligt att gjuta själv i sektioner?, Vinner man något på det ekonomiskt?

Många frågor som dyker upp när man sitter på kammaren å funderar ;-)

Tyresö
Du ska enbart lägga pengar på isolering om du ska ha värme i stallet - jag har aldrig sett en isolerad stallplatta.

Gräv ur (om det behövs), padda marken minst 7 varv korsvis - lägg på en markduk - lägg på 15 cm 8-16-kross, som du paddar ner till 10 cm - gjut betongplattan.

Plattan ska inte gjutas fast i någonting, den ska vara flytande. Detta skapar du genom att klä allt som betongen kommer åt, med 20 mm frigolitskivor - frigolit som sticker upp över färdiggjuten platta, skär du bort med en kniv.

Dimension på jordkabeln brukar vara 15 - 20 mm tjock och den skruvar du fast med en skruvklämma, i ett armeringsnät. Armeringsnäten ska överlappa med 20 cm åt alla håll och dom ska förankras med varandra - antingen att dom svetsas eller att dom skruvas fast i varandra med en skruvklämma - det räcker inte med att bara naja ihop dom (inte godkänt). Armeringsnäten ska vara 10 mm diam. Betongplattan ska vara 10 cm tjock = 6 m3, fast beställ 6,5 m3 så du vet att betongen räcker. En 4-axlig betongbil lastar 7,5 m3 laglig vikt och då väger den 32 ton. En 3-axling lastar 5,5 - 6 m3 och väger då 26 ton.

Den lilla plattan gjuter du i ett stycke, så sparar du in en extra betongtransport. När du ändå gjuter så är det lika bra att göra hela gjutningen klar, så slipper du få fula gjutskarvar i plattan - det kanske är jag som är branschskadad eftersom jag tycker gjutskarvar ser fult och oproffsigt ut.

Innan plattan är färdiggjuten, så kommer du behöva få svar på ca 5000 frågor - och frågar man inte - då lär man sej ingenting.

• Gilla
Stenkyrka
  • Laddar…
Fortsätter att fundera på detta och vad som är bästa lösningen (och billigaste).
Om jag gjuter plattan ända ut till kanten och sedan murar till rätt höjd ovanpå plattan. Hur gör man då i kanterna? Måste det grävas djupare där? Så att plattan blir lite tjockare där menar jag? Å hur mycket i sådana fall? Hur skall armeringen av kanterna se ut?

Och om någon vill beskriva alla steg i gjutningen lite utförligt så vore jag ju riktigt tacksam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.