Hej forumet!

Ska bygga stödmur och behöver gjuta en grundsula att sätta den i då den blir ganska hög. Enligt guiden jag följer ska jag fylla upp med 20cm makadam och sen 10cm lecakulor. Därefter gjuta sulan.

Jag är helt novis på att arbeta med betong, så jag vet inte riktigt hur det beter sig. Men kommer inte betongen att sippra igenom ett såpass poröst material som lecakulor? Eller är det tillräckligt trögflytande att det lägger sig fint ovanpå? Guiden har säkert rätt, men jag dubbelkollar hellre med proffsen här än att stå med skägget i brevlådan.

Stort tack!

K
Det beror på vilken konsistensklass du har på betongen. Men varför lecakulor? Varför inte gjuta på makadammen? Vad skulle lecakulorna ha för funktion?

Ja vad gör lecakulorna för nytta?
Isolera mot tjäle? Men då får man lägga en lång bit utanför gjutningen också.

Protte

• Gilla
Ekanli
  • Laddar…
prototypen skrev:
Ja vad gör lecakulorna för nytta?
Isolera mot tjäle? Men då får man lägga en lång bit utanför gjutningen också.

Protte
Ja jag vet då inte, jag är som sagt fullständig novis. Men guiden jag följer är denna:

http://www.byggvarulistan.se/byggprojekt/gjuta-enkel-grundsula/

Lecakulorna är redan inköpta, så helst använder jag dem nu när jag ändå har dem, om det inte är otillbörligt förstås.

Betongen jag har tänkt använda är K40, skulle det funka tror ni?

Stort tack för svar!

K
K40 säger bara tryckhållfastheten på betongen. Inget om konsistensen, men beskrivningen säger Grovbetong så då behöver du inte oroa dig att den rinner igenom då den ligger i klassen jordfuktig. Dvs. den flyter inte alls. Den kommer att lägga sig uppepå bara.

Jag är absolut ingen expert i ämnet, men har varit med på mång gutningar där man fyllt ut med Leca kulor. Dagen innan slår man på en "Sluring", väldigt löst blandad betong, konsistens nära vatten, det binder ihop kulorna och håller dom på plats.
Kanske finns det nån duktig betongare här som kan bekräfta det ??, vi gjorde det iaf på den byggfirma jag jobbade på med flera äldre betongare/murare.

K
Sluringen är till för att just binda kulorna, men är inte alltid nödvändigt beroende på vad man ska lägga ovanpå.
Ska man t.ex. flytspackla på så är det bra att binda dem då de flyter upp och det går åt lite mer spackel som rinner mer i håligheterna. Inte alltid fel beroende på vad slutresultatet ska bli, men irriterande att behöva skrapa bort skallarna efteråt och dåligt om kulorna är tänkta för kapillärbrytning. Vanligt oxå att man lägger 20 mm dolomitkross på för att hålla ner dem. Dolomiten är ju ett krossat material som "låser" sig själv. Håller kulorna nere och hindrar flytet att komma ner.
I detta fall så säger beskrivningen Grovbetong vilket gör att bindning inte behövs pga. konsistensen.

Perfekt, då kör jag grovbetong rakt ner på kulorna helt enkelt. Tack för allas inspel i frågan, det uppskattas mycket! Och så har man lärt sig lite idag också.

• Gilla
ktm250
  • Laddar…
S slerker skrev:
Perfekt, då kör jag grovbetong rakt ner på kulorna helt enkelt. Tack för allas inspel i frågan, det uppskattas mycket! Och så har man lärt sig lite idag också.
hej! Hur gick det att gjuta direkt på lecakulorna?

Hej!

Det var ju ett tag sen nu, men jag minns inte att det vara några som helst problem. Och muren blev bra och står fortfarande kvar.

S slerker skrev:
Hej!

Det var ju ett tag sen nu, men jag minns inte att det vara några som helst problem. Och muren blev bra och står fortfarande kvar.
tack för svaret! Och det låter ju lovande. :)

S slerker skrev:
Hej!

Förstärkte du grundsulan med armering eller skippade du det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.