Byggahus.se
Är det möjligt? Kan man utan att gräva ett dike gjuta en sula på redan packad makadam/singel? Idag är det vår parkering och den är anlagd för säkert x många år sedan.
En svag lutning finns så behöver jämnas till tänker jag, men med vad? Gräva eller inte gräva det är frågan 😁
 
jo det är inga problem........frågan är bara hur bra man vill att det ska hålla i framtiden och vad som ska stå på det. Det går att spika form och gjuta på en gräsmatta också. Hälla rakt på bara. Men sen får man ju ta det för vad det blir framledes också..........
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo det är inga problem........frågan är bara hur bra man vill att det ska hålla i framtiden och vad som ska stå på det. Det går att spika form och gjuta på en gräsmatta också. Hälla rakt på bara. Men sen får man ju ta det för vad det blir framledes också..........
Det ska byggas ett ”garage” i trä, ca 6x5,5 meter, 2,5-3 meter högt. Detta ska sedan inredas med 2 hästboxar. Vill helst inte att det blåser iväg… Får kanske bli plintar ändå.. mög och gräva där bara…
 
Det beror väl på vad man vill åstadkomma. Ska man bygga en enkel carport eller liknande där det inte spelar nån roll om det sätter sig lite så fungerar det säkert. Man får räkna med att tjälen kommer att flytta det nån cm.
 
JanneJanne123
Spontant kan jag väl tycka att just grundläggning är det sämsta stället att försöka spara in jobb/pengar på, men alla är vi olika.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Hur är marken beskaffad , är det lermark så rör den sig vintertid , iom att lera håller mycket vatten .
När plattan är gjuten och garaget blir några år så kommer troligtvis marken under att torka upp .
Men i kanterna och utåt har du ett annat klimat i jorden .

Det bör vara ett lager med 10 cm makadam med markduk underst , kantbalken 20 cm , dräneringen lite djupare .
 
F Finndjävel skrev:
Det beror väl på vad man vill åstadkomma. Ska man bygga en enkel carport eller liknande där det inte spelar nån roll om det sätter sig lite så fungerar det säkert. Man får räkna med att tjälen kommer att flytta det nån cm.
Det ska byggas ett ”garage” i trä, ca 6x5,5 meter, 2,5-3 meter högt. Detta ska sedan inredas med 2 hästboxar. Vill helst inte att det blåser iväg… Får kanske bli plintar ändå.. mög och gräva där bara…
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Spontant kan jag väl tycka att just grundläggning är det sämsta stället att försöka spara in jobb/pengar på, men alla är vi olika.
Det var bara en fråga om jag kunde slippa gräva eller inte 😊
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur är marken beskaffad , är det lermark så rör den sig vintertid , iom att lera håller mycket vatten .
När plattan är gjuten och garaget blir några år så kommer troligtvis marken under att torka upp .
Men i kanterna och utåt har du ett annat klimat i jorden .

Det bör vara ett lager med 10 cm makadam med markduk underst , kantbalken 20 cm , dräneringen lite djupare .
Massa makadam och överlag sandmark. Minns det var plågsamt när vi sist satte plint där då stenarna aldrig tog slut.. Menar mest att det känns onödigt som tusan att gräva upp befintlig makadam för att sedan lägga ny. Jag ska kolla kanterna, ”garaget” kommer placeras rätt nära den ena kanten. Tack för input.
 
En grävare kostar inte många kronor och oftast kan de också fixa fram makadam till skaplig fraktkostnad. Oftast är det dränering, el och annat som också ska ner på en gång.
 
Z z_bumbi skrev:
En grävare kostar inte många kronor och oftast kan de också fixa fram makadam till skaplig fraktkostnad. Oftast är det dränering, el och annat som också ska ner på en gång.
En grävare kostar väl ofta 10 000kr/dag?
 
  • Gilla
  • Wow
Excel och 1 till
  • Laddar…
Gräv en provgrop och konstatera hur det ser ut... bra gjut/dåligt åtgärda.

/ATW
 
  • Gilla
WalllE
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En grävare kostar väl ofta 10 000kr/dag?
Runt den summan ja. Jämfört med att gräva för hand är det värt det och om de dessutom får med sig ett lass makadam på samma resa blir det ännu bättre.
 
Z z_bumbi skrev:
En grävare kostar inte många kronor och oftast kan de också fixa fram makadam till skaplig fraktkostnad. Oftast är det dränering, el och annat som också ska ner på en gång.
@WalllE är det rimligt för dig att kosta på kanske 10 000kr på maskingrävning?
 
F fribygg skrev:
@WalllE är det rimligt för dig att kosta på kanske 10 000kr på maskingrävning?
Inte i dagens läge då jag endast hyr mitt ställe. Det får bli plintgrund. Tack för alla svar! 😊
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.