Byggahus.se

Gjuta altan i betong

1. M
    Medlem · 102 inlägg

Mikaeland

Medlem
    Hallå alla kunniga, har vi någon som jobbar med betong här? Sambon har snöat in på att gjuta en altan i betong till det nya huset.

Vad kan ett ca pris per kvm vara för detta spektakel ?

Fördelar / nackdelar med betongen?

Vilken yrkesgrupp är det som sysslar med gjutning av just altaner i betong? Luddig fråga ... men hoppas ni förstår vad jag menar !

Ha en trevlig helg !

• Laddar…
  2. nino
    Renoverare · Dalarna · 9 434 inlägg

nino

Renoverare
    Vorde väl vara som att gjuta en platta, jag skulle lägga golvvärme

3. Bästa svaret

anders07
    Medlem · Stockholm · 5 964 inlägg

anders07

Medlem
    Det är ju inte något konstigt... Vi har ca. 250kvm betong altaner och gångar...

Fundera på ytan: https://www.starka.se/wp-content/uploads/2017/02/bearbetning-av-facc88rska-betongytor.pdf

De slätaste ytorna är ju snyggast men blir väldigt lätt isiga och hala på vintern. Jag kör med sånt tö-salt utan salt, vad det nu heter, på vintern men när det kommit snö brukar det inte behövas mer innan snön smälter bort.
    Det går bra att sanda också om du har någonstans att sopa bort sanden på våren.

Vi har gjutit i lite olika omgångar men alltid gjort markarbete och gjutformar själv så bara betalat betong och betongarbete vilket legat på ca. 600kr/kvm i medeltal... Trappor och när pumpbil behövts har blivit lite dyrare...

Ska du ha hjälp med markarbete och formar tror jag du får räkna minst 1500kr/kvm...

Släng en förfrågan på t.ex. Offert eller Servicefinder eller kolla lokalt efter betongarbeten.

• Laddar…
  4. N
    Medlem · 690 inlägg
    Jag hoppar in här eftersom jag också går i tankarna att gjuta en altan framför delar av mitt hus. Har du några bilder på resultatet?

Jag har massor av funderingar, t.ex:
    • Hur undviker man fula sprickor? Min altan blir ca 10 m lång med ett djup som varierar mellan 1,5 och 3 meter.
    • Hur gör man ytan? Jag tycker borstad yta verkar vettigt ur halksynpunkt. Hur får man det snyggt?
    • Hur gör man mot husets sockel? Jag har vanlig platta på mark med 40 cm höga kantelement.
    • Hur mycket ska man isolera och med vilken typ av cellplast.
    Hoppas TS inte misstycker att jag kapar tråden.

• Laddar…
  5. M
    Medlem · 102 inlägg

Mikaeland

Medlem
    Absolut inte, bara bra att nån mer kommer in med fler funderingar. Jag får bara mer kunskap & information !

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 102 inlägg

Mikaeland

Medlem

tack Anders för ett bra & utförligt svar. Hur har du gjort formerna för gjutningen. Eller kan man hyra/köpa det någonstans?

7. N
    Medlem · 690 inlägg
    Lysande! Hoppas på mycket bra input här i tråden då verkar som att "vi" har bestämt oss betong runt delar av huset.

8. N
    Medlem · 690 inlägg
    Tyckte jag kände igen användarnamnet. Nu ska vi tydligen ha lika dana golv ute också... Synd att jag alltid är snäppet etter ;)

• Laddar…
  9. anders07

anders07

Medlem
    Formerna beror ju lite på hur "snyggt" man vill ha det. Syns inte kanten på betonen kan man köra med vilket virke som helst men jag brukar köra med formplyfa eftersom jag har rätt ojämn mark och behöver lite olika höjder.

Börja med att gräva ur ca. minst 30 cm djupare än du tänker ytan på altanen och lägg ut markduk och sen 10cm makadan (8-16 tycker jag är ok att jobba med med finare/grövre går också förstås).
    Hyr eller köp en laser så du får en plan, vågrätt yta. Det går bra att jämna med en kratta och en längre träregel som du "gnuggar" fram över ytan med två personer som håller varsinn ända.

Såga till 20 cm höga formplyfa bitar och ett gäng 45x45mm reglar som du "vässer" i änden genom att såga en spets (gera snett från alla fyra sidor så du får en spets på ca. 10cm). Längden på regeln beror lite på hur hård mark du har men minst 60 cm långa (tänk dig träpåle för att dräpa vampyrer här!).

Beroende på marken, är det mjukt och du rätt lätt kan banka ner tråpålarna så kör med en träpåle var 50-60cm ungefär och skruva sen plyfan inifrån mot pålarna.

På varannan/var tredje tråpåle slår du ner ett "stöd" lite längre ut från formen och skruvar fast i träpålen som stöd så att formen inte kan tryckas utåt.

Du ska kunna trycka med foten (men behöver inte sparka) mot formplyfan utan att den rör sig/sviktar utåt!

Har du hård mark så "förborra" med en större betongborr (typ 25-32mm och minst 400mm lång) och banak sen ner träpålen med slägga.
    Får du inte ner en påle mot formplyfan kan du lägga en "tvärregel" på utsidan (ex. 45-70mm) och sen träpålar där du kan...
    Jag är ju långt ifrån någon artist, men typ så här:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-3-16_13-34-38.png

Sen när formen är på plats så lägger du i 10cm frigolit, jag kör med vanlig S80 men hårdare är ju förstås bättre. Med S80 får man vara lite försiktig när man går så det inte spricker men även om den spricker någonstans är det inte hela världen...

Nästa steg är armering, köp "halvnät" (ca. 250x120cm) om du är ensam, annars fungerar helnät om du får hem dem. Överlapp mellan rutorna ska vara två rutor och sen "najar" du ihop dem med ståltråd men det går även bra med grova "buntband" (såna för elkabel). "Najningen" är bara för att hålla näten på plats under gjutningen och har inget med hållfasthet att göra!

Jag brukar lägga 12mm armeringsjärn runt kanter och dubbla 12mm tvärs över (i 45 grader vinkel) hörnen med ca. 50cm och 100 cm från hörnet för att motverka sprickbildning bättre. De extra "förstårkningsjärnen" najas också fast i nätet.
    Låt nätet ligga ca. 5cm från kanterna så det inte tränger ut och rostar sen.

När nätet ligger på plats lägger du distansklossar (50 mm). Om du behöver gå på ytan medan du väntar på gjutning så fäst distansklossarna i nätet men låt dem ligga på sida så nätet ligger på frigoliten och sen dagen för gjutning går du ut och drar upp nätet med t.ex. krattan så "dinglar" distanserna ner under nätet.

En del av mina gjutningar syns här:
    upload_2021-3-16_13-44-55.png

10. anders07

anders07

Medlem
  11. N
    Medlem · 690 inlägg
    Nu tror jag du skojar. Är det en stödmur av virke man ser i bakgrunden? Utöver gjutningar ingår det i mina planer för våren och sommarens projekt. Dessutom ska stödmuren placeras nedanför en slänt, som det sur ut att vara gjort hos dig.

Vi verkar ha rätt lika smak överlag, och sluttande tomter. Skulle vara väldigt intressant med lite mer bilder på helheten i trädgården.

• Laddar…
  12. anders07

anders07

Medlem
    Ja, det stämmer... Det är en stödmur jag byggd av ekslipers (100x140mm) ...

Här har du lite mer info: https://www.byggahus.se/forum/threads/fa-slipersmuren-rakt-sagad.285032/

13. N
    Medlem · 690 inlägg
  14. P
    Medlem · 3 inlägg

PeterS10

Medlem
    Vi gjöt en altan i betong på 110m2 när vi byggde huset, och det är inget vi ångrar, blev väldigt trevligt.
    Fick göra fyra sågningar för att undvika sprickor och det gick bra, ytan är bara handstålad och inte slipad efteråt så den är inte för hal.

/Peter

IMG_3196.jpg
    IMG_3200.jpg
    IMG_3250.jpg
    IMG_3294.jpg
    IMG_3309.jpg
    IMG_3310.jpg
    IMG_0546.jpg

15. N
    Medlem · Uppsala · 7 inlägg

Nitram58

Medlem
    Hej!

Jag använde L-stöd när vi byggde vår altan, då slipper ni hålla på med att bygga formar. Fungerar klockrent.
    La in golvvärme och klinkers, samt inglasad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.