Precis vi la trall ovanpå

T trcjesa skrev:
T trcjesa skrev:
Tack, nu är jag med på banan igen

• Gilla
trcjesa
  • Laddar…
V viktigt skrev:
mycket intressant som du skriver -RB- med att man får en värmereserv i plattan som hjälper till på kvällen med hjälp av isoleringen. Får ta och omvärdera inför bygget!
Som AreliC skriver kring spricker och åtgången av betong säger min lekmans erfarenhet (ca 400m2 gjutet) att sprickbildningen mer handlar om effektiv armering och fast underlag än om man gjuter på frigolit eller sten då båda dom är fasta. Mängden betong ca 10 cm, blir också den samma om det är på sten eller frigolit, dock något lättare att beräkna på frigolit.
Sprickor hänger oftast samman med gjuttillfället. Betong spricker om den blir för varm under härdningen. Gjut när det är svalt o helst lite regn i luften. + 10 är en bra temp. Eller om armeringen är för ytlig.

Hur upplever ni betongen o damm? Har en balkong som det inte inte gick att gå på utan att bli gråvit om fötterna. Har ni behandlat ytan med ngt bindmedel?

anders07 anders07 skrev:
Jag hade några bilder från senaste gjutningen ännu där man ser stöd och tvärregel:
[bild]

Och den färdiga trappan:
[bild]
Du verkar vara en mycket kompetent gjutare så jag har några frågor:

Jag funderar på att gjuta en 20 kvm platta för uterum på ett sluttande berg. Ska jag fylla upp med makadam så jag får ytan i våg? Räcker det med 10 cm frigolit eller är det bättre med lite mer för uterum? Hur tjock bör betongen bli för att bli tillräckligt hållbar? Kan jag fixa det här med en 140 L cementblandare för gott resultat eller är det bäst att beställa cementbil..?

Y Yonaz skrev:
Du verkar vara en mycket kompetent gjutare så jag har några frågor:

Jag funderar på att gjuta en 20 kvm platta för uterum på ett sluttande berg. Ska jag fylla upp med makadam så jag får ytan i våg? Räcker det med 10 cm frigolit eller är det bättre med lite mer för uterum? Hur tjock bör betongen bli för att bli tillräckligt hållbar? Kan jag fixa det här med en 140 L cementblandare för gott resultat eller är det bäst att beställa cementbil..?
Ha, ha, det här måste jag visa för min fru, "Kompetent" minsann!!! :crysmile:

Du får ju fundera lite men ska du någon gång värma upp uterummet är det ju bättre med mer isolering och har du blöt mark eller risk för vatten så kan det vara bra med dränerande isolering (typ Isodrän).

Tjocklek på betongen beror ju också på användning men jag skulle aldrig gjuta mindre än 100 mm tjocklek för då kommer det garanterat att spricka och det blir svårt att få armeringen på rätt. Har men lite ojämt och det blir 80 mm någonstans spelar det nog inte någon större roll. Kanter och hörn är ju så klart viktigare att de får tjocklek och ordentlig armering.

Att blanda själv är rätt drygt, jag gjöt en platta på ca. 4x2 meter och blandade själv men det blev inget bra, ojämn yta och "fläckig" är den så det finns anledning att låta proffsen göra jobbet...
Klart det går men var då minst 3 gubbar så en blandar hela tiden, en som kan köra betong (skottkärra) och en som hela tiden dra ut.

V viktigt skrev:
Varför tänker du använda cellplast? Ser att andra också använder det. För mig verkar det som ett onödigt moment för en utomhusplatta. Markduk, sten, betong borde vara det enklaste och stabilaste. Vad hjälper cellplasten till med när man inte har behov av isolering?
Jag lägger cellplast/frigolit mest för att motverka sprickbildning och för att ha mer "säkerhet" mot tjälskjutning men också för att det är så mycket lättare att få höjden rätt...

N nybyggarn3 skrev:
Hur gör man om man vill gjuta en altan med lite högre synlig kant, typ 30 cm?
Jag har det på "plattan" på trappan, ca 40 cm, så jag grävde ur som ett "dike" innanför formplyfan och sen lagt en till formplyfa innanför så det blir som om plattan skulle ligga på en "mur".
Den inre formplyfan blir ju där för evigt förstås eftersom den blir ingjuten.
Man kan ju också låta det "luta" ut mot kanten men då går det betydligt mycker mer betong.
Jag tänkte först bara lägga frigolit som "inre" form men var rädd att tyngden/trycket från betongen längs ner skulle trycka upp frigoliten och armringen sen så det fick bli dubbel form.
Jag gjorde formen för "muren" ca. 200 mm tjock.

• Gilla
Mr. Sundqvist och 2 till
  • Laddar…
Den högre kanten syns här:
Trädgård med byggprojekt visande en högre kant utmärkt med en röd cirkel.

M Mikaeland skrev:
Fördelar / nackdelar med betongen?
Den stora nackdelen med betong är väl dess miljöpåverkan. Den har väldigt höga utsläpp vid tillverkningen.

• Gilla
Beckborg
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Den stora nackdelen med betong är väl dess miljöpåverkan. Den har väldigt höga utsläpp vid tillverkningen.
Ja, det är ju tyvärr så men mina betongaltaner och trappor kommer att hålla i 100 år (eller mer) utan någon behandling.

Hur många gånger byter man ut trä under samma tid och hur mycket olika behandlingar med färg/olja behövs?

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Hej!

Vi är också i färd med att gjuta en en altan i betong. Jag tänkte mest be om lite tips och råd inför gjutning, jag har läst hela tråden, men kanske att någon har nåt tips utefter mina förutsättningar.

Altan kommer att bli ca 80-90 m2 stor.
- Den kommer att gjutas utan cellplast.
- Jag tänkte gjuta direkt mot husets kantelement med en tunn cellplast skiva som limmas(?) mot kantelementen. - Gjutningen kommer att ske i nivå strax under trösklar till altandörrarna.
- 10 cm tjock platta med armeringsmatta. Lite tips här kring armering i ytterhörn vore fint!

Vad tror ni om att blanda i 2-3% svart pigment?
Vilka redskap behöver jag för att få en rollad yta enligt bifogad bild?
Vad bygger jag formen av? Om man ska använda formplyfa, blir det väl en synlig skarv där plyfan möter nästa plyfa, men det kanske inte gör något? Det kommer bli 10 cm nivåskillnad ned till gräsytor.

Jag tänkte såga spår i betong när den härdat lite (dagen efter?) för att minimera sprickbildning kors och tvärs över plattan.

Många funderingar, men kanske att någon har något jag kan ta med mig inför gjutningen :)

• Förberedd yta för gjutning av en betongaltan bredvid ett vitt hus, med grus och skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanbygge påbörjat vid vit husfasad med skottkärra och uppgrävd yta för gjutning.
    Skapa konto
  • Vit villa med markerad yta för betongaltan nära husets kantelement och gräsmatta.
    Skapa konto
  • Olika typer av betongytor: avdragen, borstad, brädriven, rollad, ströpplad och stålglattnad.
    Skapa konto
  • Gilla
Jens ekegren
  • Laddar…
H hakaner skrev:
Hej,
vi gjöt en ~100m^2 terrass som vi platt-satte.
Funkar riktigt bra, inte en enda klinker-platta som släppt hittills på 6 vintrar,
jag har dock fyllt i fog på något ställe runt spa-badet (tror det beror på kloret) innan vintern.
Viktigt att man använder rätt fix och fog, vi tillsatte även mjukgörare (flex) i fix och fogen.
Vinter med frost ställer höga krav på gjutningens fall och flexibel fix/fog för att undvika frostsprängningar.
Klinker funkar med billigast möjliga (dock ok för utomhusbruk), vi köpte klinker/fog/fix för totalt ~60kr/m^2 utomlands (Tillverkat i Tyskland och Danmark)
Hej @hakaner
Du har möjligtvis inte några bilder på din plattsatta terass? Hur gjorde ni på kanterna? Ligger plattorna i linje med den gjutna plattan eller har dom ett litet överhäng? Har ni några trappor i anslutning till altanen som ni också plattsatte?

Min gjutna platta kommer hamna ca 50cm ovan mark. Jag vill helst lägga plattor på den. Men vet inte hur jag ska avsluta. Plattorna borde ju ha ett överhäng så att vatten kan droppa av utan att rinna längs muren.
Dessutom har de flesta plattor i granitkeramik en annan färg på kanten än vad dem har ovanpå. Jag tänker att det inte kommer bli så snyggt. Alternativet är att lägga äkta granit som har samma färg på kanterna men det blir ganska mycket pengar.
Det är svårt att hitta bilder på plattsatta altaner för inspiration så skulle uppskattar lite bilder på din. :-)

P PeterS10 skrev:
Vi gjöt en altan i betong på 110m2 när vi byggde huset, och det är inget vi ångrar, blev väldigt trevligt.
Fick göra fyra sågningar för att undvika sprickor och det gick bra, ytan är bara handstålad och inte slipad efteråt så den är inte för hal.

/Peter

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
P PeterS10 skrev:
Vi gjöt en altan i betong på 110m2 när vi byggde huset, och det är inget vi ångrar, blev väldigt trevligt.
Fick göra fyra sågningar för att undvika sprickor och det gick bra, ytan är bara handstålad och inte slipad efteråt så den är inte för hal.

/Peter

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej Peter!
Såg att du murat upp med lecablock på sidorna och fyllt upp med cellplast innan du gjöt. Hur har du gjort med under lecablocken?

Är inne på samma lösning att mura upp en sarg som jag putsar. Och jag fyller upp med cellplast och gjuter platta. Tänker att jag gjuter en sockel att ställa blocken på. Men finns där en risk om jag inte får cellplast under? Hur gjorde du?

Vi gjöt en vot på 100*15cm som lecablocken vilar på (under voten har vi ingen cellplast) sedan fyllde vi en del med 2-5 flis och toppade med 20cm cellplast

/Peter

Nu börjar det bli skarpt läge för mig. Ska försöka gjuta golvet till mitt blivande utekök innan vintern. Plattan blir ca 4x6 meter och ska rymma både kök, bar och matplats.

Jag funderar på vilken typ av yta jag ska satsa på samt hur jag får till den. Köket ligger precis på stranden så blöta och sandiga fötter är att vänta. Jag vill att det ska bli snyggt och behaglig att gå på men inte allt för halt när det är vått.

Vad ska man satsa på? Och hur gör man?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.