Pga bristfällig manual som inte stämmer med verkligheten saknar jag runt 25mm under tröskeln på ett växthus som står på mur. (Eller ska stå när det är klart).
Alltså höjdskillnaden mellan mur och tröskel har en diff, eller som leverantören kallar det när jag frågade vad jag gjort fel ”viss inbakad marginal” i manualen. 175 vs 200mm är en ganska rejält tilltagen marginal...
Frågan är nu hur man bäst åtgärdar detta. Kan man gjuta på ett runt 25mm tunt skick ovan murstenen tro? Tänkte färga in den i sådana fall så det matchar bättre mot muren. Ska fästa en tröskel där sen så måste gå att borra i det + murstenen sen.
Alternativen är att försöka knacka ner murstenen utan att förstöra lecablocken de står på. Använt murbruk B mellan dessa. För att få rätt höjd har jag kapat det nedersta lagret mursten på höjden så det är dessa jag i sådana fall skulle behöva fixa nya något högre. Sedan är lager två av murstenen på full höjd som tur är ej monterade än, ska limmas så kan ej ta någon höjddiff där, 25mm murfog är väl ändå för mycket.
Alt tre är att gjuta upp från första lagret mursten, blir då runt 165 tjockt.
Eller någon som har bättre förslag?
Blocken som står 90grader på bilden ligger alltså löst.
Alltså höjdskillnaden mellan mur och tröskel har en diff, eller som leverantören kallar det när jag frågade vad jag gjort fel ”viss inbakad marginal” i manualen. 175 vs 200mm är en ganska rejält tilltagen marginal...
Frågan är nu hur man bäst åtgärdar detta. Kan man gjuta på ett runt 25mm tunt skick ovan murstenen tro? Tänkte färga in den i sådana fall så det matchar bättre mot muren. Ska fästa en tröskel där sen så måste gå att borra i det + murstenen sen.
Alternativen är att försöka knacka ner murstenen utan att förstöra lecablocken de står på. Använt murbruk B mellan dessa. För att få rätt höjd har jag kapat det nedersta lagret mursten på höjden så det är dessa jag i sådana fall skulle behöva fixa nya något högre. Sedan är lager två av murstenen på full höjd som tur är ej monterade än, ska limmas så kan ej ta någon höjddiff där, 25mm murfog är väl ändå för mycket.
Alt tre är att gjuta upp från första lagret mursten, blir då runt 165 tjockt.
Eller någon som har bättre förslag?
Blocken som står 90grader på bilden ligger alltså löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fick en fjärde idé, gjuter ovanpå nedersta lagret mursten, plussar på 25mm eller så vad som behövs.
Borde gå att klämma fast två brädor i det som ska bli dörröppningen med tvingar och fylla upp, är ju ingen höjd att tala om samt runt 1,6m så formen behöver inte överdrivas. Färgar betongen svart.
Sen på med översta lagret mursten.
Behöver man primer eller nått tro för att betong ska fästa ordentligt i betongsten?
Borde gå att klämma fast två brädor i det som ska bli dörröppningen med tvingar och fylla upp, är ju ingen höjd att tala om samt runt 1,6m så formen behöver inte överdrivas. Färgar betongen svart.
Sen på med översta lagret mursten.
Behöver man primer eller nått tro för att betong ska fästa ordentligt i betongsten?
Klicka här för att svara