Nu när det är lördag kanske någon expert har tid att svara? Funderar även på vilken typ av betong som passar bäst samt hur jag ska armera. Bara ett nät eller något ytterligare? Har för mig att jag läst i någon tråd om någon som lag 12 mm järn runt om samt diagonalt över plattan.

Har du ingen vot så skulle jag bara lägga nät typ 6150 och vill man vara på den säkra sidan lägger man ett järn runt om nätet där den är bockad runt hörnen och skarvarna överlappar en 20-30 cm.

Själv körde jag bara nät i min platta, placerad under centrum av plattan. I mitt fall är jag oroad över tjälskjutning än sättning därav armering i "underkant"

L Lutte skrev:
Har du ingen vot så skulle jag bara lägga nät typ 6150 och vill man vara på den säkra sidan lägger man ett järn runt om nätet där den är bockad runt hörnen och skarvarna överlappar en 20-30 cm.

Själv körde jag bara nät i min platta, placerad under centrum av plattan. I mitt fall är jag oroad över tjälskjutning än sättning därav armering i "underkant"
Tack för svar. Nån vot blir det inte så eventuell extraarmering skulle bara syfta till att minska risken för sprickor.

Va det en uteplats eller en grund till byggnad du gjöt?

Jag gjöt platta till en 10kvm bastu, 120mm tjock med 10cm isolering och armering 6150 40mm från underkant

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Nu börjar det bli dags att bygga form. Har köpt 45x195 och 100 mm eps 100. Bädden av singel har jag planerat med lite fall, som jag tänker finjustera till 1% när genom att väga in formen.

Funderar på att dra några genomgående armeringsjärn och låsta ihop med formlås. Tänker typ 2-3 järn på formens 6.5 meter. Kanten på formen kommer ändå inte att synas.

Är det en bra idé? Eller bör man oroa sig för att armeringen rostar?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.