Försöker klura ut hur ringklockan funkar. Den är driven av två isoleringstransformatorer som verkar vara nästan parallellkopplade
Ingångarna är parallellkopplade. Utgångarna är på ca 13,2V i tomgång. När jag håller ringknappen inne är den den ena transformator. På 8,9V och den andra på 9,2V.
Ena sidan på sekundärlindningarna är ihopkopplade, den andra sidan går till var sitt VP-rör (röda). Mellan vp-rören går det en blå ledare. Till ena vp-röret går det en vit ledare som kommer från den gemensamma sida av sekundärlindningarna.
Någon som kan klura ut varför man gjort på detta vis? Transformatorerna är identiska på 1A, och det står 8V på utgångarna.
Ingångarna är parallellkopplade. Utgångarna är på ca 13,2V i tomgång. När jag håller ringknappen inne är den den ena transformator. På 8,9V och den andra på 9,2V.
Ena sidan på sekundärlindningarna är ihopkopplade, den andra sidan går till var sitt VP-rör (röda). Mellan vp-rören går det en blå ledare. Till ena vp-röret går det en vit ledare som kommer från den gemensamma sida av sekundärlindningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som kan klura ut varför man gjort på detta vis? Transformatorerna är identiska på 1A, och det står 8V på utgångarna.
Det jag kan komma på är att man vill driva två klockor.
"Ringledningstrafo" är en egen art, de är byggda med hög utgångsimpedans, de är "klena", detta för att slippa säkra av sekundären. Blir det kortis orkar de inte driva tillräckligt stor kortslutningsström för att ställa till med något, men samtidigt kanske de inta kan driva mer än en klocka.
"Ringledningstrafo" är en egen art, de är byggda med hög utgångsimpedans, de är "klena", detta för att slippa säkra av sekundären. Blir det kortis orkar de inte driva tillräckligt stor kortslutningsström för att ställa till med något, men samtidigt kanske de inta kan driva mer än en klocka.
Är det dags att avslöja hur många ringklockor och knappar det finns? 
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg
Någon gång i historien måste det ju ha funnits mera? Har det varit annat än en (1) privatbostad i huset?
Företag, två lägenheter, kontor, taxi?
Företag, två lägenheter, kontor, taxi?
Jag försöker förstå hur det funkar, och varför det är gjort som det är gjort. Just nu ding-dongar det på ett ställe när man tycker på en knapp. Trodde först det hade med larmet att göra eftersom det var inkopplat på primärsidan på en av transformatorerna, men det var ju bara en vidarekoppling av 230V (där de hade skitit i att ta med jorden till larmskåpet i plåt...)
Klicka här för att svara