488 läst · 7 svar
488 läst
7 svar
Tiki, Fogelsta eller brenderup?
Hej kollar på olika släp obromsad för trädgårdsavfall & mindre virke vid behov.
Kollar på olika typer av släp med grind, Max 750kg vikt men kan inget om sånt här och undrar vilket märke som är bäst ? Ser många Tiki, Fogelsta eller brenderup?
Någon som kan tipsa om vad som kan vara bäst ?
Kollar på olika typer av släp med grind, Max 750kg vikt men kan inget om sånt här och undrar vilket märke som är bäst ? Ser många Tiki, Fogelsta eller brenderup?
Någon som kan tipsa om vad som kan vara bäst ?
Har ett obromsat Fogelsta 650kg som är från 2004.
Bytt plyfan i botten efter 16 år och det fick nya däck nyligen pga att originaldäcken var torrspruckna och ovala.
Används flitigt, inte alltid enligt viktgränsen och får väl inte överdrivet mycket kärlek.
Har ingen rost och har alltid gått igenom besiktningen utan problem ellr anmärkningar.
Men tror att alla de tre är ungerfär lika bra så handlar nog mer om vad som finns i närheten, storlek på flaket, ev extrafunktioner (tipp e.t.c.) samt pris.
Bytt plyfan i botten efter 16 år och det fick nya däck nyligen pga att originaldäcken var torrspruckna och ovala.
Används flitigt, inte alltid enligt viktgränsen och får väl inte överdrivet mycket kärlek.
Har ingen rost och har alltid gått igenom besiktningen utan problem ellr anmärkningar.
Men tror att alla de tre är ungerfär lika bra så handlar nog mer om vad som finns i närheten, storlek på flaket, ev extrafunktioner (tipp e.t.c.) samt pris.
Fogelsta ägs av brenderup så det är samma. En fogelsta/brenderup L0751 är en uthyrningskärra som är lite robustare. Tiki är oftast nitade i vissa detaljer jämfört med fogelsta/brenderup men tror knappast det är något en vanlig hemmafixare märker.
Skulle säga att köper du ett mäskessläp så spelar det ingen roll vilket märke du väljer. Det är byggvaruhussläpen som man ska hålla sig borta från.
Ska du köpa beg så är skicket viktigast. Det är axeln och plyfan som är de större bekymmer som dyker upp såsmåningom.
Ska du köpa beg så är skicket viktigast. Det är axeln och plyfan som är de större bekymmer som dyker upp såsmåningom.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 600 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 600 inlägg
Jag köpte mitt släp för 6 år sen och det är som nytt utan att jag sköter det på något särskilt sätt. Det blev en WT Trailer efter tips från någon som arbetat många år med släp (20+) och jag är nöjd. Jag vill minnas att den då åtminstone var billigare än ovan nämnda, mer kända, märken.
Han som tipsade mig sålde inte släpet så det fanns inget där att hämta för honom.
Han som tipsade mig sålde inte släpet så det fanns inget där att hämta för honom.
Medlem
· Västra Götaland
· 500 inlägg
Jag har ett obromsat Brenderup FS1425 OB (750kg) 2021.
Stabilt och tåligt släp som används mycket och jag är väldigt nöjd med det. Viktigt för mig var att man fick på en hel skiva tex gips, så inv mått är 250x138.
Har ett likadant Fogelsta på jobbet och de är helt identiska i varje detalj och det är i precis samma skick som det var när vi köpte det 2015. Aldrig behövt göra nåt med.
Stabilt och tåligt släp som används mycket och jag är väldigt nöjd med det. Viktigt för mig var att man fick på en hel skiva tex gips, så inv mått är 250x138.
Har ett likadant Fogelsta på jobbet och de är helt identiska i varje detalj och det är i precis samma skick som det var när vi köpte det 2015. Aldrig behövt göra nåt med.
Har både tiki släp med kåpa obromsad totalvikt 750 kilo och ett sm-släp totalvikt 1500 kilo och sm-släpet är verkligen stabilt och tänker du köpa,ett obromsat släp så jag ta kåpa till och kolla registreringsbeviset hur mycket du får dra med obromsat släp.
Klicka här för att svara