Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej jag är i färd och murar in en spisinsats, nu vill jag forma lättbetongen så det ser trevligt ut.
Jag köpte en bandsåg och fler maskiner än den vill jag inte ta död på så jag försöker få till med handkraft. På bilden har jag försökt göra en pelare som skall sitta bredvid spisen. Rullen till vänster i bild blir nog ok, 45° funkade ganska så bra verktyget är uppe till höger, limmade ihop en 45x70 med en plywood sågade ett jack och tryckte ner en spackel.
Just under 45 gradaren så ligger en "rundare" den funkar också ganska så bra man filar först till kanten sen "hyvlar" man med rundaren. Jag gjorde en liten testbit som syns i bild.
Men spåren i pelaren blev värre. Här skulle man behöva kunna skjuta ut bladet alt eftersom man får spåret djupare. Jag provade först med raspen men det blev inte så bra.
Hur skall man göra en verktygshållare för blad som inte har en alltför svår fastsättning och sen göra det justerbart i djup. Är det nån som har nån idé, finns det nått färdigt? Jag tittade på hyvelhyllan för att se om jag kunde ta en och modda. Visst skulle det optimala vara en fräs men spåren i pelaren är 2cm breda så det får nog lov och vara en fräs med 12mm fäste och min Trend är lite väl dyr för att ta död på. Bandsågen kostade 3900:- jag tänkte att det får räcka som förstörar budget.