Det kommer att bli godkänt med gips bakom kakel.det har kommit ut en matta som du får sätta på gips bakom kakel.Mattan kostar ca 300kr/kvm

hadah skrev:
Det kommer att bli godkänt med gips bakom kakel.det har kommit ut en matta som du får sätta på gips bakom kakel.Mattan kostar ca 300kr/kvm
Vart har du sett/läst detta?

Jag såg något i den vägen för snart ett år sedan, , men då skulle man " remsa och gumma" skarvarna iallafall, å då var den ännu dyrare, så den lösningen la vi ner, tror det då handlade om uppemot tiotusen extra för ett bad på 10m2...

Jag har inte läst detta. Kompisen min som är kakelsättare var på en kurs om detta i tisdags
Den nya mattan limmas på väggen,det är bara att dra av skyddspappen. sen om man delar på mattan så kan man om man vill trycka fast kakelplattan direkt på den kladdiga ytan men du kan inte flytta den sen och den nya mattan ska kosta ca 300kr/km. Den är helt tät och kommer att bli godkänd att sätta på gips bakom kakel

Johan Gunverth skrev:
Visdomsorden från början av året gäller alltså fortfarande:

- Om det är rätt gjort läcker det inte.
- Om det läcker är det inte rätt gjort.
- Om det inte är rätt gjort gäller inte försäkringen.

Så varför skall man egentligen bry sig om försäkringen, så länge man jobbar åt sig själv. ;)
Jag håller i princip med. MEN man kanske säljer sitt hus i framtiden och då förväntar sig köparen kanske "fackmannamässighet o att det är försökringsbart" om man inte vill köra vita kort - o sänka huspriset. Det alltra bästa är vaäll att bygga både RÄTT o BRA!

Åsa76 skrev:
Jag håller i princip med. MEN man kanske säljer sitt hus i framtiden och då förväntar sig köparen kanske "fackmannamässighet o att det är försökringsbart" om man inte vill köra vita kort - o sänka huspriset. Det alltra bästa är vaäll att bygga både RÄTT o BRA!
MIn tanke var väl snarare att försäkringen är ett "moment 22". Man kommer aldrig få möjlighet att använda den. Enda utvägen är att kräva ersättning av plattsättaren.

Man blir ju bara trött. Har precis rivit ner mitt badrum och ska börja bygga upp igen. Renoverat tidigt 80-tal med trasig golvbrunn och vattenläckage som följd. Inga problem, bara väntat. Tack vare detta underbara forum har jag koll på i stort sett allt. MEN. Vad gäller väggbeklädnad har jag faktiskt ingen aning. Ingen som helst. Överhuvudtaget. Eller kanske snarare: alldeles för många uppfattningar. Bygga badrum tycks ju idag svårare än att landa på Mars, i synnerhet väggar då.

Jag struntar i försäkringsreglerna, räknar inte med nån ersättning och tänker vara väldigt noga med alla installationer. Jag vill bara vara säker för egen del.
Skulle jag isåfall kunna köra med min kära råspontvägg + typ mineritskiva i dusch och traditionellt gips i "torra" delen utan att svettas floder i sömnen?

y98matan skrev:
Skulle jag isåfall kunna köra med min kära råspontvägg + typ mineritskiva i dusch och traditionellt gips i "torra" delen utan att svettas floder i sömnen?
Det kan du säkerligen göra, du bör inte ha några problem ens med vanligt kartonggips runt om.

bigsnucke skrev:
Hoppas de blev gjorda innan de nya reglerna kom, annars är det nog dags att gå en liten kurs...;)
De är gjorda både före och efter de nya reglerna. Och jag har förmodligen gått fler kurser än dig, så oroa dig inte för det du.

1337.
En nyfiken fråga. På vilka kurser lär de idag ut att det är godkänt med kartongklädd gips i kaklat badrum?

y98matan skrev:
... + typ mineritskiva i dusch och traditionellt gips i "torra" delen utan att svettas floder i sömnen?
Helt säkert. Om man som glad amatör gör jobbet (=hängslen, livremmar, extra många lager, supertätade genomföringar, etc etc) tror jag att det är helt lugnt, även om man inte gått lika många kurser som yrkesmannen:rolleyes:. Att använda pappersklädd gips i duschhörn och liknande blaskavdelningar skulle jag personligen låta bli, även om man är supernoga... (De flesta försäkringsbolag(De som hört talas om BKR) skulle naturligtvis inte ta i ditt ärende med tång om du fick en vattenskada, men handlar det bara om vad som skulle fungera så...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.