6 838 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Gips på vägg i badrum
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Så här säger försäkringsbolagen om BKR och GVK http://www.byggahus.se/artiklar/reglerna-att-bygga-badrum
Jag såg något i den vägen för snart ett år sedan, , men då skulle man " remsa och gumma" skarvarna iallafall, å då var den ännu dyrare, så den lösningen la vi ner, tror det då handlade om uppemot tiotusen extra för ett bad på 10m2...
Jag har inte läst detta. Kompisen min som är kakelsättare var på en kurs om detta i tisdags
Den nya mattan limmas på väggen,det är bara att dra av skyddspappen. sen om man delar på mattan så kan man om man vill trycka fast kakelplattan direkt på den kladdiga ytan men du kan inte flytta den sen och den nya mattan ska kosta ca 300kr/km. Den är helt tät och kommer att bli godkänd att sätta på gips bakom kakel
Den nya mattan limmas på väggen,det är bara att dra av skyddspappen. sen om man delar på mattan så kan man om man vill trycka fast kakelplattan direkt på den kladdiga ytan men du kan inte flytta den sen och den nya mattan ska kosta ca 300kr/km. Den är helt tät och kommer att bli godkänd att sätta på gips bakom kakel
Den mattan är inte särskilt ny utan har ett par år på nacken.
Läs mer på http://www.illigo.se/
Finns ett par trådar på forumet också. Tillexempel denna http://www.byggahus.se/forum/badrum/87189-illigo-vatrumssystem.html
Tämligen värdelöst system då det gäller att underlaget är 110% plant.
Läs mer på http://www.illigo.se/
Finns ett par trådar på forumet också. Tillexempel denna http://www.byggahus.se/forum/badrum/87189-illigo-vatrumssystem.html
Tämligen värdelöst system då det gäller att underlaget är 110% plant.
Jag håller i princip med. MEN man kanske säljer sitt hus i framtiden och då förväntar sig köparen kanske "fackmannamässighet o att det är försökringsbart" om man inte vill köra vita kort - o sänka huspriset. Det alltra bästa är vaäll att bygga både RÄTT o BRA!Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
MIn tanke var väl snarare att försäkringen är ett "moment 22". Man kommer aldrig få möjlighet att använda den. Enda utvägen är att kräva ersättning av plattsättaren.Åsa76 skrev:
Man blir ju bara trött. Har precis rivit ner mitt badrum och ska börja bygga upp igen. Renoverat tidigt 80-tal med trasig golvbrunn och vattenläckage som följd. Inga problem, bara väntat. Tack vare detta underbara forum har jag koll på i stort sett allt. MEN. Vad gäller väggbeklädnad har jag faktiskt ingen aning. Ingen som helst. Överhuvudtaget. Eller kanske snarare: alldeles för många uppfattningar. Bygga badrum tycks ju idag svårare än att landa på Mars, i synnerhet väggar då.
Jag struntar i försäkringsreglerna, räknar inte med nån ersättning och tänker vara väldigt noga med alla installationer. Jag vill bara vara säker för egen del.
Skulle jag isåfall kunna köra med min kära råspontvägg + typ mineritskiva i dusch och traditionellt gips i "torra" delen utan att svettas floder i sömnen?
Jag struntar i försäkringsreglerna, räknar inte med nån ersättning och tänker vara väldigt noga med alla installationer. Jag vill bara vara säker för egen del.
Skulle jag isåfall kunna köra med min kära råspontvägg + typ mineritskiva i dusch och traditionellt gips i "torra" delen utan att svettas floder i sömnen?
Helt säkert. Om man som glad amatör gör jobbet (=hängslen, livremmar, extra många lager, supertätade genomföringar, etc etc) tror jag att det är helt lugnt, även om man inte gått lika många kurser som yrkesmanneny98matan skrev:
Klicka här för att svara