Kan man ha vanlig gipsskiva på "torra" väggar i ett badrum.
 
Man KAN ha det utan större risk men vill du ha kaklade väggar FÅR du inte ha det.Hur det är med våtrumstapet, mattor och liknande kan du läsa i den klistrade tråden längst upp ...
 
Klart man får, om man inte tänkt ha kakel.
 
Det får man även om man ska ha kakel.
 
1337 skrev:
Det får man även om man ska ha kakel.
Inte om du tänkt kunna försäkra badrummet.
 
ThomasLindgren skrev:
Inte om du tänkt kunna försäkra badrummet.
Nähä? Ok. Vad bra att bli informerad om det. Konstigt att vi på våran firma har gjort rätt många tusen badrum med vanlig kartongbeklädd gips och alla är godkända.
 
1337 skrev:
Nähä? Ok. Vad bra att bli informerad om det. Konstigt att vi på våran firma har gjort rätt många tusen badrum med vanlig kartongbeklädd gips och alla är godkända.
Sen 2007-07-01 (med övergångstid ett år) så får inte kartonggips användas i badrum, inte heller träbaserade skivor.
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler.html
 
1337 skrev:
Nähä? Ok. Vad bra att bli informerad om det. Konstigt att vi på våran firma har gjort rätt många tusen badrum med vanlig kartongbeklädd gips och alla är godkända.
Nya regler, tror dom gäller från 1/8 2008,
Fast när det ska vara matta på väggen TROR jag att kartonggips är tilllåtet fortfarande, sen verkar det som att GVK och BKR har lite olika syn på vad som är ok, :confused:

Någon firma vet jag sätter de nya skivmtrln i duschutrymmet t.ex , men kartonggips i övriga delar av utrymmet, där vatten inte kommer att spolas på väggen, DOCK med tätskit även där såklart.

Och i de fall jag känner till, genom bekanta, som fått vattenskador, så hade det varit billigare att åtgärda själv, utan att blanda in försäkringsbolaget, då självrisken varit enorm, samt att försäkringen bara täckt en del..

Personligen tror jag att de gamla reglerna funkade, så länge man följde dem, och inte tog genvägar,eller sparade på tätskiktet..

Det troliga är nog att om några år ser vi att det behövs nya regler igen...:rolleyes:
 
1337 skrev:
Nähä? Ok. Vad bra att bli informerad om det. Konstigt att vi på våran firma har gjort rätt många tusen badrum med vanlig kartongbeklädd gips och alla är godkända.
Hoppas de blev gjorda innan de nya reglerna kom, annars är det nog dags att gå en liten kurs...;)
 
P
Om jag har förstått saken rätt så jobbar 1337 efter GVK's regler som än så länge godkänner gips.
 
Som jag fick det förklarat av "mina" kakelkillar, så godkänne rGVK kartonggips på ytor som inte vattenbegjuts ( tror jag ordet var), Alltså cementskivor eller dylikt vid dusch och badkar, men ok med kartonggips vid "torra" väggar...
 
Mäster skrev:
Som jag fick det förklarat av "mina" kakelkillar, så godkänne rGVK kartonggips på ytor som inte vattenbegjuts ( tror jag ordet var), Alltså cementskivor eller dylikt vid dusch och badkar, men ok med kartonggips vid "torra" väggar...
Vilka försäkringsbolag går efter GVK och inte BKR?
 
Jag har tidigare frågat tre av de större bolagen och Folksam var det enda bolaget som sa: "Bkr är för keramik, gvk är både för plast och keramik"

De andra ville att man skulle gå efter bkr.

Men svaret kan säkert bli olika beroendes på vem som svarar på mailet.

/Krister
 
1337 skrev:
Nähä? Ok. Vad bra att bli informerad om det. Konstigt att vi på våran firma har gjort rätt många tusen badrum med vanlig kartongbeklädd gips och alla är godkända.
Vadå, har er firma gjort massor med badrum sedan nya regler och ALLA deessa redan blivit prövade för vattenskador???

eller vad menar du godkända, har ni tagirt dit ett försäkringboag som besitktigat?
 
Visdomsorden från början av året gäller alltså fortfarande:

- Om det är rätt gjort läcker det inte.
- Om det läcker är det inte rätt gjort.
- Om det inte är rätt gjort gäller inte försäkringen.

Så varför skall man egentligen bry sig om försäkringen, så länge man jobbar åt sig själv. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.