Jag håller på renoverar badrummet och har köpt en sån där väggnära hörnbrunn. man ska då stoppa in golvspånskivan i en typ hållare/skena till brunnen och sen flyta på de. Min svärfar sa dock att man brukar gipsa golvet iom att trä är rörlig,t men de finns inget utrymme för att få in gips i "skenan". så jag undrar om de stämmer eller om de går bra att flyta på golvspånet?

Golvspån flyter man alltid på.

T
Lyssna inte på svärfar......

Som föregående talare säger så är det bara att flyta på spånet

Golvgips har man väl bara om man inte ska flyta?

Gipsskiva i golvet var förbjudet i de näst nyaste reglerna, jag vet inte om det blivit OK igen, nu iom att man ju får ha vanlig gips igen. Men det ger ingen fördel med gipssikva.

Det har funnits diskussioner om att använda gips som utfyllnad när det behövs tjocka lager med flytspackel som är dyrt. Men OM man använder golvgips, så skall det limmas med ett speciallim som kostar ungefär lika mycket som 15mm flytspackel per kvm. Viktigt att det har perfekt vidhäftning.

Redigerat:
I vårt sävsjö trähus hus som byggdes 2013 hade de speciella cementskivor istället för gips (lika tjocka som gipsskivor men har för mig att de var mer mörkgråa i färgen) som de limmade fast innnan flytspackling dock satte de först golvbrunnarna (standard Jafo golvbrunnar) på lägre nivå än cementskivan först för rörisen trodde vi skulle ha kakel, sen flyttades den upp i nivå med cementskivan när han fick reda på att vi skulle ha våtrumsmatta. Min husfirma gjorde dock saker lite mer stabilt än vad som krävs som minimum på de flesta ställen i huset. :thumbup:

tack för svaren:thumbup:

Glöm inte att prima spånskivorna innan spacklingen...

Primar man för att spacklet ska fästa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.