Ja, inga problem, folien är följsam!A Arne999 skrev:
Sedan beror det vilken storlek du ska ha på plattorna, allt över 30x30cm behöver inte skarvarna spacklas ut men om du till exempel ska ha mosaik eller 15x15 så vill man ha det jämnt och fint men då kan man spackla ut skarvarna med fix ovanpå folien!
Renoverare
· Skåne
· 8 524 inlägg
En ganska intressant sak detta och frågan dök upp på en återkurs hos BKR som jag var på nyligen.A Arne999 skrev:
I BBV står det egentligen INTE att pappersbeklädd gips är godkänd utan man tog bara bort texten om att den inte är godkänd från förra branschreglerna och ersatt den med följande text:
Man friskriver sig alltså i BBV och skjuter över ansvaret på tillverkaren istället.
Detta är ganska intressant eftersom det inte finns någon tillverkare som går ut med att deras pappersbeklädda gips är dokumenterat lämpad/avsedd för våtrum...
FÖR de vill så klart sälja de dyra våtrumsskivorna.
Ändå använder 9/10 pappersbeklädd gips.
GVK är betydligt rakare i sina regler där de skriver bl.a så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 956 inlägg
Fast hur ser det ut i praktiken? Hur många vattenskador beror på fel skivor i väggarna? Antagligen inte särskilt många.
Jag tror inte att det handlar om att skivan orsakar fuktskador, utan det att skivorna är fuktkänsliga pga. att kartongen är organisk och kan börja mögla under givna förutsättningar eller att den bryts ner (typ komposteras).S Stefan1972 skrev:
Med det sagt så känns det som att det kvittar, har man fel i tätskiktet att det läcker så åker man oftast ändå på rätt stort jobb ändå. Att då i sammanhänget byta gipsskivor känns som ett mindre problem.
Renoverare
· Skåne
· 8 524 inlägg
Jag säger inte att det är ett problem att använda kartongbeklädd gips.
Jag säger bara vad som står i de luddiga branschreglerna och vad som gäller enligt dem.
Jag säger bara vad som står i de luddiga branschreglerna och vad som gäller enligt dem.