Symmetri kan ju vara trevligt. Men ibland känns det tyvärr som att planlösningen/flödet blir lidande bara för att man eftersträvar yttre symmetri.
Generellt ganska trevlig planlösning. Inte fyllt så mycket skrymslen/vrår/korridorer som i många av dina andra skisser.
Teknikrum behövs. Sen stör jag mig lite på att tvättstugan får en så central roll i planlösningen. Hade kanske gått att få till ett luftigare allrum för kidsen om tvättstugan istället integrerades med garaget.
Sen saknas alltid förvaring i moderna hus. Någon enstaka garderob räcker inte långt. Vad gör man av alla vinterkläder? Alla julpynt?
Generellt ganska trevlig planlösning. Inte fyllt så mycket skrymslen/vrår/korridorer som i många av dina andra skisser.
Teknikrum behövs. Sen stör jag mig lite på att tvättstugan får en så central roll i planlösningen. Hade kanske gått att få till ett luftigare allrum för kidsen om tvättstugan istället integrerades med garaget.
Sen saknas alltid förvaring i moderna hus. Någon enstaka garderob räcker inte långt. Vad gör man av alla vinterkläder? Alla julpynt?
Kan man inte ha tekniken i tvättstugan eller garaget?S Stuff skrev:Symmetri kan ju vara trevligt. Men ibland känns det tyvärr som att planlösningen/flödet blir lidande bara för att man eftersträvar yttre symmetri.
Det var först tänkt att ha tvättstugan i anslutning till garaget, men det fick inte plats. Jag ville ha master bedroom med utsikt mot baksidan och separat från barnens sovrum.
Det finns tre garderober i alla små sovrum, flera i master bedroom, en walk-in closet och en lång garderob utmed korridoren till höger. Också mycket plats för ytterkläder i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är lite mer symmetri.
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/enkel
Jo Tekniken och tvättstugan skulle man kunna ha i anslutning till garaget.HOBBY ARCHITECT skrev:
Kan man inte ha tekniken i tvättstugan eller garaget?
Det var först tänkt att ha tvättstugan i anslutning till garaget, men det fick inte plats. Jag ville ha master bedroom med utsikt mot baksidan och separat från barnens sovrum.
Det finns tre garderober i alla små sovrum, flera i master bedroom, en walk-in closet och en lång garderob utmed korridoren till höger. Också mycket plats för ytterkläder i hallen.
Sen skulle jag nog gjort hela sydöstra "flygeln" till master suite. Barnens rum i sydvästra delen.
Gästrum kan man klämma in vid spa/relax.
Fortfarande alldeles för lite förvaring (inte bara här, utan i alla de flesta moderna hus.)
Vi har äldre hus med källare. Ska jag fortsätta räkna upp saker vi har där:
4 meter stång med jackor för olika säsonger. Hjälmar för skidåkning och MC. ett 20-tal flyttlådor med bra-att ha saker. Ink diverse pynt för olika säsonger: Jul, påsk, nyår, kräftskiva. Gardiner för olika säsonger till samtliga rum. Förvaring av dynor till utemöblerna vintertid. Alla resväskor. Två hyllmetrar med skor och stövlar för olika säsonger. Två hyllmetrar med diverse verktyg och färgburkar som inte får plats i garaget.
Då har jag inte ens inkluderat sådant som vi har i garaget och i trädgårdsförrådet.
Har vanligt folk inga prylar idag? De flesta moderna hus har ju varken källare eller vind. Det ska vara enplanshus med högt i tak
Du får gärna göra en enkel skiss på hur du hade gjort om det om du vill. Tänk också på att det är ett dubbelgarage, man kanske itne alltid har bilen/bilarna inne. Tvättstugan är rätt stor och ett av dom små sovrummen kan ju va garderob om man vill, men förstår vad du menar.S Stuff skrev:Jo Tekniken och tvättstugan skulle man kunna ha i anslutning till garaget.
Sen skulle jag nog gjort hela sydöstra "flygeln" till master suite. Barnens rum i sydvästra delen.
Gästrum kan man klämma in vid spa/relax.
Fortfarande alldeles för lite förvaring (inte bara här, utan i alla de flesta moderna hus.)
Vi har äldre hus med källare. Ska jag fortsätta räkna upp saker vi har där:
4 meter stång med jackor för olika säsonger. Hjälmar för skidåkning och MC. ett 20-tal flyttlådor med bra-att ha saker. Ink diverse pynt för olika säsonger: Jul, påsk, nyår, kräftskiva. Gardiner för olika säsonger till samtliga rum. Förvaring av dynor till utemöblerna vintertid. Alla resväskor. Två hyllmetrar med skor och stövlar för olika säsonger. Två hyllmetrar med diverse verktyg och färgburkar som inte får plats i garaget.
Då har jag inte ens inkluderat sådant som vi har i garaget och i trädgårdsförrådet.
Har vanligt folk inga prylar idag? De flesta moderna hus har ju varken källare eller vind. Det ska vara enplanshus med högt i tak
Nån dag när jag har riktigt tråkigt kanske.HOBBY ARCHITECT skrev:
I all välmening. Men med den mängd olika planlösningar du postar så känns det inte som att man blir jättemotiverad att lägga tid på att rita förslag åt dig. Alla vet att detta ritas bara på skoj och att ingen av husen ändå kommer att byggas. Jag känner mig iaf mer motiverad att lägga tid på de som faktiskt har tänkt bygga. Men fortsätt du med din hobby
Jag säger bara så för jag vet att när någon försöker ändra om blir det fel på något vis, typ inte längre symmetrisk med fönster eller fel proportioner osv. Folk förstår itne hur mycket arbete som ligger bakom. Men förstår såklart att man inte orkar skrissa, tänke mer som såhär typ, som vi höll på med i denna tråd.S Stuff skrev:Nån dag när jag har riktigt tråkigt kanske.
I all välmening. Men med den mängd olika planlösningar du postar så känns det inte som att man blir jättemotiverad att lägga tid på att rita förslag åt dig. Alla vet att detta ritas bara på skoj och att ingen av husen ändå kommer att byggas. Jag känner mig iaf mer motiverad att lägga tid på de som faktiskt har tänkt bygga. Men fortsätt du med din hobby![]()

Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/normal
Jo absolut. Folk förstår nog hur mycket arbete som ligger bakom. Särskilt om man själv har fastnat i cad-träsket nån gång. Det känns bara som lite tröstlöst att komma med feedback på en planlösning. Sen inom någon minut kommer det nya ritningar på helt nya/andra hus. Det känns som att den feedback man gav bara flyger förbi och glöms bort. Det är mer givande att se något av husen utvecklas vidare och faktiskt byggas någon gångHOBBY ARCHITECT skrev:
Jag säger bara så för jag vet att när någon försöker ändra om blir det fel på något vis, typ inte längre symmetrisk med fönster eller fel proportioner osv. Folk förstår itne hur mycket arbete som ligger bakom. Men förstår såklart att man inte orkar skrissa, tänke mer som såhär typ, som vi höll på med i denna tråd.
Logga in
Skapa konto
Här är en större version av det H-formade symmetriska hus jag först la upp, men tycker denna blev för stor och lite väl galen. Bättre ni kollar in andra hus och lägenheter jag ritat som inte nödvändigtvis är symmetriska. https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect