26 635 läst ·
79 svar
27k läst
79 svar
Giftfri OSB och golvspån efterlyses!
cembrit.se ... men smakar det så kostar det.AG A skrev:
Ang. Osb;
Själv kör jag kronoply. Billigt och tillräckligt giftfritt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 125 inlägg
Sedan så är tyvärr vår kunskap om olika kemikalier och deras verkan tyvärr ganska begränsad. Vi har bara gjort studier på en liten bråkdel av alla de som används, även om det blir bättre vad det lider. Så att använda gamla kemikalier är säkrast. Det är ju just det TS hittat här, dvs att Byggmax gör reklam för att deras skivor är formaldehydfria. Och formaldehyd är en knepig kemikalie i byggmaterial, men det tog några år för oss att förstå det. MEN istället så har då billighetstillverkarna använt något annat. (Lite som med "asbestfria" bromsbelägg).f91jsw skrev:
Generellt så kan man dock luta sig mot gränsvärdena för det mesta, eller iaf mycket. Särskilt gamla dylika.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 125 inlägg
Japp livet är absolut inte riskfritt... Det är en 100% dödlighet.f91jsw skrev:
Men om man gör allt för att ha så lite kemikalier som möjligt i bygget, är det inte smart att köra med råspont på väggarna istället för osb? Och kanske råspont på golvet? Då är det väldigt lite gift...
Och varför inte använda vanligt obehandlat virke på fasaden? Och måla med falurödfärg?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 125 inlägg
Ja, fast då får man andra problem. T ex kostnad...Odjuret skrev:Japp livet är absolut inte riskfritt... Det är en 100% dödlighet.
Men om man gör allt för att ha så lite kemikalier som möjligt i bygget, är det inte smart att köra med råspont på väggarna istället för osb? Och kanske råspont på golvet? Då är det väldigt lite gift...
Och varför inte använda vanligt obehandlat virke på fasaden? Och måla med falurödfärg?
Och "så lite kemikalier som möjligt" är inte heller det nödvändigtvis den bästa strategin. Konserveringsmedel osv. förhindrar många naturliga processer som skapar än värre gifter om de får ha sin gång (mögel är ju t ex en stor bov här).
Och det är spännande att läsa säkerhetsdatabladet för Falu rödfärg, kontra t ex en av Flüggers väggfärger. Falu röd är enligt databladet farligare...
Så det är som vanligt så att hur man än vänder sig så har man röven bak. Livet är som sagt 100% dödligt.
Råspont innehåller terpener som är giftiga och allergiframkallande. Visserligen i stort sett helt ofarligt som byggnadsmaterial baserat på erfarenhet, men det visar att man inte bara kan se på innehållet för att avgöra vad som är farligt.Odjuret skrev:
Vi har i köket jag renoverar nu valt hårdvaxoljat plankgolv, kalkputsade väggar, linoljeemulsionsfärg, köksskåpen har stommar och luckor i furu/limträ, jag valde linisolering när jag reglade på väggarna för att få in el. Dock satte jag OSB och gips på dessa väggar. Jag önskar att jag satt plywood åtminstone...
Lite trevligt är det att försöka använda material som är behagliga att jobba med, känns att vara bra för natur och hälsa och har en lång livslängd och kretsloppstänk... Jag har gjort det jag kan iallafall, även om det säkert finns nåt giftigt i det jag valt ändå...
Lite trevligt är det att försöka använda material som är behagliga att jobba med, känns att vara bra för natur och hälsa och har en lång livslängd och kretsloppstänk... Jag har gjort det jag kan iallafall, även om det säkert finns nåt giftigt i det jag valt ändå...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 125 inlägg
Ja, lin i möbler osv. har t ex en tendens att mögla... Så det är inte säkert att det är ett fall framåt.JohanLun skrev:Vi har i köket jag renoverar nu valt hårdvaxoljat plankgolv, kalkputsade väggar, linoljeemulsionsfärg, köksskåpen har stommar och luckor i furu/limträ, jag valde linisolering när jag reglade på väggarna för att få in el. Dock satte jag OSB och gips på dessa väggar. Jag önskar att jag satt plywood åtminstone...
Och linoljefärg avger formaldehyd när den torkar!
Men, värdena är låga, under gränsvärdena, och temporära, så inte heller det är antagligen någon risk. Men det kan man å andra sidan antagligen säga om många moderna färger också.
Och plywood är ju ett bättre material än OSB (att hänga skåp i osv), men om det är så mycket bättre att det är någon skillnad generellt, och ur hälsosynpunkt det låter jag vara osagt. Det är nog viktigare vem som gjort skivan och från vad.
Jo, det har diskuterats tidigare att behandlingen som isolina gör inte helt säkert är helt ofarlig...
Man får som sagt göra det bästa man kan som lekman. Tyvärr så verkar kompetensen bland "vanliga" byggare kring detta vara liten. Jag känner mig lite som en krångelpelle som vill använda mer traditionella metoder och material... Men har det funkat i 100 år så funkar det nog ett tag till tänker jag...
Man får som sagt göra det bästa man kan som lekman. Tyvärr så verkar kompetensen bland "vanliga" byggare kring detta vara liten. Jag känner mig lite som en krångelpelle som vill använda mer traditionella metoder och material... Men har det funkat i 100 år så funkar det nog ett tag till tänker jag...
Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
Fick nu svar and PDMI från SWISS KRONO (Kronoply) som producerar den formaldehyd-fria OSB som Byggmax säljer för 105 kr/skivan. Vad ska man säga om detta? 
Dear Mr. Kiander,
PMDI is a Polyurethane beased glue. You could also find this material as foam in the mattress of your bed or your sofa, in the armature of your car.... But such products are 100 % made of that and in our boards it is only 2.5 %!
After bonding this glue is emission free and neutral to the environment. Because of that the OSB can also be used for food packaging (find a certificate attached).
I hope this would answer your question. If you need more information please do not hesitate to contact us.
Mit freundlichen Grüßen / Best regards
Stefan Gottfried
SWISS KRONO GmbH
Och här är sammanfattningen av bilagan:
Dear Mr. Kiander,
PMDI is a Polyurethane beased glue. You could also find this material as foam in the mattress of your bed or your sofa, in the armature of your car.... But such products are 100 % made of that and in our boards it is only 2.5 %!
After bonding this glue is emission free and neutral to the environment. Because of that the OSB can also be used for food packaging (find a certificate attached).
I hope this would answer your question. If you need more information please do not hesitate to contact us.
Mit freundlichen Grüßen / Best regards
Stefan Gottfried
SWISS KRONO GmbH
Och här är sammanfattningen av bilagan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 125 inlägg
Ja, det är ett sätt att se på saken. Men det kompliceras av att omgivningen ändrats. Vi bygger hus med andra krav på dragfrihet, på andra platser, och komponerar och använder det på andra sätt än man gjorde traditionellt. (Torpargrunder fungerade exv utmärkt på torp, där man hade en ineffektiv öppen spis som värmde upp grunden. På moderna hus så blev det problem). Så att använda gamla metoder i nya(re) hus, kan leda till fler problem än det löser.JohanLun skrev:
Så även det är en tumregel med några stora och viktiga undantag.
Summa summarum: Gammalt eller modernt, man tar risker med allt man gör. Om man bara försöker undvika de kända riskerna så har man antagligen gjort så gott man kan. Det är antagligen inte meningsfullt att försöka göra så mycket mer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 125 inlägg
Tja, att polyuretan är ett ganska välkänt ämne vid det här laget. MEN att det antagligen inte PU-t som sådant som är problemet, om det nu skulle finnas något sådant, utan tillsatsämnena (om det finns några sådana). Så vad är det för några? Och vad tror/vet vi om dem? Just PU-lim som sådant har vi använt ganska länge i Europa och vi har inte sett några avgörande risker.Kalle_Kiander skrev:
MEN personligen så tror jag inte att det är så farligt. Eller rättare, att det skulle vara farligare än något annat. Det är dock min ogrundade mening.
Mitt hus är ju 100 år gammalt, så därav tror jag på att fortsätta på inslagen väg... jag hade tänkt annorlunda map metoder och material om det var ett nytt hus... dock hade jag ändå gärna använt "giftfritt" om jag kunde...lars_stefan_axelsson skrev:Ja, det är ett sätt att se på saken. Men det kompliceras av att omgivningen ändrats. Vi bygger hus med andra krav på dragfrihet, på andra platser, och komponerar och använder det på andra sätt än man gjorde traditionellt. (Torpargrunder fungerade exv utmärkt på torp, där man hade en ineffektiv öppen spis som värmde upp grunden. På moderna hus så blev det problem). Så att använda gamla metoder i nya(re) hus, kan leda till fler problem än det löser.
Så även det är en tumregel med några stora och viktiga undantag.
Summa summarum: Gammalt eller modernt, man tar risker med allt man gör. Om man bara försöker undvika de kända riskerna så har man antagligen gjort så gott man kan. Det är antagligen inte meningsfullt att försöka göra så mycket mer.
Jag trodde att råspont i min enfald bara var vanligt planhyvlat virke med spont... Jag visste inte att man tryckte in massa kemikalier i det.....f91jsw skrev: