3 468 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Stor hög med grenar - tigersåg?
Varje år när vi fält några träd (ved för kommande vintern) får vi en stor hög med grenar kvar som man behöver göra något med. Hittills har jag tagit gren för gren, satt den i en ställning som klämmer fast ena änden, och kapat upp den med motorsåg.
Det fungerar, och jag får ut en hel del ved i mindre grovlekar - bra att tända med. Problemet är att det är rätt tråkigt och omständigt. Helst skulle jag vilja gå lös på högen där den ligger.
Jag köpte en tigersåg och testade, men det fungerar inget vidare. Sågbladet fastnar lätt i grenarna och allting bara skakar (klent mothåll antar jag).
Har jag kanske fel sågblad? Har bara ett "standardblad" för trä som följde med.
Finns det något annat bra sätt att ge sig på högen där den ligger? Alla tips är välkomna.
Det fungerar, och jag får ut en hel del ved i mindre grovlekar - bra att tända med. Problemet är att det är rätt tråkigt och omständigt. Helst skulle jag vilja gå lös på högen där den ligger.
Jag köpte en tigersåg och testade, men det fungerar inget vidare. Sågbladet fastnar lätt i grenarna och allting bara skakar (klent mothåll antar jag).
Har jag kanske fel sågblad? Har bara ett "standardblad" för trä som följde med.
Finns det något annat bra sätt att ge sig på högen där den ligger? Alla tips är välkomna.
Vi brukar kvista av allt som är grövre än 3-4 cm direkt när vi tar ner det, det läggs på vedhögen och kapas med resten av veden.
Resten blir det majbrasa av, tycker inte att det känns lönt att hållas med det mer än så faktiskt.
Resten blir det majbrasa av, tycker inte att det känns lönt att hållas med det mer än så faktiskt.
Grenar som bara ligger kan lätt börja rulla när man kör med motorsåg vilket inte är så kul. Vet att det finns någon form av galler bur som man lägger grenarna i sedan sågar man mellan gallret. Säkerligen busdyr men verkar väldigt trevlig.
Tigersåg fungerar ypperligt, men det finns speciella blad när du skall kapa träd.
De har annan och grövre tandning än standard träblad.
Exempel från Bosch:
https://www.bosch-do-it.de/media/me...201694/28028/28028_prodimg/864231_231_226.png
Men finns även från Milwaukee och DeWalt.
De har annan och grövre tandning än standard träblad.
Exempel från Bosch:
https://www.bosch-do-it.de/media/me...201694/28028/28028_prodimg/864231_231_226.png
Men finns även från Milwaukee och DeWalt.
Klicka här för att svara