Hejsan!

Äger för tillfället en Metabo KGS 254m kap - och gersåg vilken jag är missnöjd med.
Metabon saknar den precision jag kräver och till råga på allt så är den svårkalibrerad.

Är finsnickare som skulle vela börja snickra också på hemmaplan och har ingen egentlig prisgräns.
Jag förstår att man inte kan förvänta sig justersågs-precision av en gersåg men hur nära kan man egentligen komma?

Har tittat på Festool Kapex, Bosch Glide (GCM 12 GDL) och Makita LS1219.
Jag gillar allt med Kapexen förutom det vertikala handtaget och det höga priset.
Boschen har jag klämt på vid en järnhandel och den känns trevlig, men enligt flera recensioner så ska den inte vara så speciellt exakt.
Makitan ska vara lätt att ställa in men tydligen så nöts "lagren" där rören glider med tiden vilket orsakar att sågen blir glapp.

Så nu frågar jag er; ligger det något i det jag har hört om sågarna i fråga, har ni personlig erfarenhet av nån av dem? Finns det bättre alternativ till dessa sågar?

Tack på förhand!

Kapex ks120 med deras rullstativ (ug-set) är den bästa jag haft, levererar vad man förväntas av festool. stativet är inte optimalt för grovsåga husstomme, med 145*45 i 5m längder är teleskopvingarna vingliga och bara 2,4m långa på resp sida. Däremot för alla vanligt förekommande invändiga snickerier är det toppen.

Det vertikala greppet Tycker jag är toppen då det passar både höger och vänster hand lika bra. Här tror jag du kommer ändra uppfattning efter lite tillvänjning.

• Gilla
Lintto1
  • Laddar…
T Timed skrev:
Kapex ks120 med deras rullstativ (ug-set) är den bästa jag haft, levererar vad man förväntas av festool. stativet är inte optimalt för grovsåga husstomme, med 145*45 i 5m längder är teleskopvingarna vingliga och bara 2,4m långa på resp sida. Däremot för alla vanligt förekommande invändiga snickerier är det toppen.

Det vertikala greppet Tycker jag är toppen då det passar både höger och vänster hand lika bra. Här tror jag du kommer ändra uppfattning efter lite tillvänjning.
Hur anser du precisionen vara hos Kapexen? Vågar man lita på att den kapar 300mm breda bitar till exakta vinklar? Tänk tillverkning av lådor och hyllor.

Uppdatering: For till en järnhandel och klämde på 10 tums- modellen av Makitan, beställde en LS1219l! Får den i nästa vecka! Uppdaterar!

• Gilla
dari och 1 till
  • Laddar…
L Lintto1 skrev:
Uppdatering: For till en järnhandel och klämde på 10 tums- modellen av Makitan, beställde en LS1219l! Får den i nästa vecka! Uppdaterar!
Det är många som väntar på uppdatering

• Gilla
Fredrik901
  • Laddar…
D dari skrev:
Det är många som väntar på uppdatering
Sorry, blev upptagen med renovering, missade uppdateringen tills nu!

Har haft sågen i flera månader nu och jag tycker i allmänhet om den! Några plus och minus här:

+ Den går jämnt och motorn går tyst, inget "knyck" vid starten pga "soft start"- funktionen

+ Mycket god kaphöjd pga att motorn är vinklad uppåt, har kapat 100x100 limträbalk utan problem

+ 60 graders gir åt båda hållen, används oftare än vad jag ursprungligen trodde

+ Giren är enkel att ställa in till 90 grader; man behöver endast lossa lätt på de fyra struvarna som håller fast den halvmåneformade "gradskivan" och ställa bladet 90 grader till anhållet med en vinkel

- Vet inte om min såg är defekt, men enda felet jag hittar på den är att brytaren man drar upp för att ställa vinkeln på bordet är trög, vilket leder till att man ibland blir tvungen att "skaka" skruvknoppen lätt så att vinkeln kan ändras.

Detta är bara snabbt skrivet på mobilen, men hoppas jag hjälpte någon. För övrigt så ligger sågen nerpackad i ett halvrenoverat garage, så några bilder kommer inte i detta läge!

• Gilla
NyMedLandställe och 4 till
  • Laddar…
det skulle vara fint att höra hur den har funkat så här fem år senare 😊
Fortfarande nöjd?

N NyMedLandställe skrev:
det skulle vara fint att höra hur den har funkat så här fem år senare 😊
Fortfarande nöjd?
Jodå, är fortfarande nöjd. Har förstås blivit van med sågens funktioner i dagsläget. Två funktioner jag upplever mig sakna på sågen är en sk. "shadow line" istället för lasern och bättre dammuppsamling såsom på Kapexen.

• Gilla
NyMedLandställe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.