Har just nu en Makita gersåg som är mycket bra, men teleskoparmarna sticker ut på tok för långt bakom den så den är svår att montera på en bänk utan att den sticker ut för långt in i verkstaden.

Så jag har kollat på gersågar som inte bygger lika långt i djupled, och de jag har hittat hittills är dessa:

Hitachi Ger & Kapsåg C12LSH för 9 238 kr
DeWalt DWS778-QS för 6 988 kr
Bosch GCM 12 GDL för 14 875 kr

Den sista, Bosch:en, är ju dyrast, och jag är lite orolig att den bygger en hel del från från väggen fram till anslaget. Tanken är ju att jag ska bygga in sågen i ett bord med ett längre anslag som det ansluter mot, och vill ju ha det så långt bak i bänken som möjligt.

DeWalt:en har ju samma kapacitet som min nuvarande Makita.

Men är det några andra sågar ni skulle rekommendera som jag missat?

Festools sågar ser kompakta ut, har du kollat deras mått?

Dewaltarna ska vara slitvargar. Annars har festool en ny kapger ks60 som är prissatt rätt vasst.

Precis som Kane förespråkar så skulle jag ta en titt på Festool Kapex, jag har den äldre 120 varianten och den går att montera i princip mot väggen och ändå använda fullt ut för 90-kapningar. Dessutom är Festool överlägset bäst på att hantera sågdammet... Byggde en bänk på hjul för min såg eftersom min verkstad är liten så att man kan anpassa positionen för längden på det som skall sågas - byggtråden hittar du här:

https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/268250-projekt-sagbank.html

Kapex har nyligen kommit i en mindre storlek, Kapex 60 som kanske är lite lägre prissatt. Annars ligger nog Bosch 12 GDL och Kapex 120 ganska lika i pris.

Kane skrev:
Festools sågar ser kompakta ut, har du kollat deras mått?
Nej, dom hade jag lyckats missa! Konstgt, då jag har en del Festools hemma också. Deras KS88 för 9 813 kr ser ju helt klart intressant ut. Den stora, KS 120, är inte nödvändig för min del. Tack!

badtastex skrev:
Precis som Kane förespråkar så skulle jag ta en titt på Festool Kapex, jag har den äldre 120 varianten och den går att montera i princip mot väggen och ändå använda fullt ut för 90-kapningar. Dessutom är Festool överlägset bäst på att hantera sågdammet... Byggde en bänk på hjul för min såg eftersom min verkstad är liten så att man kan anpassa positionen för längden på det som skall sågas - byggtråden hittar du här:

[länk]

Kapex har nyligen kommit i en mindre storlek, Kapex 60 som kanske är lite lägre prissatt. Annars ligger nog Bosch 12 GDL och Kapex 120 ganska lika i pris.
Ja, av någon underlig anledning så hade jag missat Festool, galet konstig miss! 120:an är ju prissatt lite som Hitachi-sågen, och även om jag inte behöver 120mm-höjden så är ju dom dubbla laserstrålarna ett klart plus!

badtastex skrev:
Festool köper man med fördel från Tyskland, jag handlade min 120 härifrån:

[länk]
Just denna länk var till snikkapexen men tipset är ju bra :))

Han skrev ju lite tidigare att 120 inte var aktuell men jag kanske inte hängde med i svängningarna... ;)

badtastex skrev:
Han skrev ju lite tidigare att 120 inte var aktuell men jag kanske inte hängde med i svängningarna... ;)
Tack för länken! Skulle nog föredra svensk garanti och återförsäljare för säkerhets skull. Och 120 är inte helt av bordet heller, för den har dubbla lasrar, plus att den finns i 3D warehouse så jag kan ta in den i min sketchup direkt - bra anledning att välja den, va? :)

badtastex skrev:
Precis som Kane förespråkar så skulle jag ta en titt på Festool Kapex, jag har den äldre 120 varianten och den går att montera i princip mot väggen och ändå använda fullt ut för 90-kapningar.
Hittade 120:an i 3D warehouse (precis som du) och undrar lite över sladdupphängningen där bak - kan man ta bort den och göra den ännu kortare i djupled?

När det gåller garanti så fick jag min registrerad och klar av säljaren och den är därmed likställd med en svensksåld maskin, alla ÅF som håller festool måste ta emot den. Om de inte går det så kan man själv skicka maskinen till Festool nere i skåne. Med detta sagt så skall jag dock påpeka att jag aldrig utnyttjat garantin på någon av mina Festool så jag ver inte hur det funkar i praktiken. För mig så handlade ett tysklandsköp om cirka 4000kr i besparing så jag tog "risken".

Kabelgaraget går bra att ta bort, tre stjärnskruv och skapar ytterligare 30-40mm plats i djupled. Men det är inte säkert att det går att vrida sågen då utan att flytta den från väggen det vill säga.

Närbild på borttagbart kabelgarage på en Festool sågmaskin, täckt med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
badtastex skrev:
När det gåller garanti så fick jag min registrerad och klar av säljaren och den är därmed likställd med en svensksåld maskin, alla ÅF som håller festool måste ta emot den. Om de inte går det så kan man själv skicka maskinen till Festool nere i skåne. Med detta sagt så skall jag dock påpeka att jag aldrig utnyttjat garantin på någon av mina Festool så jag ver inte hur det funkar i praktiken. För mig så handlade ett tysklandsköp om cirka 4000kr i besparing så jag tog "risken".
Bra att veta, kanske ska ta den från tyskland då :)

badtastex skrev:
Kabelgaraget går bra att ta bort, tre stjärnskruv och skapar ytterligare 30-40mm plats i djupled. Men det är inte säkert att det går att vrida sågen då utan att flytta den från väggen det vill säga.
Nä, men jag vill ju ställa den så långt bak som möjligt och bibehålla gerfunktionen, och med 3-4 cm till så kan den ju ställas så långt längre bak, även om den inte står fysiskt mot väggen. Ju mer desto bättre! Tack igen!

FredrikR skrev:
Bosch GCM 12 GDL finns från €728 i Tyskland.
[länk]
Det är ett riktigt bra pris - men jag är fortfarande fundersam hur långt det är från anslaget bak till den bakre delen av sågen - alltså exakt hur långt in kan jag placera anslaget i djupled.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.