Jag ska sätta in några nya vägguttag i det gamla rucklet och funderar på en fuling:
När det nu dras slang och allt till ett uttag, kan man då inte borra rakt igenom väggen och få ett uttag i rummet bredvid på köpet liksom?

Eller ställer det till oreda i husets gruppindelning eller något annat som jag inte begriper?

Det brukar gå bra.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Inget fuling med det - du verkar tvärtom förstå när det blir fult. Förutom att samma rum kanske förekommer flera gången på gruppförteckningen så kommer samma grupp att innehålla fler uttag. Inget av detta är fel, men det kan ju bli lite fel i form av rörig gruppförteckning och/eller överbelastning av gruppen.

Tackar för svaren! Då går jag loss med hålsågen i väntan på elektrikern.

Antar det är en ROT dosa du ska sätta... tänk på att diametern brukar vara mindre på dessa än vanliga väggdosor..

Tack för tipset, men jag har redan lärt mig det den hårda vägen : )

Tänk på att olika ROT-dosor har olika diameter vilket elektrikern här hemma upptäckte när han borrade först och tittade vad han hade i bilen sedan...

Och att inte blanda jordat med ojordat i rummet som du kompletterar, dvs de gamla är ojordade och det nya blir jordat.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det ena rummet är ojordat och på andra sidan väggen är det jordat rum (kök).

Lämpligtvis drar man väl fram jordledare även till nytt uttag i det ojordade rummet, men man monterar ojordat uttag och tejpar den gulgröna för framtidssäkring.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Låter bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.