Det är en fördel om man kopplar bottenstiftet till fas, så hade jag kopplat så hade jag använt multimetern för att ta reda vilken ledare som går dit.
Anledningen är att det är större risk för oavsiktlig beröring av gängan om gängan går att beröra medan man skruvar ur lampan, speciellt om lampan är mekaniskt trasig.
För någon som är någorlunda tekniskt insatt så är det naturligtvis uppenbart att slå av strömmen innan man försöker avlägsna resterna av en trasig lampa, men man ska nog inte utgå från att alla är det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/polaritet-e27-sockel.337326/
Anledningen är att det är större risk för oavsiktlig beröring av gängan om gängan går att beröra medan man skruvar ur lampan, speciellt om lampan är mekaniskt trasig.
För någon som är någorlunda tekniskt insatt så är det naturligtvis uppenbart att slå av strömmen innan man försöker avlägsna resterna av en trasig lampa, men man ska nog inte utgå från att alla är det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/polaritet-e27-sockel.337326/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
