Vet inte om den hamnar i rätt forumdel men den får gärna flyttas till en mer passande om så är fallet. Är ny här så var snäll🙃

Har precis gjort klart badrummet och hittade inte en spegel med en belysning som passade oss (färgtemperatur och lumen).
Valde då att göra en "egen". Köpte en kantfri spegel från biltema och limmade fast en ring av plywood på baksidan. Fäste plejd's ledlist då vi själva kan styra färgtemp. och för att resten av huset styrs via plejd. Väldigt nöjd med resultatet ur belysningssynpunkt.

Ett av problemen är att jag verkar ha tryckt fast plywooden lite väl hårt när jag limmade fast den. Resultatet ser man genom fina små sprickor som enbart syns när belysningen bakom spegeln är på. Det problemet kommer inte återuppstå en andra gång. Kommer vara mycket försiktig när den nu ska göras om.

Det stora problemet och anledningen till att jag vänder mig till er är att spegeln är "genomskinlig" och jag vet inte hur jag ska lösa det. När belysningen är tänd ser man ringen igenom spegeln. Har varit och kollat på speglar som kostar 10 ggr så mycket som just den från biltema och dom lyser igenom lika mycket.

Rund spegel i badrum med synlig bakgrundsbelysning och två hängande handdukar reflekterade på kaklade väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spegel upphängd på en vägg, med plywoodeffekt synlig genom glaset, omgiven av LED-belysning och rödmarkerade sprickor.
Skapa konto
Hand håller upp något bakom en genomskinlig spegel med belysning, spegeln visar sprickor och den reflekterar ett handfat i bakgrunden.
Skapa konto

Finns det någon "film" som man kan fästa på baksidan som limmar nog mycket mot spegeln så att den sitter kvar och inte tappar ner spegeln i handfatet efter några dagar? Hur hade ni löst problemet? Vill inte limma plywood på hela baksidan, då spegeln redan som den är kommer ut för mycket från väggen.

Ser fram emot era förslag 😇

Magnus E K
Jag testade min uppskattningsvis 35 år gamla badrumsspegel och den är helt ogenomskinlig. Testade vanlig aluminiumfolie (sån man har i ugnen) och den är helt ogenomskinlig också (provade med både mobilen och en starkare ficklampa). Däremot CD-skivor lyser man lätt igenom.

Så det verkar som de snålat in på metallskiktets tjocklek, men det borde gå att lösa genom att limma på aluminiumfolie på baksidan.

Redigering: Genomskinligheten kanske är en feature för att man ska kunna montera en dold kamera bakom...

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag testade min uppskattningsvis 35 år gamla badrumsspegel och den är helt ogenomskinlig. Testade vanlig aluminiumfolie (sån man har i ugnen) och den är helt ogenomskinlig också (provade med både mobilen och en starkare ficklampa). Däremot CD-skivor lyser man lätt igenom.

Så det verkar som de snålat in på metallskiktets tjocklek, men det borde gå att lösa genom att limma på aluminiumfolie på baksidan.

Redigering: Genomskinligheten kanske är en feature för att man ska kunna montera en dold
Magnus E K Magnus E K skrev:

Redigering: Genomskinligheten kanske är en feature för att man ska kunna montera en dold kamera bakom...
Förväntade mig kanske inte att Biltemas spegel, för det priset skulle vara ogenomskinlig. Men när jag även kollade på speglar för 10 ggr priset och de inte var ett dugg bättre, tänkte jag att det kanske är så speglar är…

Men då motbevisade du med andra ord min aning, vilket var bra😊

Aluminium folie kanske inte är en sån dum idé. Får i sånna fall försöka pilla in det under ledlisten, tror inte den kan hålla ihop spegeln och plywood-ringen. Kanske ska testa det på befintliga?

Nja, att se frugan rycka hår ur hennes snok kan jag nog skippa i det här fallet🤭

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.