1 201 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Genomgående tappfog - hur?
Fattar.Hep skrev:
Kanske därför jag fotat från lite avstånd. Några är rätt bra, medan andra rätt illa. Jag har en misstanke om vad som kan ha gjort det onödigt dåligt.
Jag sågade bort allt utom tapparna på bordsågen, och hade då ämnet stående (mot bakkanten av en släde). Jag hade då inte bestämt tapparna skulle sticka ut och i så fall hur långt, så jag hade onödigt långa tappar. När nästan allt material var borta och bara de långa tapparna utgjorde stöd misstänker jag att jag inte hade ämnet helt i lod. Det tillsammans med att jag anpassade hålen efter toppen av tappen och inte basen, gjorde att det blev fel när hela tapparna bankats på plats. Kanske rörig beskrivning, men så blev det ju lite tveksamt också.
Snart gör jag om det och ska försöka eliminera felet, som kanske inte ens finns, och se om det blir bättre.
Vit-tonat på synliga fogar kan va ganska elakt mot en själv, det där vita letar sig in i minsta springa som aldrig synts med o-tonad ytbehandling.
Nästa bygge med tappar och nu försökte jag både bli bättre, leta felkällor och dokumentera. Det gick rätt bra med alla tre saker, men inte perfekt.
Fräsa bort en mm för snyggare passning inne i skåpet och som hjälp i senare steg.
Såga fram tapparna. Distansen har bredden av en tapp och sågbladet.
Såga bort det mesta som ska bort.
Stämjärna bort resten.
Här saknas några bilder, men märk två linjer på både in och utsidan, lägg brädan med tapparna mot skåpsidorna och märk ut bredden på tapparna. Borra och lockbettla fram hålen.
Banka ihop.
Ok, så vad har jag lärt mig. Det verkar helt omöjligt att få exakt passning mellan in-och utsidor, men det gör inget då man gör yttre hålet tajt efter tapparna och det inte hålet kan få vara en aning glappt utan att det stör eller syns.
Nu fräste jag först och sågade fram tapparna efteråt. Bra på flera sätt, men om jag hade märkt ut tapparnas sidor utan ett litet mellanrum mellan hylla och sida, så hade det varit lite lättare att få märkningen perfekt. Det tillsammans med att fibrerna i ek är grova och har egen vilja, gjorde att de små glapp som blev är där märkningen och stämjärnandet inte blev perfekta där fibrerna gick längs med tappen sidor.
Om jag sågar av tapparna i liv med sidorna, kommer limmet dölja de små glapp som är. Om jag lämnar tapparna utstickande och olimmade som planen var, kommer det synas ett par små glipor som är svåra att fylla i efteråt. Kanske testar jag att ytbehandla allt innan montering, limmar tapparna och hoppas limmet sväller träet tillräckligt för att sluta springorna. Jag får återkomma med det, då det ärrätt många moment kvar innan skåpet ska limmas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsa bort en mm för snyggare passning inne i skåpet och som hjälp i senare steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga fram tapparna. Distansen har bredden av en tapp och sågbladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga bort det mesta som ska bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämjärna bort resten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här saknas några bilder, men märk två linjer på både in och utsidan, lägg brädan med tapparna mot skåpsidorna och märk ut bredden på tapparna. Borra och lockbettla fram hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Banka ihop.
Ok, så vad har jag lärt mig. Det verkar helt omöjligt att få exakt passning mellan in-och utsidor, men det gör inget då man gör yttre hålet tajt efter tapparna och det inte hålet kan få vara en aning glappt utan att det stör eller syns.
Nu fräste jag först och sågade fram tapparna efteråt. Bra på flera sätt, men om jag hade märkt ut tapparnas sidor utan ett litet mellanrum mellan hylla och sida, så hade det varit lite lättare att få märkningen perfekt. Det tillsammans med att fibrerna i ek är grova och har egen vilja, gjorde att de små glapp som blev är där märkningen och stämjärnandet inte blev perfekta där fibrerna gick längs med tappen sidor.
Om jag sågar av tapparna i liv med sidorna, kommer limmet dölja de små glapp som är. Om jag lämnar tapparna utstickande och olimmade som planen var, kommer det synas ett par små glipor som är svåra att fylla i efteråt. Kanske testar jag att ytbehandla allt innan montering, limmar tapparna och hoppas limmet sväller träet tillräckligt för att sluta springorna. Jag får återkomma med det, då det ärrätt många moment kvar innan skåpet ska limmas.
Klicka här för att svara