4 453 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Genomföring med elkablar ur badrumsvägg
Det finns inga särskilda behörighetsregler för våtrum. Rent krasst räknas det som elinstallationsarbete och kräver en elinstallatör. Men det är ju inte direkt svårt eller farligt att trycka dit en kanal själv...
Om jag inte har helt fel för mig så är de flesta kabelkanaler inte är godkända för att ha lös FK direkt i sig. Det måste krävas verktyg för att kunna öppna den. D.v.s. vanlig kabelkanal som "kläms fast" är inte ok. Anledningen till detta är att ledarna endast är enkel-isolerade och kabelkanalen utgör sekundärskyddet. Men å andra sidan är detta högt upp så det kanske finns andra regler som styr. Skulle gissa på att någon i el-delen av forumet kan ge ett mer korrekt svar.
Och ja, detta kräver behörighet, fast installation...
Och ja, detta kräver behörighet, fast installation...
Om vi ska vara petiga så måste det vara en kanal som inte går att öppna med bara händerna utan en kanal där man måste använda verktyg.
OptiLine Mini som nämnts tidigare är klassad för installation av enkelledare, https://www.se.com/se/sv/product-range/60640-optiline-mini/
OptiLine Mini som nämnts tidigare är klassad för installation av enkelledare, https://www.se.com/se/sv/product-range/60640-optiline-mini/
Ok, nej, tänkte mest ifall frågor dyker upp vid den nära förestående avflyttningsbesiktningen. Vår förening och fast.förvaltare har blivit ganska strikta, vill undvika onödiga problem..
Men, åter då till själva kanelkanalen, hur fästs den lämpligast mot väggen, bäst med självhäftande eller lim? Inte ens runt kabelkanalen mot väggen någon liten fog för att täta mot fukt?
Återigen tack för alla inputs..
Men, åter då till själva kanelkanalen, hur fästs den lämpligast mot väggen, bäst med självhäftande eller lim? Inte ens runt kabelkanalen mot väggen någon liten fog för att täta mot fukt?
Återigen tack för alla inputs..
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det skall som sagts var rätt typ av kanal. De flesta som säljs på byggmarknader, Jula osv är inte godkända för enkla trådar, de är avsedda för dubbelisolerade kablar.
Ja det lutar åt att antingen göra detta till en dubbelisolerad kabel och använda mer vanligt förekommande kabelkanaler eller finna och använda de varianter av kabelkanaler som är godkända för enkelisolerat. Men då jag har ont om tid (risk för dåligt resultat) och behörighet troligen krävs så ska jag försöka leta upp elektriker, om än typ "akutelektriker". Kanske blir dyrt men då slipper det ändå hänga otäckta enkelisolerade under avflyttningsbesiktningen om någon dag..H hempularen skrev:
Oavsett kanal eller inte så hade jag gärna satt ett skydd över kablarna. Det enklaste att komma över brukar vara att ta ytterhöljet från en kabel och trä över enkelledarna. Tex köp en meter EXQ 5G eller 3G2,5 och dra ur enkelledarna och använd bara ytterhöljet som skydd. Gör den så lång att du får in den en liten bit i röret i väggen och ner i skåpet.
Förutsätter att du är trygg med att bryta spänningen och ta bort anslutningarna i skåpet. Det kommer estetiskt kanske inte se lika bra ut som med en kanal, men elsäkerhetsmässigt blir det en stor förbättring mot nu, och troligen inget som man anmärker på ur den aspekten. Om du sedan hinner få dit en kanal så det ser snyggt ut så är det ett plus.
Men som redan skrivits så blir det rätt även med rätt kanal.
Förutsätter att du är trygg med att bryta spänningen och ta bort anslutningarna i skåpet. Det kommer estetiskt kanske inte se lika bra ut som med en kanal, men elsäkerhetsmässigt blir det en stor förbättring mot nu, och troligen inget som man anmärker på ur den aspekten. Om du sedan hinner få dit en kanal så det ser snyggt ut så är det ett plus.
Tack för detta, jag provar med det. Som sagt i detta läge strävar jag endast efter att uppfylla alla normer utom de estetiskaTotte_S skrev:
Oavsett kanal eller inte så hade jag gärna satt ett skydd över kablarna. Det enklaste att komma över brukar vara att ta ytterhöljet från en kabel och trä över enkelledarna. Tex köp en meter EXQ 5G eller 3G2,5 och dra ur enkelledarna och använd bara ytterhöljet som skydd. Gör den så lång att du får in den en liten bit i röret i väggen och ner i skåpet.
Klicka här för att svara