Att det löser sig självt om 100 år håller jag med om. Men om man idag börjar försöka tvångsstyra vad som får eller inte får planteras i skogarna blir det inget bra. Vem vill vara (skogs)bonde om staten, EU eller någon annan dikterar vad du får så på marken eller plantera i skogen ? Dom som planterar gran idag är ju medvetna om riskarna, granbarkborra, torka, stormar osv, men planterar ändå. Man får ju vardera denna risken mot osäkerheten relaterat till lövmarknaden om 80-100 år, samt kostnadarna för att driva fram skogen. Det är inte billigt att plantera, underhålla och evt stängsla löv.

Den stora jokern är om golfströmmen stannar av....nya simulationer visar att det är mer troligt än inte att det sker med dagens utsläppsnivåer. Detta skulle isåfall ske om ca 100 år, med en "tippning point" som ej kan reverseras som 10-20 år. Då blir det torrt och kallt här istället. Jag hoppas innerligt att simulationerna visar fel...

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Ja det där är ju spännande. Och, det gör det inte lättare för skogsindustrin och skogsägare att försoka välja rätt framtida trädslag...Det är ett så stort politiskt (och populistiskt) tryck nu att ställa om, att det säkert kommer investeras miljarder i stöd och bidrag båda till industrin och privata skogsägare för att främja löv och blandskogar, oavsett vilken fakta som finns på bordet. Det är ju stort sett omöjligt att försöka detaljstyra något med 80-100 års omloppstid.

S Staffan-N skrev:
Den stora jokern är om golfströmmen stannar av....nya simulationer visar att det är mer troligt än inte att det sker med dagens utsläppsnivåer. Detta skulle isåfall ske om ca 100 år, med en "tippning point" som ej kan reverseras som 10-20 år. Då blir det torrt och kallt här istället. Jag hoppas innerligt att simulationerna visar fel...
Jaså? Är det verkligen vad forskningen visar?

Det finns en rapport som visar detta och många andra som hävdar annat, jag läste häromdagen en som hävdar att det inte sker för att blandnings punkterna mellan varmt och kallt vatten inte är statiska, dvs de kan flytta på sig. Den forskningen antyder att golfströmmen istället är väldigt resilient mot att stoppa upp.

Att ta en rapport är Cherry picking och det hjälper inte alls oss. Vi behöver samarbeta år rätt håll istället för att måla upp med skrämselpropaganda.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jaså? Är det verkligen vad forskningen visar?

Det finns en rapport som visar detta och många andra som hävdar annat, jag läste häromdagen en som hävdar att det inte sker för att blandnings punkterna mellan varmt och kallt vatten inte är statiska, dvs de kan flytta på sig. Den forskningen antyder att golfströmmen istället är väldigt resilient mot att stoppa upp.

Att ta en rapport är Cherry picking och det hjälper inte alls oss. Vi behöver samarbeta år rätt håll istället för att måla upp med skrämselpropaganda.
Jag står fast vid mitt inlägg, ingenstans hävdade jag att all forskning entydigt pekar mot en kollaps. Och jag hoppas som sagt innerligt att det inte händer.

Det sjukaste med invasiva arter är hur mycket resurser som läggs varje år på att stoppa spridningen av dessa. Samtidigt är det i princip omöjligt att stoppa dem, vilket ligger i själva definitionen av invasiv. Vill man stoppa spridningen får man stoppa världshandeln.

Fan, det är lika bra att vi ympar in ebola och svartmunnad smörbult överallt, de kommer ju inte gå att stoppa.

• Gilla
Half-Leif och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Det är väl bara typ sibirisk lärk som kommer att klara sig när golfströmmen stannar av....

P peter_73 skrev:
Att det löser sig självt om 100 år håller jag med om. Men om man idag börjar försöka tvångsstyra vad som får eller inte får planteras i skogarna blir det inget bra. Vem vill vara (skogs)bonde om staten, EU eller någon annan dikterar vad du får så på marken eller plantera i skogen ? Dom som planterar gran idag är ju medvetna om riskarna, granbarkborra, torka, stormar osv, men planterar ändå. Man får ju vardera denna risken mot osäkerheten relaterat till lövmarknaden om 80-100 år, samt kostnadarna för att driva fram skogen. Det är inte billigt att plantera, underhålla och evt stängsla löv.
För att vara medveten om riskerna bör man också kolla in USA,
tror man att almsjukan var en engångsföreteelse så finns det kandidater för bok, ek, kastanj osv.
Just nu är det väl mest kastanjer som dör häromkring.

Cheesen Cheesen skrev:
Det är väl bara typ sibirisk lärk som kommer att klara sig när golfströmmen stannar av....
Sibirisk lärk är frostkänslig på våren och kräver variationer mellan sommar och vinter, det är ett skäl att den inte är så vanlig i Sverige. I Sibirien så har man inte så mycket frost på våren och det gör att den överlever där trots de kalla vintrarna då den i princip helt går i ide.

Det första och troligen det sista trädslaget när istiden kommer och går var björken. Detta är rätt uppenbart i fjällen också där björken är det trädslag som växer högst upp även idag. Hade lärken trivts i vårt klimat så hade den varit där på toppen också.

OM Golfströmmen stannar av så kommer inga träd att trivas här.

P
B Bombus pratorum skrev:
Asken?
Ask är inte ett prydnadsträd för mig. Ask skjuter upp överallt på tomten. Man får hålla efter ordentligt för att de inte ska ta över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.