1 416 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Generera larm från jordfelsbrytare (till smart hem)?
Jag vill ha en säker anläggning så det kommer bli en lösning med hjälpkontakter!
Ska man se till att alla fyra hjälpkontakter och de två reläerna matas från samma fas för att undvika olika faser till de tvåkanaliga reläerna? Är detta den "snyggaste" och säkraste lösningen?
Ska man se till att alla fyra hjälpkontakter och de två reläerna matas från samma fas för att undvika olika faser till de tvåkanaliga reläerna? Är detta den "snyggaste" och säkraste lösningen?
Jag röstar också för hjälpkontakter, men vill passa på att varna för en del praktiska komplikationer vid installationen beroende på tillverkare. Jag valde av gammal vana Garo när jag byggde min senaste central, och hjälpkontakterna var en eftertanke.S Stone city skrev:
Tyvärr har Garo hjälpkontakten för sina jordfelsbrytare på höger sida vilket gör att deras vanliga fasskena inte går att använda. De har inte heller någon alternativ fasskena som hoppar över en modulposition där hjälpkontakten sitter. Vet inte om det är bättre med andra tillverkare, men det kan i varje fall inte bli sämre än med Garo. Är man syfröken och syr ihop sina centraler med lös kopplingsledning finns givetvis inte problemet.
Nu får alla paragrafryttare sluta läsa, men jag löste det genom att helt enkelt klippa bort en anslutning i fasskenan. Det resulterar i omkastning av fasordningen men bevarar fasföljden på skenan: L2 L3 L1 istället för L1 L2 L3, så elektrisk skapar det inga stora problem men kan säkert förvirra någon som skall rota i centralen senare.
På de 3-poliga dvärgbrytarna ifrån Garo sitter dock hjälpkontakterna på vänstra sidan, vilken i mitt fall inte blev så tokigt då jag skulle ha JFB direkt följd av 3-polig dvärg. De två hjälpkontakterna tar då tillsammans upp en hel modulplats och det blir inga glipor.
Redigerat:
Det har ingen betydelse det enda viktiga är att du använder samma till kontakterna som matar pucken. Och med samma då inte bara samma fas utan samma säkring och helst uttaget på pucken via kontakter och tillbaks till ingångarna. Allt för att det likt Mikael skrev ska vara enkelt att se vad det går ut på och hur det är grort. Att inte koppla ingångar till utgående sida av skydd får vara den självklara grund 1A säkerhets- fackmäsdigt även om det "fungerar" ibland. En vanlig fälla fallgrop om man inte förstår mer av en jelhet än "fungerar".S Stone city skrev:
Bra att du kommit på spår.
Bra tips! Det här blir väl lite till elektrikern att fixa till men för att jag ska lära mig, vad menar du här?GK100 skrev:
Det har ingen betydelse det enda viktiga är att du använder samma till kontakterna som matar pucken. Och med samma då inte bara samma fas utan samma säkring och helst uttaget på pucken via kontakter och tillbaks till ingångarna. Allt för att det likt Mikael skrev ska vara enkelt att se vad det går ut på och hur det är grort. Att inte koppla ingångar till utgående sida av skydd får vara den självklara grund 1A säkerhets- fackmäsdigt även om det "fungerar" ibland. En vanlig fälla fallgrop om man inte förstår mer av en jelhet än "fungerar".
Bra att du kommit på spår.
Menar du att man för tydlighetens skull helst ska gå från säkring till "L" på relät och sedan från samma "L" på relät till hjälpkontakten på jfb och sedan tillbaka till S1/S2 på samma relä?
Klicka här för att svara