5 580 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Genar vi i BBV:s kurvor?!
Ja, säg det...
Hur kan man misstolka en mening som lyder "Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader"?
Att som företagare frångå branschreglerna är bara korkat. Vi får ju betalt för att bygga det på rätt sätt, och gör vi det så har vi också ett försäkringsskydd i ryggen.
Den största läckagerisken är just när folk ska sätta upp en ny krok och inte gör det på ett korrekt sätt. Det kommer dock fler och fler varianter på sättlim som ska vara lämpliga för just dessa ändamål, så för lättare infästningar finns det alternativ till skruv och plugg.
Hur kan man misstolka en mening som lyder "Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader"?
Att som företagare frångå branschreglerna är bara korkat. Vi får ju betalt för att bygga det på rätt sätt, och gör vi det så har vi också ett försäkringsskydd i ryggen.
Den största läckagerisken är just när folk ska sätta upp en ny krok och inte gör det på ett korrekt sätt. Det kommer dock fler och fler varianter på sättlim som ska vara lämpliga för just dessa ändamål, så för lättare infästningar finns det alternativ till skruv och plugg.
Åsa, jag är behörig, och jag känner flera andra behöriga i Uppsala. Dessa väljer att följa branschreglerna, och skulle aldrig få för sig att bygga med OSB bakom. Du måste haft en väldig otur med de företag du fått tag i. Mitt statistiska urval, alltså de jag träffat på, av de 63 behöriga företag som finns i länet säger mig att de flesta kan och följer reglerna åtminstone på dessa grudläggande punkter.
Jepp, absolut. Minst 12 mm.Frebor02 skrev:
Lägg armering och prima enligt leverantörens anvisningar innan spackling. Hur ni gör innan tätskiktnin beror på vad tätskiktsleverantören föreskriver.Frebor02 skrev:
Armera innebär i regel att man lägger ett korrosionsskyddat punktsvetsat stålnät med minst 2,5 mm godstjocklek och ruta på 50-100 mm direkt på det primade spånet. Det finns också specialnät som vissa spackelleverantörer tagit fram, mer finmaskiga av glasfibertyp.
Jag vet att vissa leverantörer godkänner att man spacklar på spån utan nät på mindre ytor (upp till 10 m2 brukar det vara), men det finns väl inget utrymme för det i BBV? Skulle jag lägga keramik på träbjälklag i en till exempel en hall så skulle jag inte tveka att skippa nätet om leverantören godkänner detta, men jag kan inte se att man kan tolka BBV som att man kommer undan det nät jag beskrev, eller "armering av alternativt material med likvärdiga egenskaper" som det står i BBV.
Du kan använda klämringens insida som mall. Forma ner manschetten lite i brunnen, centrera klämringen och rita längs insidan. Med Jafobrunnar ska man sedan skära cirka 10 mm innanför denna linje, men jag har för mig att man inte behöver flytta in alls när det gäller Purus, utan man ska skära längs den ritade linjen.
Det var ett tag sedan jag gjorde så med en Purus, så dubbelkolla.
Det var ett tag sedan jag gjorde så med en Purus, så dubbelkolla.