5 275 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Gemensam kanalfläkt för badrum och kök?
Hej,
Vi har en hus från '71 med självdrag. Ventilationskanaler från kök och två badrum har dragits ut under en kåpa på taket, I tre separata rör.
Jag vill koppla in mekanisk frånluft (och ta upp ventiler I vardagsrum och sovrum för tilluft) - och då kommer frågan: kan jag koppla samman alla tre ventilationsrör på vinden, och ventilera genom en och samma kanalfläkt (t.ex. En 160mm PAX kanalfläkt)? Bör jag ha olika fläktar för badrum och kök istället? Kanske rentav tre olika fläktar..?
Tack för input!
Vi har en hus från '71 med självdrag. Ventilationskanaler från kök och två badrum har dragits ut under en kåpa på taket, I tre separata rör.
Jag vill koppla in mekanisk frånluft (och ta upp ventiler I vardagsrum och sovrum för tilluft) - och då kommer frågan: kan jag koppla samman alla tre ventilationsrör på vinden, och ventilera genom en och samma kanalfläkt (t.ex. En 160mm PAX kanalfläkt)? Bör jag ha olika fläktar för badrum och kök istället? Kanske rentav tre olika fläktar..?
Tack för input!
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Blir mycket fett och annan slit i rören , blir liksom lite dumt med rensning , har du då en fläkt ovan spisen , då måste anläggningen trimmas så att inte matoset kommer ner i sovrummen
då köksfläkt har ett häftigt , för att få ut oset ,
Det kan bli mottryck i rören så det går baklänges , och det var väl inte meningen med venten .
då köksfläkt har ett häftigt , för att få ut oset ,
Det kan bli mottryck i rören så det går baklänges , och det var väl inte meningen med venten .
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klart att det går ut , men då måste ( köksventilationen gå konstant ) fläkten på taket snurra med en fart som överenstämmer med den vent som ska vara och ökas i samband med matlagning , då kommer det att bli ett kraftigt undertryck i huset , bättre då att kasta ut oset på taket enskilt i egen pipa , inte i skorstenen , klart fungerar men ställer en del krav på intrimmning och är inte överkomligt att göra
Naturligtvis är det så. , men mycket smack i rören blir det , jag skulle inte villa rensa dessa med matosfett i , är nog rätt kladdigt , nej ut med skiten i himlenRopia skrev:
Annars ska det vara lite speciella filter i köket för att ta bort s.k. ånga och oljerök som blir , som inte går att komma ifrån
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden