5 871 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
3fas till 3*230 med gemensam nolla och jord
Sida 1 av 2
God kväll!
Jag har tagit bort 1 tvättmaskin och 1 torktumlare ur källaren och bägge gick på 3fas 10A. Då jag inte har nytta av 3fas därvid så undrar jag om det är tekniskt okej att sätta ett vanligt vägguttag per fas och att dem då har gemensam nolla och jord. Får man göra så här om man säkerställer frånskiljning på hela gruppen eller måste jag dra fram en egen grupp till varje?
Tänkte ha en del stora förbrukare vid samma ställe och då hade det varit smidigt att ha dem uppdelade på olika faser så jag slipper skjuta säkringar
Hoppas ni begriper min något luddiga beskrivning!
Jag har tagit bort 1 tvättmaskin och 1 torktumlare ur källaren och bägge gick på 3fas 10A. Då jag inte har nytta av 3fas därvid så undrar jag om det är tekniskt okej att sätta ett vanligt vägguttag per fas och att dem då har gemensam nolla och jord. Får man göra så här om man säkerställer frånskiljning på hela gruppen eller måste jag dra fram en egen grupp till varje?
Tänkte ha en del stora förbrukare vid samma ställe och då hade det varit smidigt att ha dem uppdelade på olika faser så jag slipper skjuta säkringar
Hoppas ni begriper min något luddiga beskrivning!
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det är ganska vanligt. Tänk på att med några få undantag kan du inte använda dubbeluttag med mer än en fas. Kör med enkla uttag. De flesta dubbeluttag är inte godkända för mer än 250V du har 400 mellan faserna.
Det här är en av de vanligaste frågorna här i forumet och förekommer även på Fluxio där nästan bara riktiga elektriker hänger. Svaret är att det finns rätt många åsikter om detaljerna men att de flesta är överens om att det är okay. Den del de allra flesta ken enas om är att du bör sätta en separat kopplingsdosa där du grenar av och sedan gå med separata treledare till varje uttag. När det gäller avsäkring, det vill säga tre separata säkringar eller en 3-polig säkring, går meningarna isär. Ibland kommer även åsikter om att de tre avdelade enfasgrupperna bör höra ihop logisk också, men det är inte en lika vanlig synpunkt. Det man menar där varierar dock. Det viktiga där får nog dock sägas att det man bör undvika är att skapa osammanhängande och svåröverskådliga kopplingar som att t.ex. dela på ett uttag i ett rum, en fast ansluten maskin i ett annat och sedan utelampa på en tredje plats.
Det som det länkas till är klart godkänt för 2 faser in 400V och går utmärkt att ha, det bör då föregås av en allpolig brytare för att säkerställa total brytning vid arbetet, men det kanske finns en redanH hempularen skrev:
Ja apparaterna var kopplade till varsin matning och varsin kopplingsdosa utanpåliggande och min tanke var då att ta en 3ledare till varje uttag, uttagen blir dessutom placerade bredvid varandra och sen kopplas ihop med den befintliga 5 ledaren i dosan. Osäkerheten låg i om dem fick dela nolla och jord eller om man var tvungen att dra nytt.. Så alltså 1 230v uttag per fas, inte 2 faser i samma uttag eller liknande utan vanliga 1vägs uttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det går bra att göra en sådan trefasgrupp med gemensam nolla och skyddsjord som du delar upp på olika uttag. Det förutsätter att det är uppmärkt som en trefasgrupp i centralen, vilket det redan bör vara.
Bekant är en sak... Annat är att vara behörig.B Beretic skrev:
Kan väl lugnt säga att jag också
är bekant. Det låter ju mycket bra.
Har pysslat med elektronik mer än halva livet.
- Vet mycket väl att det kan gå illa.
Säg 15 år sen, var det en som köpte en ny tvättmaskin som skulle kopplas in med fast anslutning.
Snålade in på elektrikerkostnaden.
Blev utan fru.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det är sant att vara "bekant" och att vara "behörig" är två helt olika saker, och jag skulle personligen också vilja lägga till påläst, erfaren och med huvudet på skaft.
Hur skulle du @Hybro rangordna dem? Det framgår inte av ditt inlägg.
Varför dog "en's" fru? Inte var det väl för att man inte anlitade en "elektriker". En "elektriker" garanterar ingenting av påläst, erfaren och med huvudet på skaft.
Har du statistisk på hur många som dör pga av de inte anlitat en "elektriker"?
Varför dog "en's" fru? Inte var det väl för att man inte anlitade en "elektriker". En "elektriker" garanterar ingenting av påläst, erfaren och med huvudet på skaft.
En är en för mycket oavsett.Bo.Siltberg skrev:
Det är sant att vara "bekant" och att vara "behörig" är två helt olika saker, och jag skulle personligen också vilja lägga till påläst, erfaren och med huvudet på skaft.
Helt tillräcklig statistik, för min del.
Aldrig jag riskerar livet på någon i mitt hus. Djur boende eller besökande.
Förstår inte att nån överhuvudtaget kan göra detta.
Redigerat:
Så kan det ju vara, men uttagen har varit inkopplade längre tid nu och säkringar är tydligt uppmärkta att samtliga måste brytas före arbete. Så pass mycket kännedom har jag så jag anser att min elerfarenhet räcker för att göra en bra och säker installation, behörig eller ej. Den diskussionen dyker ju upp i varenda eltråd på forumet. Kan ju inte finnas någon som inte har fattat detta med behörighet och egenkontrollprogram. Ämne avslutat
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det är helt ofrånkomligt att det då och då dyker upp personer på forumet som tror att folk aldrig hört talas om behörighetskravet, och likställer "behörighet" med påläst, erfaren och med huvudet på skaft, eller ännu värre, likställer "elektriker" med erfaren, påläst och med huvudet på skaft.
Redigerat: