Hej!

Mitt första inlägg här tror jag.

Bakgrunden:

Jag och min flickvän har gått skilda vägar, inget drama. Vi har ett fritidshus tillsammans där vi äger 50% var. Nu ska hon ge sin del till mig i gåva genom ett gåvobrev och jag ska söka lagfart för hennes del. Men sen har vi det här med stämpelskatt. I nuläget är stugan typat som 213 (småhusenhet byggnadvärde under 50tk), varav taxeringsvärdet är 166tk, vilket enbart är tomten. När nu stugan är färdig och jag gör en ny beräkning av taxeringsvärdet blir det ca 600tk.

När vi köpte stugan gick det inte att ta ett hyotekslån iom att de inte var en fastighet utan vi fick ta ett blanco med 3,5% ränta. Ett lån som i dagsläget ligger på 170tk.

Nu till min fråga:

Lantmäteriet vill ju att det i gåvobrevet skall framgå om jag som gåvotagare kommer ta över några skulder på fastigheten så att dom kan besluta om det kommer bli tal om stämpelskatt m.m.

Men iom att blancolånet inte på papper är kopplat till fastigheten kan väl inte stämpelskatt komma på tal?

Och vad ska jag skriva om ev skuld kommer tas över i gåvobrevet? Ska jag skriva kort och gott att jag får stugan rakt av?

Vart ett långt och meckigt inlägg. Vore jätte tacksam för svar och har ni ngr frågor, ställ dom gärna.

Mvh Henrik

du får väl skriva som det är? Stämpelskatten blir ju iallafall försumbar i sammanhanget om du får hennes halva rakt av bara sådär.

Om taxeringsvärdet är 600 kr *året innan gåvan*, och hon äger hälften, så kan du ta över 50%x 600 kkr x 85% i lån (eller betala för det) och det fortfarande är gåva och du behöver då inte behöver betala stämpelskatt.

OM fjolårets taxeringsvärde är lägre än vad du övertar lån, så får du betala 1,5% av lånen du övertar i stämpelskatt, dvs 1,5% x 50% x 170 kkr = 1275:- Tillkommer administrationsavgift på runt 800:- Kanske inte läge att krångla till det?

• Gilla
ÄtGrötTillFrukost och 1 till
  • Laddar…
Om du tar över hennes del genom en bodelning, så utgår ingen stämpelskatt (bara adm. avgiften på ca 800).

ÄtGrötTillFrukost skrev:
Hej!

Mitt första inlägg här tror jag.

Bakgrunden:

Jag och min flickvän har gått skilda vägar, inget drama. Vi har ett fritidshus tillsammans där vi äger 50% var. Nu ska hon ge sin del till mig i gåva genom ett gåvobrev och jag ska söka lagfart för hennes del. Men sen har vi det här med stämpelskatt. I nuläget är stugan typat som 213 (småhusenhet byggnadvärde under 50tk), varav taxeringsvärdet är 166tk, vilket enbart är tomten. När nu stugan är färdig och jag gör en ny beräkning av taxeringsvärdet blir det ca 600tk.

När vi köpte stugan gick det inte att ta ett hyotekslån iom att de inte var en fastighet utan vi fick ta ett blanco med 3,5% ränta. Ett lån som i dagsläget ligger på 170tk.

Nu till min fråga:

Lantmäteriet vill ju att det i gåvobrevet skall framgå om jag som gåvotagare kommer ta över några skulder på fastigheten så att dom kan besluta om det kommer bli tal om stämpelskatt m.m.

Men iom att blancolånet inte på papper är kopplat till fastigheten kan väl inte stämpelskatt komma på tal?

Och vad ska jag skriva om ev skuld kommer tas över i gåvobrevet? Ska jag skriva kort och gott att jag får stugan rakt av?

Vart ett långt och meckigt inlägg. Vore jätte tacksam för svar och har ni ngr frågor, ställ dom gärna.

Mvh Henrik
Jag gav bort halva mitt hus mot att min nya sambo skulle ta över 50% av lånen (kändes normalt), skatteverket tyckte att det var gåva med vederlag (om jag kommer ihåg definitionen rätt) Hade jag först gett bort huset och hon sedan tog över 50% lånen så var det en annan sak. Kolla lite så slipper du eventuella problem med vinstskatt..

Det ska jag absolut göra himmelsfararen!

Och -MH- har definitivt ett par poänger där också.

Men hur är det egentligen, stugan i sig är ju inte belånad på ngt sätt iom att det är ett "blancolån" vi har. Förstår ju att ett par tusenlappar i stämpelskatt inte är ngt att elda upp sig för men frågan är ju om det inte är krångligare att börja förklara ngt med ett blancolån ist för att bara skriva att stugan inte har ngr lån och att jag får den rakt av. Vinstskatt lär ju iof bli rätt mkt saftigare då?

Nej, det kanske går. Men det är inte säkerheten på lånet som avgör, utan syftet med lånet.

Om du får pengar "under bordet" så att säga, så finns det viss risk att lagfarten kan ogiltigförklaras i en framtid (ochb ditt ex får tillbaka halva huset). Säger inte att det är en stor risk, men det finns en möjlighet.

Egentligen handlar det inte om ifall om det är ett lån i fastigheten, ett blancolån, kontanter, eller något helt annat som en bil, båt, semesterresa...
Utan om ifall det är NÅGONTING (i vilken form det än är) som läggs i den andra vågskålen och förs över från dig till sambon som kompensation.

För då är det inte en helt ren GÅVA, utan någonting annat som involverar byteshandel.
Om du tar över ett lån så är det i praktiken samma sak som att du betalat henne en summa pengar (som hon sen löser sin skuld med).

Vad är egentligen anledningen att ni vill skriva det som gåva? Varför inte bara köpa ut henne på traditionellt vis, för det pris som ni väljer? (verkar ju vara det ni egentligen ämnar göra)
Och om det går att ta ett bättre lån idag så vill du väl ändå göra om det gamla blancolånet?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag tror att det normala sättet här är att göra en bodelning. Då kan du ta över hela huset och lånet, utan att det blir ngt. strul.

Den dag du säljer huset så får du skatta som om du hade ägt hela huset från början.

Men sambor - ett fritidshus ingår väl normalt inte i det bo som ska delas då?

Kan man själv utvidga det till att omfatta mer än det obligatoriska bostad och bohag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.