T topmount skrev:
Då jag själv har stått som samordnare av hantverkares tillträde så har det varit en balans mellan att meddela långt innan (och en del hinner glömma) och kort tid innan (en del inte kan). Valde oftast kort tid innan dels för att de oftast gav bäst tillträde samt att de va enklare för hantverkarna. Att låta de boende välja helt fritt skulle aldrig fungera ibland behöver jobb göras i fler lägenheter samtidigt.
De roliga va att när de själv beställde tjänster va de flesta väldigt flexibla men när fastigheten behövde tillträde funkade det bara mellan 2 och 3 varan torsdag.
Varför kan man inte meddela långt innan och sedan ge en påminnelse någon vecka innan också? Då blir man påmind om man glömt, men de som faktiskt har en tajt planerad vardag kan göra sig tillgängliga.
Och det är väl inget konstigt att man är mer flexibel när man själv beställt en tjänst, man tenderar ju att göra det under perioder när man har mer tid över för sådant.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
jag tvivlar på att det finns en hård regel om 30 dagar.
Det gör det. JB 12 kap. 26 § (https://lagen.nu/1970:994#K12P26S1).
Notera att motsvarande konkret tidsfrist inte finns i bostadsrättslagen.

Tro mig de påmindes i flera kanaler flera gånger och läser man era kommentarer så blir det tydligt varför.
Vilja att göra det enklare för någon annan finns inte så länge det inte finns någon egen vinning.

Men vänd på det istället så du ser din egen vinning. Kanalerna blir fria från smuts vilket gör din inomhusmiljö bättre.

T topmount skrev:
Tro mig de påmindes i flera kanaler flera gånger och läser man era kommentarer så blir det tydligt varför.
Vad är det i våra kommentarer som gör det tydligt varför? Och vad hjälper det i sådana fall att boka in en vecka innan om folk ändå glömmer? De borde ju glömma lika snabbt på den veckan oavsett när de fick första meddelandet, så det är väl klart trevligare mot de som faktiskt har koll på kalendern om de får reda på det i tid då. Om någon är dement och glömmer trots flera påminnelser så är det ju inte mycket man kan göra åt saken oavsett.

Pytt Pytt skrev:
Vad är det i våra kommentarer som gör det tydligt varför? Och vad hjälper det i sådana fall att boka in en vecka innan om folk ändå glömmer? De borde ju glömma lika snabbt på den veckan oavsett när de fick första meddelandet, så det är väl klart trevligare mot de som faktiskt har koll på kalendern om de får reda på det i tid då. Om någon är dement och glömmer trots flera påminnelser så är det ju inte mycket man kan göra åt saken oavsett.
”Påtala för hyresvärden att de måste meddela sådant här tidigare, och säg att det inte är möjligt nu pga deras dåliga framförhållning”

Håll hantverkare ute från lägenheten som skall göra nödvändigt underhåll bara för du kan och du har rätt till det även om du kan de föreslagna datumet.

”Fram tills dess tänker jag att det är deras problem om de aldrig får tillgång pga att de inte kan meddela i tid”

Nej de är inte deras problem de är TS problem eftersom inomhus luften förblir sämre än vad den skulle kunna vara och att kostnaderna för underhåll ökar vilket landar på TS hyra.

Men hur snäll ska man vara då? Om man alla alltid accepterar en kort framförhållning kommer oskicket antagligen att fortsätta. Jordabalken är ju rätt tydlig med att minst en månad innan är rimligt. Nu är den lagstiftningen inte är direkt tillämplig på en lägenhet men tiden bör ändå kunna ge en vägledning.

Vart går gränsen mellan att vara flexibel och anpassningsbar, eller att bli felaktigt överkörd?

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur snäll ska man vara då? Om man alla alltid accepterar en kort framförhållning kommer oskicket antagligen att fortsätta. Jordabalken är ju rätt tydlig med att minst en månad innan är rimligt. Nu är den lagstiftningen inte är direkt tillämplig på en lägenhet men tiden bör ändå kunna ge en vägledning.

Vart går gränsen mellan att vara flexibel och anpassningsbar, eller att bli felaktigt överkörd?
Fast jag känner mig inte överkörd när någon gör det bättre för mig (som när någon skall underhålla mitt boende) och skulle inte säga att jag är snäll som släpper in hantverkare som gör det bättre för mig.
I detta fallet finns ju möjligheten att säga nej ända skillnaden är att TS behöver göra det 1 vecka innan istället för 1 månad innan, så jag tycker inte man skall överskattat fastighetsägarens ”oförätt”.
Fråga till dig är väll hur man får text 30 lägenhetsinnehavaren att känna att just torsdag eftermiddag passar dem utan att någon känner sig snäll, anpassningsbar (i överkant) eller överkörd. För jag tror vi alla är överens om att hantverkaren inte kan göra 30 st individuella besök.

T topmount skrev:
Fast jag känner mig inte överkörd när någon gör det bättre för mig
Fast det här handlar inte om åtgärden i sig. Jag tror vi alla är överens om att den sannolikt är högst lämplig och till gagn för den boende.

Dock är det ett oskick att komma med önskemål om tillträde med mindre än en veckas framförhållning. Tillämpas detta regelmässigt finns det ingen anledning att acceptera detta även om man naturligtvis kan se det annorlunda om det bedöms som en engångshändelse.

Sen finns det väldigt olika synsätt om att ge en hantverkare "oövervakat" tillträde. Vissa har inga problem med det. Mina erfarenheter och inte minst mina husdjur gör dock att jag inte skulle överväga det. Tror det finns någon gammal tråd här som behandlar vad en hantverkare hade tänkt sig göra med en Hilti i min bostad en gång...

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
”Påtala för hyresvärden att de måste meddela sådant här tidigare, och säg att det inte är möjligt nu pga deras dåliga framförhållning”

Håll hantverkare ute från lägenheten som skall göra nödvändigt underhåll bara för du kan och du har rätt till det även om du kan de föreslagna datumet.

”Fram tills dess tänker jag att det är deras problem om de aldrig får tillgång pga att de inte kan meddela i tid”

Nej de är inte deras problem de är TS problem eftersom inomhus luften förblir sämre än vad den skulle kunna vara och att kostnaderna för underhåll ökar vilket landar på TS hyra.
Du har fortfarande inte förklarat varför det hjälper någon att meddela datumet en vecka innan? Du säger ju själv att det kräver en massa planering från hyresvärdens och hantverkarens sida, det borde ju rimligtvis bli fler som avbokar datumet om de får veta det så sent eftersom man då inte kunnat planera någonting för sig själv. Eller du tycker kanske att man alltid bara ska lämna dörren öppen för alla hantverkare, hyresvärdar, sotare, grannar, förbipasserande..? Man bor ju ändå i hyresrätt så då har man ingen som helst rätt till sin bostad och personliga sfär.

Eftersom jag sysslat med bla "lägenhetsrenoveringar" så kan jag berätta att det inte spelar någon roll hur man gör för OAVSETT om man medelar en månad innan eller en vecka innan eller både en månad innan och en vecka innan, så är det alltid några som klagar och tycker att det kommer olägligt och vissa vill att man över huvud taget inte kommer in i lägenheten.

• Gilla
topmount och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom jag sysslat med bla "lägenhetsrenoveringar" så kan jag berätta att det inte spelar någon roll hur man gör för OAVSETT om man medelar en månad innan eller en vecka innan eller både en månad innan och en vecka innan, så är det alltid några som klagar och tycker att det kommer olägligt och vissa vill att man över huvud taget inte kommer in i lägenheten.
Det finns säkerligen sådana personer, det hör liksom lite till serviceyrken att man ibland råkar ut för jobbiga människor som försvårar ens arbete, men det är väl knappast det den här tråden handlar om?

T topmount skrev:
Då jag själv har stått som samordnare av hantverkares tillträde så har det varit en balans mellan att meddela långt innan (och en del hinner glömma) och kort tid innan (en del inte kan). Valde oftast kort tid innan dels för att de oftast gav bäst tillträde samt att de va enklare för hantverkarna.
Det är även vår erfarenhet från den BRF som jag är engagerad i – futtiga en veckas framförhållning ger bäst utfall. Personligen vill jag få beskedet minst två veckor i förväg, men det är tydligen svårare för vissa att hantera. Synd att de som slarvar försämrar för resten.

Alfredo Alfredo skrev:
Det borde vara fullkomligt självklart att välja både och!
Helt enig i teorin, men märkligt nog har det (dvs första informationen 2-3 veckor i förväg samt en påminnelse den sista veckan) fungerat sämre för oss än när vi enbart informerat en vecka i förväg (som ju jag tycker är för sent). Jag har ingen vettig förklaring till varför. Det kanske är mängden information som tröttar ut folk? Folk...

E elmont skrev:
Eftersom jag sysslat med bla "lägenhetsrenoveringar" så kan jag berätta att det inte spelar någon roll hur man gör för OAVSETT om man medelar en månad innan eller en vecka innan eller både en månad innan och en vecka innan,
Men gör man enligt ditt sista förslag har man i alla fall gjort vad man kan och på ett sådant sätt att välgrundade invändningar i huvudsak elimineras.

Att det sen alltid strular ibland är nog svårt att helt undvika.

Alfredo Alfredo skrev:
Men gör man enligt ditt sista förslag har man i alla fall gjort vad man kan och på ett sådant sätt att välgrundade invändningar i huvudsak elimineras.
Jag håller med i teorin – det är mycket schysstare gentemot de boende – men tyvärr verkar det inte fungera i praktiken. Det tråkiga är att de icke-slarviga drabbas av sämre framförhållning i form av senare avisering pga att vi måste anpassa oss till de slarviga. Med slarviga menar jag då sådana som tydligen inte kan hantera att informationen kommer "för tidigt" eller att det görs flera utskick i samma ärende (som du föreslår och som jag själv också tycker borde vara det ideala.).

Jag vägrar dock ge upp och fortsätter därför att experimentera med olika varianter av avisering och följer upp utfallen för att hitta en bra kompromiss. :)

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
C
Själv förstår jag inte riktigt problemet. Reglerna är ju tydliga med att det är minst en månads framförhållning som gäller.
Det finns inget hållbart försvar att inte hålla sig till detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.