1 157 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Gåvobrev - två som skänker fastighet
Mina föräldrar ska skänka bort en fastighet till mig och min sambo. De tog hjälp av en jurist med gåvobrev och man tycker det borde blivit rätt. Juristen hade skrivit gåvobrevet som att min pappa skänkte bort hela fastigheten och min mamma skrev på ett medgivande (tror jag det formellt kallades). Nu har Lantmäteriet hört av sig och det visar sig att mina föräldrar äger fastigheten gemensamt, dvs hälften var, och då kan min pappa (såklart) inte skänka bort hela fastigheten även om mamma lämnar medgivande.
Nu vill jag att juristen ska göra om och göra rätt (jag tror att mina föräldrar lämnat korrekt information men att det blivit fel ändå, men ska inte hålla det för 100% osannolikt att de kan ha varit otydliga) men vill också själv ha lite koll på hur det bör se ut för att vara korrekt. Eftersom vi vill bygga om/till, så vill vi få pappersexercisen avklarad så snart som möjligt, och jag vill alltså undvika fler felaktigheter.
Så min fråga till er kunniga är helt enkelt: ska mina föräldrar göra ett gemensamt gåvobrev där de gemensamt skänker hela fastigheten, ett gemensamt gåvobrev där var och en skänker bort sin egen halva, var sitt gåvobrev där de skänker bort var sin halva (och där den andre lämnar sitt medgivande), eller hur gör man lämpligast? (Fastigheten ska inte räknas som förskott på arv.)
Nu vill jag att juristen ska göra om och göra rätt (jag tror att mina föräldrar lämnat korrekt information men att det blivit fel ändå, men ska inte hålla det för 100% osannolikt att de kan ha varit otydliga) men vill också själv ha lite koll på hur det bör se ut för att vara korrekt. Eftersom vi vill bygga om/till, så vill vi få pappersexercisen avklarad så snart som möjligt, och jag vill alltså undvika fler felaktigheter.
Så min fråga till er kunniga är helt enkelt: ska mina föräldrar göra ett gemensamt gåvobrev där de gemensamt skänker hela fastigheten, ett gemensamt gåvobrev där var och en skänker bort sin egen halva, var sitt gåvobrev där de skänker bort var sin halva (och där den andre lämnar sitt medgivande), eller hur gör man lämpligast? (Fastigheten ska inte räknas som förskott på arv.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Jag skulle skriva ett var, där det framgår att 1/2 fastighet ges av respektive förälder. Rimligen kan samma gåvobrev som ni redan fått advokathjälp att ta fram användas, men att det istället för 1/1-del står 1/2-del samt att ett motsvarande skrivs av TS mamma.
Har förtroendet för advokaten försvunnit har Lantmäteriet en vettig sida inklusive en bra standardmall och exempelvis Lavendla bra gratisinfo om vad man bör tänka på.
Har förtroendet för advokaten försvunnit har Lantmäteriet en vettig sida inklusive en bra standardmall och exempelvis Lavendla bra gratisinfo om vad man bör tänka på.
Klicka här för att svara